Motorizmus

Nová Škoda Superb

Nová Škoda Superb. V Dolných Břežanoch neďaleko Prahy sa odohrala svetová premiéra štvrtej generácie modelu Superb. Ponúka sa opäť ako liftback a kombi. Dostane tri benzínové a dva naftové motory, kombi aj plug-in hybrid s dojazdom 100 km a vôbec po prvýkrát aj mild hybrid.

Superb bol uvedený na trh v roku 2001 a odvtedy ho z výrobných liniek zišlo viac ako 1,6 milióna. Vyrábal sa v Kvasinách (Česká republika), Solomonova (Ukrajina), Aurangábádu (India) a Nan-ťingu (Čína). Prvá generácia sa v rokoch 2001 až 2008 predalo 137 000. Druhá generácia si medzi rokmi 2008 a 2015 pripísala 618 000 kusov a tretia generácia, predstavená v roku 2015, doteraz vznikla v 845 000 exemplároch.

Väčšia kráska

Dizajn je síce veľmi subjektívna záležitosť, ale o novom Superbe sa dá v kľude povedať, že je to veľmi atraktívny automobil. Navyše vonkajšie tvary oboch verzií sú nielen elegantné, ale aj aerodynamickejšie. Liftback sa chváli 10% zlepšením (cx 0,23), kombi dokonca 15% (cx 0,25). Predok Superbu definuje nová, osemhranná maska chladiča, inovované logo Škoda na kapote a lišty na prednom nárazníku. Všetky tieto prvky sú vyvedené v novom odtieni Dark Chrome, rovnakú povrchovú úpravu má aj nápis Škoda na piatych dverách. Okrem toho môže byť Superb vybavený matrix LED prednými svetlometmi druhej generácie.

Nová Škoda Superb. Liftback príde do predaja až v roku 2024.
Liftback príde do predaja až v roku 2024

Štvrtá generácia je dlhšia a vyššia, naopak je užšia, zachovaný zostal iba rázvor. Napriek tomu sa podarilo zväčšiť nielen vnútorný priestor pre cestujúcich, ale aj pre náklad. Podrobnejšie porovnanie medzi generáciami nájdete v tabuľke.

RozmeryŠkoda SuperbŠkoda Superb Combi
Dĺžka [mm]4912 (+43)4902 (+40)
Šírka [mm]1849 (–15)1849 (–15)
Výška [mm]1481 (+12)1482 (+5)
Rázvor [mm]28412841
Objem batožinového priestoru [l]645 (+20)690 (+30)
Údaj v zátvorke predstavuje rozdiel oproti 3. generácii

Ovládače zachované

Superb dostal úplne novú prístrojovú dosku. Hlavnou novinkou sú tri otočné multifunkčné ovládače (Smart Dials), kombinujúce manuálne a digitálne ovládacie prvky. Každý z nich má v sebe zabudovaný digitálny farebný displej s priemerom 32 mm. Umožňujú rýchly prístup k mnohým funkciám. Krajná slúži na nastavenie teploty klimatizácie. Prostredná môže nastavovať hlasitosť infotainmentu, intenzitu ventilácie, smer prúdenia vzduchu, jazdné režimy a zväčšenie či oddialenie navigačnej mapy. Štyri klasické tlačidlá medzi multifunkčnými ovládačmi umožňujú priamy prístup k funkciám ventilácie čelného skla, vyhrievania zadného okna, recirkulácie vzduchu a automatickej klimatizácie.

Nová Škoda Superb. V základe je virtuálna prístrojová doska aj dotykový displej.
V základe je virtuálna prístrojová doska aj dotykový displej

Šikovný interiér

Superb prináša šesť variant interiéru, v ktorom sú použité ekologické materiály. Všetky textílie vrátane čalúnenia stropu sú vyrobené zo 100% recyklovaných materiálov. Koža v hnedom prevedení interiérov Suite a L&K je vyrobená s využitím odpadovej vody zo spracovania olív. V interiéri je celkom 28 rôznych šikovných riešení známych ako Simply Clever. Nechýba ani tradičná škrabka na ľad alebo dáždnik v dverách.

Šesť motorov a iba automat

Pre pohon sú pripravené tri benzínové motory 1.5 TSI/110 kW s mildhybridnou technológiou (premiéra) a dva varianty 2.0 TSI so 150 a 195 kW plus dva diesely 2.0 TDI 110 a 142 kW. Nechýba ani plug-in hybrid 1.5 TSI/150 kW s akumulátorom s kapacitou 25,7 kWh, ktorý takmer zdvojnásobil dojazd na elektrinu (100 km) v porovnaní s predchodcom. Táto verzia má ako jediná šesťstupňový automat DSG, ostatní majú sedemstupňový. Volič prevodovky je na stĺpiku volantu. Manuál definitívne skončil. Oba najsilnejšie varianty majú v štandarde pohon 4×4.

Nový plug-in hybrid má dojazd 100 km na elektrinu.
Nový plug-in hybrid má dojazd 100 km na elektrinu

Najprv kombi

Škoda Superb vstupuje na trh najskôr ako kombi s 2.0 TDI 110 kW za odporúčanú cenu 38 057 eur bez DPH. Ostatné motory a liftback prídu až na budúci rok.

Kombi má o 30 l väčší batožinový priestor ako predchodca.
Kombi má o 30 l väčší batožinový priestor ako predchodca

Zdroj
transport.sk
Editor
Michal Štengl, foto: Škoda Auto
Back to top button