Letecká doprava

Rakúsky dopravca je stredoeurópskym lídrom

Advertisement

Aj keď povojnová letecká doprava v Rakúsku mohla nadviazať na bohaté predvojnové tradície, Austrian Airlines vznikli na papieri až desať rokov po druhej svetovej vojne a vzlietli až v roku 1958. Príčiny boli politické, súviseli s povojnovým usporiadaním Európy.

Kým sa okamžite po vojne v jednotlivých štátoch obnovovali ich aerolinky, v Rakúsku čakali desať rokov, kým víťazné veľmoci neodovzdali správu krajiny nezávislej neutrálnej Rakúskej republike. Vlastné aerolínie mohli vzniknúť až po tom, čo Rakúsko získalo od veľmocí zvrchovanosť nad svojimi letiskami a vzdušným priestorom. Okamžite potom vstúpili na scénu dva subjekty: Air Austria, za ktorou stáli miestni priemyselníci, banka Creditanstalt, viedenská konzervatívna ľudová strana ÖVP, aerokluby a 26-percentný podiel holandskej spoločnosti KLM. Škandinávske aerolínie SAS prišli zasa s know how do Austrian Airways, ktoré chcelo aj rakúske ministerstvo dopravy a cestovná kancelária Verkehrsbüro.
 
Zlúčenie konkurentov
Nakoniec vznikli spoločné Austrian Airlines. S počiatočným kapitálom v prepočte 4,4 milióna eur a štyrmi prenajatými štvormotorovými turbovrtuľovými lietadlami Vickers Viscount 779D britskej výroby. Prvá linka vzlietla 31. marca 1958 z Viedne do Londýna. Zakrátko lietali aj do Frankfurtu, Zürichu, Ríma a Varšavy a cez Štutgart do Paríža. Bilancia prvého roku bolo 25 567 cestujúcich. V nasledujúcom roku pribudla Moskva, Sofia, Bukurešť a Belehrad a neutrálne Rakúsko začalo tvoriť letecký most medzi „východom“ a „západom“. Austrian Airlines dostali podtitul „Friendly Airline“ a úlohu veľvyslancov rakúskeho šarmu, gastronómie a kultúry. Lietadlá pomenovali po slávnych skladateľoch Josephovi Haydnovi, Franzovi Schubertovi, Antonovi Bucknerovi a Johannovi Straussovi.
 
Modifikácie vývoja
V treťom roku existencie vrátili štyri prenajaté lietadlá a kúpili si šesť vlastných väčších viscountov 837. V roku 1963 vytvárajú štyrmi dakotami domácu sieť a v tom istom roku piatimi legendárnymi lietadlami Caravelle VI-R vstupujú do éry letov prúdovými lietadlami. Od roku 1971 ich začalo nahrádzať deväť väčších, modernejších a hospodárnejších DC-9.
Rakúsky vlajkový dopravca sa stal veľmi rýchle stredoeurópskym lídrom a patrí do prvej európskej pätnástky. V roku 1975 po prvý raz prepravil ročne milión cestujúcich a vlani medzi Viedňou, ďalšími piatimi rakúskymi letiskami do vyše 120 miest troch kontinentov 10,8 milióna cestujúcich a 150-tisíc ton nákladu. Za pol storočia existencie prešiel zložitým vývojom. Postupne zvyšoval kapitálovú účasť v regionálnej spoločnosti Tyrolean Airways a od roku 1998 je jej stopercentným vlastníkom. Od roku 2002 vlastní aj spoločnosť Lauda Air a v tom istom roku pripojil k Tyrolean Airways malý Rheintalflug. V roku 1999 sa stal členom Star Alliance, najväčšej z troch súčasných globálnych leteckých aliancií.
 
Trojčlenná skupina
Austrian Airlines sú lídrom trojčlennej skupiny Austrian Airlines Group s rozdelenými úlohami. Až 58 z 99 lietadiel skupiny má na trupe Austrian Arrows a patrí do flotily Tyrolean Airways. Ide o štyri typy – od 50 až 72-miestnych turbovrtuľových Dash 8 cez 50-miestne kanadské prúdové lietadlá Bombardier CRJ200 po prúdové Fokker F-70 a F-100 pre 75 a 100 cestujúcich. Tyrolean Airways obsluhuje regionálne spoje a linky s menším počtom cestujúcich, ktoré sú však do komplexnej ponuky potrebné. Dovoľujú denne viac letov než veľké airbusy, čo oceňujú služobní cestujúci.
Austrian postupne úplne odišiel z regionálnych tratí a devätnásť airbusov A319, 320 a 321 lieta len na najdôležitejších a najžiadanejších spojoch po Európe, do severnej Afriky a na Blízky východ. Čiastočne nimi lietajú aj chartery. Vlani vyradil diaľkové airbusy A330 a A340 a ponechal si iba štyri diaľkové B-777 a šesť starších diaľkových B-767. Postupne totiž zrušil stratové lety do Austrálie, Singapuru, Kuala Lumpur, Šanghaja a Káthmandu, ponechal si iba Severnú Ameriku, Tokio, Peking a Bombay. Toto drastické opatrenie však dostalo spoločnosť opäť do zisku.
Najmenším v skupine je Lauda Air, ktorý už nemá okrem mena nič s jeho zakladateľom Niki Laudom. Desiatimi B-737 a dvomi A320 lietajú chartre aj pravidelné linky. 
Pre skupinu je veľmi dôležitý súčasný projekt Focus East, inovovaný most medzi „východom“ a „západom“. Už 48 hlavných i provinčných letísk v postkomunistických krajinách má cez Viedeň prípoje do celej západnej Európy i do zámoria. Do tejto siete v apríli pribúda Soči a Nižnij Novgorod v Rusku a Baia Mare v Rumunsku.

Advertisement

Prečítajte si aj

Back to top button