Motorizmus

Nový Ford Focus RS: Legenda sa vracia

Legendárna značka Ford RS s vysokým výkonom sa vracia v podobe vzrušujúceho nového Forda Focus RS, ktorý bude odhalený 22. júla na medzinárodnom autosalóne v Londýne. Nový Ford Focus sa začne predávať začiatkom roka 2009. Vozidlo skonštruoval malý tím zasvätených odborníkov, pod vedením Josta Capito, líniového riaditeľa pre výkonné vozidlá, Ford of Europe.

Značka Ford RS zaujme milovníkov výkonných vozidiel, ktorí privítajú jeho návrat. Toto bude druhý model Focus s označením RS a sľubuje ďalšiu vzrušujúcu kapitolu v 40-ročnom príbehu, ktorý začal v Nemecku v šesťdesiatych rokoch a získal rozmach v Európe s uvedením modelu Escort RS1600 v roku 1970.
 
Pravý charakter a štýl RS
 
Ešte skôr, než otočí kolesom, nový Focus RS vyžaruje charakter, športový štýl a znížený, „agresívnejší“ vzhľad, aké sa očakávajú od pravého Fordu RS. Zreteľné štýlové detaily zamerané na výkon spolu s prepracovanými úpravami vytvárajú zasadený, mohutný postoj a sľubujú vzrušujúcu jazdu.
Auto z londýnskeho autosalónu predstavuje náhľad dizajnového zámeru pre konečné vyrábané vozidlo. Vývojárske práce však naďalej pokračujú a pred začatím sériovej výroby sa ešte môžu zmeniť niektoré finálne detaily.
Vozidlo je nafarbené špeciálnym svetlozeleným lakom s vloženou tenkou kovovou vrstvou. Ide o okúzľujúcu modernú interpretáciu laku Le Mans Green z éry modelu Escort RS1600 zo šesťdesiatych rokov.
Sýta farba exteriéru kontrastuje s viacerými štýlovými detailmi zameranými na výkon, ktoré sú zvýraznené lesklou čiernou farbou „piano black“. Tieto detaily zahŕňajú pás na prednej hrane kapoty, hlboko zasadené kryty integrovaných predných hmlových svetiel a vonkajšie spätné zrkadlá s integrovanými bočnými smerovými svetlami.
 
Predné a zadné bočné plechy karosérie boli upravené pre širšie okraje blatníkov a rozchod kolies a dopĺňajú ich upravené a hlbšie bočné oblúkové lišty. Ďalšiu vizuálnu pripomienku výkonového potenciálu auta predstavujú trojuholníkové vetracie otvory so značkou RS, ktoré sú zasadené za okraje predných blatníkov. Dve klasické vetracie žalúzie kapoty štýlovo naznačujú silu, ktorá sa skrýva pod nimi a zároveň sú praktickým prvkom, ktorý je potrebný na udržiavanie správnych teplôt systému.
 
Úplne nový dizajn predného nárazníka modelu Focus RS zahŕňa hlboký predný spojler s veľkou spodnou sieťovou mriežkou chladiča v tvare rozšíreného lichobežníka. Tento štýlový a praktický nápadný prvok predstavuje najnovšiu tvár „kinetického dizajnu“ značky Ford a taktiež má povrchovú úpravu vo farbe „piano black“. Nad ním ako mačacie oči vynikajú pochrómované xenónové svetlomety orámované matnými čiernymi krytmi, pod ktorými sú jedinečné prídavné vetracie otvory. 
 
Zadná časť je vybavená novým hlbokým zadným nárazníkom s veľkým difúznym tunelom na jeho spodnej hrane a malými vetracími otvormi na oboch jeho okrajoch, ktoré zdôrazňujú šírku auta. Po oboch stranách čierneho difuzéra sú zasadené dve pôsobivé pochrómované koncovky výfuku, ktoré dotvárajú vzhľad účelnej zadnej časti vozidla.
 
Hore na strešnej línii modelu Focus RS je zasadený jedinečný dvojprvkový čierny zadný spojler RS odkazujúci na predchádzajúce modely RS a taktiež na víťaza Svetovej rely Focus WRC, ktorý bol jeho inšpiráciou.
 
„Podľa nášho názoru je nesmierne dôležité, aby Focus RS vyzeral ako Focus a zároveň ako RS – musí mať individuálny, osobitný a zreteľný štýl zameraný na výkon, zároveň však musí prejavovať jasný pokrok vo vzťahu k modelu Focus ST,“ povedal Stefan Lamm, hlavný dizajnér exteriéru spoločnosti Ford of Europe.
 
Interiér ´High performance´
 
Vo vnútri tento námet pokračuje jedinečným a náležite na výkon orientovaným interiérom. V ňom dominujú zákazkové tvarované športové sedadlá Recaro ´high-performance´, ktoré boli špeciálne navrhnuté a prispôsobené tak, aby poskytovali vynikajúcu oporu aj pri temperamentnej jazde. Všetky sedadlá sú farebne zladené s exteriérom, majú kožené doplnky ebenovej farby a v operadlách vyšité logá „RS“ a „Recaro“.
 
Nové vzrušenie do interiéru Focusu prináša farebnosť, ktorá vychádza zo športového námetu interiéru modelu Focus ST a zahŕňa viac doplnkov zladených s farbou exteriéru, zvýrazňujúcich prvkov z lešteného hliníka a zreteľných štýlových doplnkov zameraných na výkon. Za účelom zladenia s prednými sedadlami sú vyššími bočnými oporami a mikrovláknovým povrchom vybavené dokonca aj zadné sedadlá.
 
Stredová konzola má štýlovú lesklú povrchovú úpravu a celý interiér prekypuje kovovými doplnkami, od vetracích otvorov, kľučiek dverí, ovládacích prvkov a okolia radiacej páky až po jedinečné lišty so značkou RS na prahoch dverí. Tieto doplnky kontrastujú s čiernym čalúnením strechy, ktoré zdôrazňuje dojem športového kokpitu.
 
Vodič pociťuje pri každom dotyku, že tento Focus je špeciálny. Zaisťuje to radiaca páka s grafikou šiestich prevodových stupňov vo farbe RS blue, športový trojramenný volant doplnený o logá „Ford“ a „RS“ a dokonca aj hliníkové pedále. Zavŕšením prostredia pre výkonnú jazdu sú tri prídavné meracie prístroje z Focusu ST, medzi ktoré patrí aj ukazovateľ plniaceho tlaku zasadený na vrch stredovej konzoly a natočený smerom k zornému poľu vodiča.
 
Výkonné srdce RS
 
Srdcom úplne nového modelu Focus RS je špeciálne navrhnutá verzia 2.5-litrového  5-valcového motora Duratec s turbodúchadlom. Táto pohonná jednotka bola výrazne upravená pre vysoký výkon. Poskytuje výkon 300 k a krútiaci moment viac ako 410 Nm, čím prispieva k vynikajúcemu pomeru výkonu k hmotnosti.
 
Výrazný nárast výkonu nie je len výsledkom jednoduchej úpravy riadenia motora alebo plniaceho tlaku: počínajúc 2.5-litrovým blokom Duratec vyvinuli inžinieri modelu Ford RS jedinečné vačkové hriadele a taktiež upravili hlavu valcov, tesnenia a nasávacie a výfukové potrubie vozidla.
 
Aj keď je automobil stále vo fáze vývoja, výkonové testy uskutočňované pred jeho uvedením na začiatku roka 2009 naznačujú zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod šesť sekúnd.
 
„Revo“-lúcia v trakcii
 
Počas vývoja Focusu RS sa Capito a jeho tím dôrazne zameriavali na to, aby vytvorili vozidlo poskytujúce vynikajúci výkon a trakciu.
 
Rôzne inovácie, ktoré boli vyvinuté na základe zákazníckej spätnej väzby z predchádzajúcich výkonných vozidiel Ford, umožnili inžinierom zachovať v novom Focuse RS pohon predných kolies so samosvorným diferenciálom a zároveň dosiahnuť náročné požiadavky pre trakciu, jazdné vlastnosti a riadenie.
 
Nový Ford Focus RS je vybavený inovatívnym systémom zavesenia predných kolies známym pod názvom „RevoKnuckle“, ktorý je navrhnutý tak, aby obmedzoval neželané rušenie a ťahanie riadenia pri akcelerácii a tiež dopady krútiaceho momentu na riadenie vo vozidlách s pohonom predných kolies. K ťahaniu riadenia dochádza pri prudkej akcelerácii, zatáčaní alebo jazde na nerovnom povrchu vtedy, keď krútiaci moment na poháňaných kolesách prekročí úroveň ich priľnavosti. Tento jav je charakteristický prudkou otáčavou silou na volante, ktorá môže byť ešte výraznejšia pri vozidlách so širokými pneumatikami a samosvorným diferenciálom.
 
Systém RevoKnuckle vo Focuse RS pracuje v spojení so samosvorným diferenciálom od spoločnosti Quaife, ktorý je vybavený funkciou automatického rozdeľovania krútiaceho momentu na ľavé a pravé koleso. Technológiu RevoKnuckle vyvinuli inžinieri Ford Team RS špeciálne pre vysokovýkonný Focus RS v úzkej spolupráci s pokrokovým výskumným centrom Ford v Aachene v Nemecku. Táto technológia umožňuje využiť jednoduchosť tradičného usporiadania vzpier McPherson, avšak s nastaveniami geometrie, ktoré minimalizujú rušenie a ťahanie riadenia pri akcelerácii, a to najmä obmedzením polomeru otáčania.
 
„Ford Focus predstavuje vynikajúci základ pre vysokovýkonné vozidlo – je agilný, pohotový a stabilný,“ vysvetľoval Capito. „Dôkladne sme študovali možnosti, ako najlepšie zdokonaliť tieto vlastnosti pre vysokovýkonný model. Naša práca jasne ukázala, že náš prístup v podobe skombinovania doladeného systému RevoKnuckle s diferenciálom Quaife predstavuje ideálne riešenie pre vysokovýkonné cestné vozidlo s pohonom predných kolies, akým je Focus RS.“
 
„Dôkladne sme zvažovali pohon všetkých kolies, no skombinovaním a doladením týchto prvkov a s využitím najlepších odborných poznatkov o jazdných vlastnostiach, ktorými disponuje spoločnosť Ford, sa nám podarilo vyhnúť zaťaženiu vozidla hmotnosťou pohonu všetkých kolies a zároveň dosiahnuť najlepšie vyváženie trakcie, jazdných vlastností a výkonu v triede.
 
„Výsledkom je ľahká konštrukcia, ktorá prinesie ideálnu zmes trakcie a žiletkovo presnej ovládateľnosti, akú by od vozidla s pohonom predných kolies nikto neočakával. Sme presvedčení, že naše rozhodnutie bolo správne,“ uzavrel Capito.
 
Dynamický, agilný a pohotový
 
Pravý Focus RS si musí zachovať a zároveň zlepšiť povesť pohotového, presného riadenia, za ktoré je Focus uznávaný a práve to nový Focus RS vďaka vynaloženiu značnej inžinierskej snahy dosiahne.
 
Vývojové pokroky v rámci jazdnej kvality pre Focus RS zahŕňajú o 40 mm širší rozchod kolies, silnejšie a dlhšie hnacie hriadele, upravené pružiny a tlmiče a tiež hrubší, dlhší zadný stabilizátor. Súčasne bol znova doladený systém riadenia tak, aby poskytoval ešte ostrejšiu odozvu riadenia a mimoriadne presnú spätnú väzbu.
 
Zlepšené boli aj brzdy, ktoré zahŕňajú 336-milimetrové vetrané predné kotúče a 300-milimetrové zadné kotúče a poskytujú neuveriteľnú brzdnú schopnosť na ceste alebo dráhe. Spoza jedinečných 19-palcových diskov, obalených do nízkoprofilových pneumatík Continental s rozmerom 235/35, vykúkajú veľké strmene.
 
Pre Focus RS bola vyvinutá špeciálna verzia systému ESP od spoločnosti Ford, ktorá je navrhnutá tak, aby pred aktivovaním umožňovala mimoriadne športový štýl jazdy. Intenzívna práca vynaložená na doladenie prirodzených jazdných vlastnosti auta umožnila poskytnúť možnosť úplnej deaktivácie systému ESP pre nadšených vodičov a najmä pre použitie na pretekárskej trati.
 
„Všetky jazdné charakteristiky Focusu RS dolaďujeme bez systému ESP skôr za účelom zdokonalenia jeho prirodzených reakcií, ako na použitie systému ESP na vylepšenie jeho jazdných vlastností. Vo Focuse RS je systém ESP výhradne bezpečnostným prvkom,“ objasnil Capito.
 
Spoľahlivý a trvácny
 
Pri vytváraní nového Focusu RS museli inžinieri Ford Team RS splniť rovnaké prísne požiadavky na trvácnosť a spoľahlivosť, aké sa kladú na ostatných členov modelového radu Focus.
 
Napriek mnohým zákazkovým inžinierskym a štýlovým prvkom sa bude Focus RS vyrábať výhradne na hlavnej výrobnej linke Focusov v Saarlouis v Nemecku a ponúkať so štandardnou zárukou spoločnosti Ford of Europe.
 
Veľkolepé dedičstvo
 
Nový Focus RS predstavuje významný moment v dedičstve značiek Focus a Ford RS.
 
Uplynulo už 10 rokov odvtedy, ako bol Ford Focus po prvý raz predstavený svetu v roku 1998 na ženevskom autosalóne a vydláždil cestu radu vozidiel Ford, ktoré boli spojením vzrušujúceho dizajnu a najlepších jazdných vlastností v triede. Odvtedy sa v Európe vrátane Ruska vyrobilo viac ako 5,3 milióna modelov Ford Focus, pričom automobil sa zároveň vyrábal a predával aj v Severnej Amerike a v Ázii.
 
Nový Focus RS súčasne označuje návrat slávnej, zároveň však aj vzácnej značky Ford RS, ktorá sa naposledy objavila pri prvej generácii Focusu RS v roku 2002 a ktorá so sebou nesie slávne dedičstvo tiahnuce sa 38 rokov dozadu a zahŕňa modely Fiesta, Escort a Sierra. „Značka RS je pre nás neobyčajne dôležitá v rámci nášho výkonového dedičstva a úspechu v Svetových majstrovstvách rely, kde Focus zohrával významnú rolu v získavaní vynikajúcej povesti značky Ford v jazdnej dynamike,“ povedal John Fleming, prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Ford of Europe. „Úplne nový Focus RS pojme a oslávi oba tieto prvky – bude to pravý model RS a pravý Focus a som presvedčený, že ani v jednej z týchto oblastí nesklame.“

Zdroj: TS

Prečítajte si aj

Back to top button