Motorizmus

Premiéra slovenských obľúbencov

Značka Dacia predstavila tretiu generáciu modelov Sandero a Sandero Stepway. Po prvej jazde s nimi môžeme zodpovedne prehlásiť, že sa je na čo tešiť.

Sandero dostalo robustnejší vzhľad, má výraznejšie podbehy, čelné sklo dostalo väčší sklon, strecha je položená o centimeter nižšie, silueta má hladšie línie a prednej časti dominuje svetelný podpis v tvare Y. LED svetlá sú ponúkané ako štandardná automatická funkcia na všetkých úrovniach výbavy.

Nové Sandero Stepway zaujme prednou časťou, ktorej dominuje chrómované logo Stepway. Predný a zadný nárazník obsahuje ochranné prvky, ktoré chránia pôvodnú farbu pred škrabancami. Dizajnéri sa zamerali na prvky crossoverov – zvýšila sa svetlá výška (na 174 mm), ďalej sú to strešné nosiče s logom s nosnosťou 80 kg, rozšírené blatníky a ochranné oplastovanie prahov.

FOTO: Redakcia

Interiér na jednotku

Dacia si dala záležať na zmenách v interiéri. Pribudli kvalitnejšie materiály, lepší displej, kvalitnejšie obloženie aj nové funkcie. Sedadlá majú nový tvar, bohaté možnosti prispôsobenia a to isté platí aj o volante. Riadiaca páka je kratšia a položená vyššie ako bola v predošlej generácii.   

Pohodlie navyše

Tým vylepšenia vo vnútri nekončia. Luxusnejšie je čalúnenie, výduchy klimatizácie dostali úplne nový tvar. Vodič si môže sám upraviť výšku svojho sedadla (+/- 35 mm), a výšku a hĺbku volantu (+/- 2.1° a +/- 25 mm). Vybrať si môžete aj lakťovú opierku. Plne elektrické riadenie s posilňovačom ponúka vyšší jazdný komfort, najmä pri manévrovaní a parkovaní (podľa automobilky o 36 % menej sily ako v predchádzajúcom modely Sandero). Skrátka neobídu ani cestujúci na zadných sedadlách, ktorí sa môžu tešiť na dostatok miesta pre nohy, v prípade nového Sandera je to až o 42 mm viac.

FOTO: Redakcia

Pred vodičom je 3,5-palcový TFT digitálny displej medzi ciferníkmi, stredová konzola je vybavená 8-palcovou dotykovou obrazovkou s peknou grafikou a vďaka aplikácii Media Nav obsahuje multimediálny systém palubnú navigáciu a bezdrôtové pripojenie pre Apple CarPlay a Android Auto. O zvuk sa stará systém šiestich reproduktorov.

Prvá jazda

Počas premiéry sme stihli absolvovať aj jednu zhruba 70 km dlhú prvú jazdu s Daciou Sandero Stepway. Benzínový trojvalec Tce 90 s výkonom 91 k spriahnutý s automatickou prevodovkou DCT poskytuje veĺmi príjemné vozenie, zvlášť musíme oceniť odhlučnenie, na ktorom si konštruktéri dali záležať. Za danú cenu by sme prevodovke odpustili aj malé zaváhania, pracuje však tak spoľahlivo, že jej nemáme čo vytknúť. Len potvrdzuje fakt, že Dacia treťou generáciou Sandera ešte posilnila pomer ceny a hodnoty, ktorú za ňu získate. Sandero aj Sandero Stepway podrobíme aj našim redakčným testom, na ktoré sa po prvej jazde už teraz veľmi tešíme.

FOTO: Redakcia

Väčšia priestrannosť

Nové modely Sandero a Sandero Stepway ponúkajú tri zadné sedadlá, do ktorých sa zmestia traja dospelí, delené zadné sedadlá 1/3 – 2/3 (v závislosti od verzie) a rodinný batožinový priestor. Batožinový priestor modelu Sandero má objem 410 litrov a má rovnú podlahu s nastaviteľnou výškou v dvoch polohách v závislosti od zakúpenej verzie. Vozidlá spĺňajú štandardy vyššieho segmentu na trhu najmä preto, že ponúkajú najlepší priestor na nohy pre zadných cestujúcich vo svojej triede s dodatočnými 42 mm pre Nové Sandero. Úložný priestor dosahuje v interiéri až 21 litrov, čo je nárast o 2,5 l. Úložný priestor je pod lakťovou opierkou (1,4 l), ďalej v predných a zadných dverách a zozadu na predných sedadlách.

FOTO: Redakcia

Medzi už štandardné funkcie patrí držiak na smartphone (odnímateľný v závislosti od verzie), obrazovka palubného počítača, automatické zapínanie svetiel, volant s obmedzovačom rýchlosti a tempomat vo všetkých úrovniach výbavy. Vodiči sa tak môžu pre svoje pohodlie a bezpečnosť len pozerať na cestu a ruky držať na volante.

K dispozícii je aj nová automatická klimatizácia s digitálnym displejom, vyhrievané predné sedadlá (od apríla 2021), elektrická parkovacia brzda, spätná kamera, predné a zadné parkovacie senzory a automatické stierače. K vozidlu patrí handsfree karta pre bezkľúčový prístup k vozidlu a štartovanie, ktorá odomkne na diaľku aj kufor. Tieto funkcie sú k dispozícii v základnej výbave alebo v doplnkovej výbave v závislosti od trhu. Prvý krát bude v roku 2021 pre Nové Sandero a Nové Sandero Stepway k dispozícii aj elektrické strešné okno.

FOTO: Redakcia

Multimediálny systém: Tri systémy, ktoré uspokoja každého

Nové modely Sandero a Sandero Stepway ponúkajú tri rôzne multimediálne systémy: Media Control, Media Display a Media Nav. So systémom Media Control môžete položiť smartphone na odnímateľný stojan, ktorý sa môže stať vzdialeným multimediálnym systémom prostredníctvom novej bezplatnej aplikácie Dacia Media Control či cez Bluetooth alebo USB. Systém poskytuje ľahký prístup k rádiu, hudbe, hovorom, správam, navigácii a mnohým ďalším funkciám ako je rozpoznávanie hlasu cez Siri a Android. Ovládacie prvky sú ľahko prístupné na volante (pre rádio) alebo za ním pre zaistenie bezpečnej jazdy. K dispozícii je rádio a prehrávanie súborov cez USB port v prípade, že nemáme smartfón pripojený k ovládaciemu systému Media Control.

FOTO: Redakcia

Nová modulárna platforma

Nová modulárna platforma CMF, ktorá je použitá v modeloch Nové Sandero a Sandero Stepway kombinuje väčšiu odolnosť a tuhosť s menšou hmotnosťou. Znižuje emisie znečisťujúcich látok a zároveň spĺňa prísnejšie požiadavky na nárazové skúšky a kontrolu znečisťovania. Nové Sandero a Sandero Stepway majú novú prednú nápravu s obdĺžnikovými ramenami zavesenia, ktoré poskytujú efektívne tlmenie nárazov a lepšie riadenie. Vylepšila sa aj kapacita proti prevráteniu a predĺžil sa rázvor pre lepšiu stabilitu v zákrutách. Nové uloženie motora vylepšili tak, aby sa minimalizovali vibrácie pre pasažierov.

FOTO: Redakcia

Rozsah benzínových motorov EURO-6D

Tieto motory vyhovujú norme Euro 6D-Full, ktorá začne platiť od 1. januára 2021:

  • SCe 65: (nie je k dispozícii pre Sandero Stepway) základný atmosférický 1-litrový trojvalec s päťstupňovou manuálnou prevodovkou,
  • TCe 90: preplňovaný 1-litrový trojvalec so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo automatickou CVT,
  • ECO-G 100: nový dvojpalivový preplňovaný trojvalcový agregát na benzín a LPG so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Dvojpalivové technológie – Dacia LPG

Dacia je jedinou automobilkou, ktorá navrhuje LPG a benzínové dvojpalivové motory pre celú škálu svojich osobných automobilov prostredníctvom značky Dacia LPG. Túto technológiu vyskúšali na motore ECO-G 100 a zaručuje jej bezpečnosť a spoľahlivosť. Záručná doba výrobcu, náklady na údržbu, frekvencia údržby a objem batožinového priestoru sú rovnaké ako v prípade benzínovej verzie (nádrž na LPG je umiestnená na mieste rezervy).

FOTO: Redakcia

Nová Dacia Sandero, ktoré ponúka aj LPG palivo, uvoľňuje v priemere o 11 % menej emisií CO2 ako ekvivalentný vznetový motor. Vozidlo má prevádzkový dojazd viac ako 1 300 km s dvoma nádržami: 50 l pre nádrž na LPG, čo je v porovnaní s prechádzajúcou generáciou LPG Sandero nárast o 8 litrov (celková kapacita je ale obmedzená na 40 litrov kvôli bezpečnostným dôvodom) a 50 l pre benzínovú nádrž. V prípade LPG, Dacia kombinuje jazdné vlastnosti a komfort s nízkymi emisiami CO2 a veľkým dojazdom.

Automatická prevodovka CVT

S novou automatickou prevodovkou CVT sú zmeny prevodových stupňov nepozorovateľné a zážitky z jazdy sú oveľa lepšie. Táto prevodovka nahradila predchádzajúcu prevodovku Easy ‚R a v kombinácii s motorom TCe 90 znižuje spotrebu paliva (ľahšia prevodovka a lepšia správa motora) a emisie CO2 (zníženie o 11 % pre Nové Sandero a 4 % pre Nové Sandero Stepway). Ceny Novej Dacia Sandero a Sandero Stepway na Slovensku začínajú na 8 900 eur za Hatchback Dacia Sandero, crossover Dacia Sandero Stepway začína na sume 11 350 €.

Zdroj
transport.sk
Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button