Letecká doprava

Pri privatizácii AUA chcú dosiahnuť Rakúšania nemožné

Privatizácia rakúskej leteckej spoločnosti Austrian Airlines sa dostala do slepej uličky. Všetci traja nádejní uchádzači o rakúsku "nevestu": Air France-KLM, nemecký dopravný koncern Lufthansa a ruské aerolínie S7, sa v rozhodujúcej chvíli zdráhajú požiadať ju o roku. Air France-KLM to odôvodňuje tým, že nemá všetky potrebné údaje o jej "zdravotnom stave", nedostal sa teda k dokumentom, podľa ktorých by sa dalo zistiť, aká je ekonomická situácia AUA.

Ruské S7 by AUA chceli, ale nemajú na to dosť prostriedkov. Problémy robí aj poručník AUA, rakúsky štát, ktorý nechce vydať povolenie na pobyt cudzinca, teda licenciu na podnikanie uchádzača z nečlenskej krajiny EÚ. Spoločnosť AUA si želala za partnera nemecký koncern. Jeho vedenie partnerstvo neodmieta. Keďže však vie, že nevesta je v núdzi, chce si vyrokovať pre spolužitie lepšie podmienky, než tie, ktoré v lete stanovila rakúska vláda. 
Spolkový kabinet v lete vyhlásil podmienky predaja svojho vyše 41-% podielu v AUA. Ich budúci vlastník mal garantovať zachovanie pracovných miest, rozšírenie počtu liniek a zaviazať sa, že si AUA aj ako jeho dcéra zachová svoje meno a zostane sídliť vo Viedni.
Rakúske aerolínie sú však stratové. Tento rok sa ich schodok z pôvodných 80 miliónov eur (2,41 miliardy Sk)  zvýši asi na 120 miliónov eur (3,61 miliardy Sk). Akcie AUA však klesajú. Trhová hodnota podniku sa znižuje. Investori neveria, že si AUA môžu udržať samostatnosť. Podľa niektorých analytikov pokus o samostatné podnikanie si len do jari budúceho roka vyžiada kapitálovú injekciu okolo 500 miliónov eur (15,06 miliardy Sk). Potom prídu buď ďalšie peniaze, alebo nevyhnutný zánik.
AUA však nie sú v Rakúsku bezvýznamným podnikom. Priamo zamestnávajú 8500 ľudí a nepriamo prispievajú k zabezpečeniu práce pre 50.000 Rakúšanov. 
Rakúsky minister dopravy a šéf sociálnych demokratov Werner Fayman uviedol, že nedopustí, aby došlo k strate pracovných miest. 
Analytici sa pýtajú, aký bude potom synergický efekt z kúpy AUA, keď sa nemá vnútri novej firmy urobiť redukcia aspoň počtu ich pracovníkov a duplicitných liniek? 
Spornou je aj téza, že by sa podnik nemal predať pod jej "normálnu hodnotu". Avšak AUA a ich hlavný akcionár, štátny podnik ÖIAG, ktorý formálne vlastní podiel štátu v spoločnosti, nemôžu nanútiť kupcovi svoju predstavu o cene. Obchodníci poznajú termín "výpredaj". A práve tým, že v minulosti sa Rakúšania zdráhali predať AUA, keď mali nádej na dobrú cenu, sa ich podnik dostal do situácie, keď cenu môže diktovať kupujúci. Inak im zostane na krku a straty, ktoré bude produkovať, sa budú hradiť zo štátneho rozpočtu. Ale to už nie je o trhovej ekonomike, ale o niečom inom.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button