Letecká doprava

Nemecká Lufthansa dala nové podmienky pre kúpu Austrian Airlines

Nemecká Lufthansa, ktorá zostala jediným reálnym uchádzačom o získanie rakúskej leteckej spoločnosti Austrian Airlines (AUA), dala nové, "miernejšie" podmienky pre nákup štátneho podielu v nich. Rakúsky štát má v aerolíniách podiel 41,6 % a formálne ho spravuje štátny holding ÖIAG, ktorý je teraz zodpovedný za jeho predaj.
     

Lufthansa je ochotná kúpiť akcie AUA po 1 cente (0,30 Sk), čo znamená, že dá za ne 360.000 eur (10,84 milióna Sk). Doteraz ich chcela kúpiť za symbolické euro (30,13 Sk). Od malých akcionárov by vykupovala akcie po 3-4 eurá (90,38 – 120,50 Sk).
V zmenenej ponuke na kúpu AUA však Lufthansa už nič nehovorí o zachovaní centrály svojej budúcej dcéry a jej divízií v Rakúsku. Diskutuje sa o osude dlhu AUA okolo 500 miliónov eur (15,06 miliardy Sk). Lufthansa žiada, aby ÖIAG prevzal dlhy AUA. Vedenie štátneho holdingu požiadalo spolkovú vládu, aby v tejto záležitosti rozhodla. Avšak spolkový kabinet musí na takého rozhodnutie získať súhlas Bruselu. V EÚ sa takáto operácia pokladá za štátnu subvenciu, ktorá narúša konkurenčnosť prostredia. Podľa analytikov Brusel môže v tejto veci rozhodnúť až do dvoch mesiacov.
Podľa odborového predáka v ÖIAG Gerharda Fritza rozhodnutie o privatizácii, ktoré sa malo podľa pôvodného plánu privatizácie AUA prijať dnes, preto nie je možné. Zamestnanci AUA sa obávajú, že ak sa privatizácia AUA neuskutoční, príde o prácu asi polovica z 8000 z nich. Podľa kapitána Georga Riedla teraz ide o to, či zostanú AUA rakúskym podnikom s polovičným počtom pracovníkom, alebo budú európskou firmou s ich doterajším stavom osadenstva.
AUA musia získať čo najskôr schopného partnera, ktorý ich môže financovať. Aerolínie sú pre rakúsky trh priveľkým podnikom. Niki Lauda sa domnieva, že pre AUA existuje len jedno východisko: Prijať podmienky Lufthansy. Bývalý majiteľ leteckej spoločnosti Lauda Air odmieta tvrdenia, že súčasťou všetkých problémov je začlenenie jeho podniku do AUA, ku ktorému došlo pred deviatimi rokmi. Úsilia o získanie AUA sa minulý týždeň vzdali Air France-KLM a ruské aerolínie S7. Predstavitelia oboch spoločností uviedli, že dôvodom ich rozhodnutia bol nedostatočný prístup k údajom o situácii AUA a zmena podmienok tendra tesne pred jeho skončením.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button