Letecká doprava

Úspornejší Boeing B777F

Úspornejší Boeing B777F. Nemecké nákladné aerolínie Lufthansa Cargo sú ekologickejšie vďaka technológii AeroSHARK, ktorá usporí palivo v cargo lietadle B777F.

Spoločnosť Lufthansa Cargo spustila do prevádzky prvé nákladné lietadlo Boeing B777 upravené povrchovou technológiou, ktorá pomáha šetriť palivo a znižovať emisie. Dopravca začne vybavovať všetky svoje nákladné lietadlá B777F technológiou AeroSHARK, ktorú spoločne vyvinuli spoločnosť Lufthansa Technik a nemecká chemická spoločnosť BASF. Ide o povrchový film, ktorý bol navrhnutý tak, aby pripomínal mikroskopickú štruktúru žraločej kože.

Skladá sa z rebier s veľkosťou okolo 50 mikrometrov – takzvané rebriny. Ak je prúdenie na trupe a motorových gondolách Boeingu 777F optimalizované týmto spôsobom, možno dosiahnuť výrazné úspory paliva a tým aj emisií, uviedla spoločnosť Lufthansa Cargo. V prípade upraveného modelu B777F spoločnosť Lufthansa Technik očakáva úsporu paliva o vyše 1 %. Extrapolácia celej flotily B777F povedie k ročným úsporám viac ako 4 000 metrických ton petroleja a takmer 13 000 metrických ton emisií CO2, čo zodpovedá približne 53 individuálnym nákladným letom z Frankfurtu do Šanghaja.

Úspornejší Boeing B777F

Prvý stroj Lufthansa Cargo, s registráciou D-ALFA a upravený technológiou AeroSHARK, vzlietol prvýkrát 3. februára 2023. Pod číslom letu LH8410 odštartoval B777F z Frankfurtu do Bengaluru, odkiaľ letel do čínskeho mesta Chengdu.

„Sme hrdí na to, že vďaka technológii Sharkskin budeme môcť v budúcnosti prevádzkovať celú našu flotilu nákladných lodí ešte efektívnejšie a ďalej znižovať uhlíkovú stopu našej modernej flotily. Naše investície do technológie AeroSHARK nás približujú k cieľu dosiahnuť do roku 2050 100 % CO2 neutrálnosť vo vzduchu. V praxi by sme chceli tento cieľ dosiahnuť už v roku 2030,“
vysvetlila Dorothea von Boxberg, predsedníčka výkonnej rady a generálna riaditeľka Lufthansa Cargo. V spolupráci so spoločnosťou BASF je Lufthansa Technik zodpovedná za špecifikáciu materiálu, certifikáciu letovej spôsobilosti a realizáciu úprav lietadla, ktoré sa vykonávajú počas pravidelných medzipristátí v rámci údržby.

Environmentálne iniciatívy

Spoločnosť Lufthansa Cargo sa nedávno zapojila do viacerých environmentálnych iniciatív. V rámci úspory hmotnosti pri letoch a zníženia emisií CO2 začala v januári používať ľahké siete na zabezpečenie nákladných paliet. V septembri minulého roku sa stala prvou nákladnou leteckou spoločnosťou, ktorá použila nový typ fólie pozostávajúcej z 10 % z recyklovaného plastu.

Siete Pallet Net Zero, vyrobené spoločnosťou AmSafe Bridport, ktoré začala Lufthansa Cargo používať prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Jettainer, vážia deväť až jedenásť kilogramov, čo je menej ako polovica hmotnosti bežnej siete vyrobenej z polyesterových vlákien. Siete Pallet Net Zero sú vyrobené z biovlákna – priekopníckeho materiálu extrahovaného z obnoviteľných biologických surovín.

Dorothea von Boxberg

Znížená hmotnosť prepravných sietí ušetrí spoločnosti Lufthansa Cargo približne 140 ton paliva, a teda približne 440 ton CO2 ročne. Expert ULD dá leteckej spoločnosti k dispozícii okolo 2 000 sietí, ktoré sa použijú na palety PAJ. Sieť bude pripevnená k jednej strane palety, aby sa minimalizovala strata týchto vysokokvalitných sietí.

V minulom roku letecká spoločnosť pokračovala v prevádzke „uhlíkovo neutrálnej“ nákladnej dopravy v partnerstve s DB Schenker. Ako aj v podpore používania syntetického udržateľného leteckého paliva (SAF) power-to-liquid (PTL) so spoločnosťou Kuehne+Nagel.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
Text a foto: Lufthansa Group
Back to top button