Nadzvukový bizjet s ultradlhým doletom
Nadzvukový bizjet s ultradlhým doletom. Je to takmer neuveriteľné, ale je to tak – od posledného letu nadzvukového dopravného lietadla Concorde, ktorý sa uskutočnil 24. októbra 2003, žiaden civilný cestujúci neletel v civilnom lietadle rýchlosťou vyššou, ako je rýchlosť zvuku (v danom prostredí).
Jedinou výnimkou sú piloti testovacej verzie bizjetu Bombardier Global 7500, ktorí pri skúšobnom lete nad Kaliforniou, konanom 18. mája 2021, viackrát prekročili rýchlosť zvuku. Sprievodné lietadlo F/A-18, ktoré poskytla NASA, dosvedčilo, že bizjet Global 7500 letel chvíľami rýchlosťou až M1,015 (1,015-násobok rýchlosti zvuku). Tento test považuje výrobca – kanadská firma Bombardier – za dôležitý krok na dosiahnutie maximálnej prevádzkovej rýchlosti M0,94.
Takúto „maximálku“ má mať nový bizjet Global 8000, ktorého projekt Bombardier predstavil na tradičnom májovom podujatí EBACE (The European Business Aviation Convention & Exhibition). Konal sa na ženevskom letisku a v neďalekom exhibičnom centre PALEXPO. Nová „osemtisícovka“ vychádza z doterajšieho modelu Global 7500, s ktorým má rovnaké vonkajšie rozmery i rozmery kabíny.
Výrobca ale upozorňuje, že konkrétny dolet závisí od mnohých parametrov, najmä od počasia a rýchlosti letu. Teoretický dolet je teda o 556 kilometrov dlhší, ako je dolet modelu 7500. Dlhší dolet umožňuje očakávanému modelu „spárovať“ bez medzipristátia ďalšie páry miest. A to napríklad Dubaj s Houstonom, Singapur s Los Angeles či Londýn s Perthom. K pohodliu a nižšej únave cestujúcich pri veľmi dlhých letoch prispeje aj to, že aj pri lete vo veľmi veľkej výške (12 500 metrov) je v kabíne tlak zodpovedajúci výške len 884 metrov. Maximálna cestovná výška predstavuje 15 545 metrov. Kabína pre cestujúcich má dĺžku 16,9 m, výšku 1,88 m a šírku 2,44 m.
Nadzvukový bizjet s ultradlhým doletom
Cestujúci majú k dispozícii aj sprchu. Na „zabíjanie“ času pri dlhotrvajúcich letoch slúži aj špičkový audiosystém l´Opera a 4K-monitor. O čistotu vzduchu v kabíne sa postarajú filtre HEPA nemocničného štandardu. Zachytia až 99,99 % malých častíc vrátane vírusov, alergénov a baktérií. Na pohon nového špičkového bizjetu budú slúžiť rovnaké motory, aké poháňajú terajší model 7500. Sú to motory GE Passport s ťahom po 84,16 kN. K dispozícii pilotom bude avionika Bombardier Vision so štyrmi veľkými displejmi, priehľadový indikátor (head-up displej) i poveternostný radar MultiScan, ktorý deteguje aj tzv. strih vetra, čiže náhlu zmenu smeru vetra, ktorá môže posádke skomplikovať pristávací manéver.
Už sme spomenuli, že maximálna rýchlosť bizjetu Global 8000 bude M0,94, ultravysoká cestovná rýchlosť bude M0,92. Vysoká cestovná rýchlosť má byť M0,90 a v úspornom režime lietadlo poletí rýchlosťou M0,85. Spoločnosť Bombardier predpokladá, že prvé bizjety Global 8000 sa objednávateľom dodajú v roku 2025. Cena lietadla ešte nie je známa. Ale na podujatí EBACE sa pošuškávalo, že by mohlo ísť o približne 78 miliónov dolárov.
Mimochodom, možno sme titulkom trochu predbehli dobu. Zo zverejnených technických údajov nevyplýva, že by nový Global 8000 bol schopný letieť nadzvukovou rýchlosťou. S pomerne vysokou pravdepodobnosťou sa ale možno domnievať, že pri testovacích letoch sa posádka aspoň o krátky let nadzvukovou rýchlosťou pokúsi. Uvidíme.