Letecká doprava
U Slovákov rástol v minulom roku záujem o vzdialené destinácie
U Slovákov v minulom roku stúpal záujem o vzdialené destinácie.
Podľa štatistík internetového predajcu leteniek pelikan.sk sa viac lietalo do miest ako thajský Bangkok, americké Miami, čínsky Peking či Los Angeles v Spojených štátoch amerických. Priemerná cena leteniek sa za rok 2010 pohybovala na úrovni 302,95 eura, čo predstavuje medziročný nárast o 6,6 %. Rast cien bol podľa marketingového manažéra spoločnosti Lukáša Švara spôsobený práve lietaním do vzdialených miest, kde Slováci v priemere strávili 7 až 12 dní. Celkovo predal pelikan.sk 71.041 leteniek.
Švaro však pripomína, že ceny leteniek ťahala dole intenzívna konkurencia medzi dopravcami. „Nemožno zabúdať na fakt, že v roku 2009 sa letecký priemysel nachádzal v hlbokej kríze a letecké spoločnosti v snahe o získanie cestujúcich pristúpili k pomerne silnej cenovej vojne. Aj vďaka nej sa tak ceny do destinácií ako New York dostali na historické minimá,“ podotýka pre TASR. V prípade európskych destinácií nenastal podľa pelikan.sk takmer žiadny nárast cien leteniek, čo bolo dôsledkom obrovskej konkurencie. „Práve v Európe totiž prebieha pomerne veľký boj medzi klasickými a nízkonákladovými spoločnosťami a zvýšenie ceny letenky zo strany konkrétneho prepravcu by malo za následok okamžitý odliv cestujúcich,“ vysvetľuje. V Európe sa dĺžka pobytov pohybovala na úrovni 4 až 5 dní.
Najpredávanejšou destináciou portálu bol Paríž, pričom priemerná cena predstavovala 148 eur a medziročne klesla o 6,51 %. Nasledovala Barcelona (151,53 eura), New York (559,41 eura), Rím (123,34 eura) Moskva (174,81 eura) a Zürich (142,64 eura). Siedmou najpredávanejšou destináciou bol Bangkok (714,81 eura). „Z porovnania cien leteniek vyplýva, že na destináciách, ktoré operuje z Viedne a Bratislavy, u viacerých nízkonákladových prepravcov došlo k zníženiu priemernej ceny,“ dodáva. Spoločnosť sa okrem predaja leteniek zameriava na predaj ubytovania v zahraničí. „Na tento produkt sme sa začali vo väčšej miere sústrediť koncom roku 2010 a predpokladáme, že práve v tomto segmente by sme mohli zaznamenať v roku 2011 najväčší nárast,“ konštatuje Švaro. Okrem toho plánuje od marca tohto roka spustiť aj predaj zájazdov od zahraničných cestovných kancelárií.
Švaro však pripomína, že ceny leteniek ťahala dole intenzívna konkurencia medzi dopravcami. „Nemožno zabúdať na fakt, že v roku 2009 sa letecký priemysel nachádzal v hlbokej kríze a letecké spoločnosti v snahe o získanie cestujúcich pristúpili k pomerne silnej cenovej vojne. Aj vďaka nej sa tak ceny do destinácií ako New York dostali na historické minimá,“ podotýka pre TASR. V prípade európskych destinácií nenastal podľa pelikan.sk takmer žiadny nárast cien leteniek, čo bolo dôsledkom obrovskej konkurencie. „Práve v Európe totiž prebieha pomerne veľký boj medzi klasickými a nízkonákladovými spoločnosťami a zvýšenie ceny letenky zo strany konkrétneho prepravcu by malo za následok okamžitý odliv cestujúcich,“ vysvetľuje. V Európe sa dĺžka pobytov pohybovala na úrovni 4 až 5 dní.
Najpredávanejšou destináciou portálu bol Paríž, pričom priemerná cena predstavovala 148 eur a medziročne klesla o 6,51 %. Nasledovala Barcelona (151,53 eura), New York (559,41 eura), Rím (123,34 eura) Moskva (174,81 eura) a Zürich (142,64 eura). Siedmou najpredávanejšou destináciou bol Bangkok (714,81 eura). „Z porovnania cien leteniek vyplýva, že na destináciách, ktoré operuje z Viedne a Bratislavy, u viacerých nízkonákladových prepravcov došlo k zníženiu priemernej ceny,“ dodáva. Spoločnosť sa okrem predaja leteniek zameriava na predaj ubytovania v zahraničí. „Na tento produkt sme sa začali vo väčšej miere sústrediť koncom roku 2010 a predpokladáme, že práve v tomto segmente by sme mohli zaznamenať v roku 2011 najväčší nárast,“ konštatuje Švaro. Okrem toho plánuje od marca tohto roka spustiť aj predaj zájazdov od zahraničných cestovných kancelárií.