Motorizmus

Opel nebude vyrábať malé vozidlá, Honda nechce elektromobily

Automobilka Opel, dcéra amerického koncernu General Motors (GM), sa zrejme rozhodla nevyvinúť lacné benzínové a naftové osobné vozidlo.

Namiesto klasického auta za 8000 eur (242.368 Sk) bude ponúkať zákazníkom produkt, ktorý bude veľmi ohľaduplný voči životnému prostrediu. Jeho zákazníci dostanú za  cenu lacného vozidla mestský elektromobil. Uviedol to nemecký odborný časopis Auto Motor und Sport s odvolaním sa na európskeho šéfa GM Carla-Petra Forstera. Opel bude ponúkať v Nemecku a v ostatných krajinách Európy vlastnú verziu elektroauta Chevrolet Volt.
V dôsledku zatiaľ nezadržateľného rastu cien pohonných látok sa automobilky dôrazne venujú vývoju vozidiel s alternatívnym pohonom. Volkswagen a Daimler sa usilujú o to, aby ho mohli začať predávať od roku 2010. Daimler pripravuje výrobu elektromobil Smart a jeden model Mercedesu s elektrickým motorom. Člen správnej rady Daimleru zodpovedný za vývoj vozidiel v koncerne Thomas Weber povedal týždenníku Wirtschaftswoche, že adaptáciu alternatívnych pohonov budú najvhodnejšie najnovšie modely mercedesov triedy  A a B.
 

Honda nevidí budúcnosť automobilového priemyslu v elektromotoroch. Namiesto nich chce japonský koncern najneskoršie do desiatich rokov uspokojovať dopyt vozidlami s palivovými článkami, ktoré pri zlučovaní vodíka a kyslíka vzniká elektrická energia. 
Honda verí palivovým článkom. Jej šéf Takeo Fukui predpokladá, že ak dokáže vyrobiť autá po 100.000 USD (1,9 milióna Sk), bude mať dostatočný odbyt. Teraz sú však výrobné náklady na auto FCX Clarity s palivovými článkami ešte okolo milión USD.
Fukui nepokladá za veľkú prekážku pre realizovanie svojho ambiciózneho cieľa ani náklady na ďalší vývoj palivových článkov. Vraj budú nižšie než angažovanosť Hondy vo Formuly 1.
Japonský koncern v nasledujúcich troch rokoch vyrobí 200 FCX Clarity, ktoré bude ponúkať na lízing po 600 USD mesačne najmä osobnostiam v Spojených štátoch, aby propagoval svoj produkt a vo verejnosti upevňoval názor, že Honda patrí medzi silných ochrancov životného prostredia. Kým sa na trhu nepresadia vozidlá s palivovými článkami, bude sa koncern orientovať na autá s hybridným pohonom, teda klasickým motorom a elektromotorom, ktorý využije energiu pri prevádzke samotného automobilu.

Zdroj: TASR

Prečítajte si aj

Back to top button