Letecká doprava

HondaJet Elite II – líder ľahkých biznis lietadiel

HondaJet Elite II – líder ľahkých biznis lietadiel. Spoločnosť Honda Aircraft Company bola založená v roku 2006, pričom vývoj modelu HondaJet sa začal už v roku 1986. HondaJets sú známe svojou štýlovosťou, efektívnosťou a cenovou dostupnosťou. Najnovším variantom rodiny HondaJet je Elite II s vylepšenými funkciami a zvýšenými výkonovými špecifikáciami.

Modely HondaJet spoločnosti Honda Aircraft Company patria medzi najúspešnejšie ľahké biznis lietadlá súčasnosti. Spoločnosť oficiálne uviedla HondaJet v auguste 2006, jeho vývoj však možno sledovať už od roku 1986. Divízia výskumu a vývoja (R&D) spoločnosti Honda odštartovala prísne tajný výskumný projekt na vývoj menších obchodných lietadiel.

Začiatkom 90. rokov začala malá skupina konštruovať prototyp a testovať ho vo výskumnom centre Mississippi State University, ktoré nieslo názov Raspet Flight Research Laboratory. Vedúci projektu Michimasa Fujino navrhol kompletné lietadlo v roku 1997. Koncept bol dokončený v roku 1999 a začalo sa s ďalším testovaním.

Nakoniec Honda R&D využila výskumné zariadenie na medzinárodnom letisku Piedmont Triad International Airport (GSO) v Greensboro v Severnej Karolíne na uskutočnenie prvého letu lietadla v roku 2003. Fujino vystavil lietadlo v roku 2005 na EAA AirVenture Airshow v Oshkosh (Wisconsin). Pozitívne prijatie lietadla presvedčilo vedúcich pracovníkov spoločnosti Honda, aby uviedli lietadlo na trh. Spoločnosť Honda Aircraft Company v priebehu rokov vyrobila niekoľko variantov modelu HondaJet s celkovo viac ako 250 vyrobenými lietadlami. Najnovším variantom rodiny lietadiel je HondaJet Elite II.

HondaJet Elite II – líder ľahkých biznis lietadiel

Stručná história HondaJet Elite II

Honda Aircraft Company začala komercializovať modernú verziu HondaJet v roku 2006. Spoločnosť plánovala, že vývoj a certifikácia lietadla budú trvať tri až štyri roky, čo znamená, že pôvodne chcela začať s dodávkami v roku 2010. Prvý prototyp prúdového lietadla, vyrobený podľa noriem Federálneho úradu pre letectvo (FAA), absolvoval svoj prvý let v decembri 2010. Sériový model HondaJet vzlietol prvýkrát v júni 2014. Nakoniec FAA v decembri 2015 udelil pôvodnému modelu HondaJet jeho typovú certifikáciu, takže sa mohlo začať s dodávkami lietadiel.

Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA) udelila Honde typový certifikát v máji 2016 a prúdové lietadlo získalo certifikáciu v Japonsku v decembri 2018. V priebehu rokov spoločnosť Honda Aircraft Company vykonala množstvo vylepšení pôvodného lietadla a vyrobila niekoľko rôznych variantov. Patrí sem HondaJet Elite a najnovšie aj HondaJet Elite II. Model Elite II bol ohlásený pôvodne v októbri 2022. Predstavených bolo niekoľko vylepšení na zvýšenie doletu a maximálnej vzletovej hmotnosti (MTOW), spolu s novým systémom avioniky a prepracovaným interiérom. Krátko po oznámení získala Honda typovú certifikáciu FAA pre Elite II v novembri 2022 podľa Avionics International.

Kokpit s tromi hlavnými displejmi

HondaJet Elite II – líder ľahkých biznis lietadiel

Parametre

HondaJet Elite II patrí do kategórie veľmi ľahkých biznis jetov. Dolet s posádkou a so 4 osobami na palube predstavuje 2865 km, jeho maximálna rýchlosť je 782 km/h, vzdialenosť vzletu je 1128 m, pristávacia vzdialenosť je 829 m. Rozmery Elite II: dĺžka 12,99 m, rozpätie krídel 12,12 m, výška 4,54 m. V interiéri je dĺžka kabíny 5,43 m, šírka 1,52 m a výška 1,47 m. Typická konfigurácia je 1 pilot + 6 pasažierov alebo 2 piloti/posádka + 5 pasažierov.

Elite II využíva integrovanú letovú palubu Garmin G3000, ktorú môže používať jeden pilot. Tento avionický systém bol nedávno vylepšený o systém Garmin Autoland. Letová paluba Garmin G3000 využíva tri dotykové obrazovky. HondaJet Elite II je poháňaný dvoma turbodúchadlovými motormi GE Honda HF120, z ktorých každý váži 907 kg. Motory boli navrhnuté v spoločnom podniku medzi Honda Aircraft Company a General Electric.

Pripevnené sú k lietadlu pomocou pylónov v konfigurácii uloženia motora nad krídlom namiesto typického usporiadania pripevnenia k samotnému trupu. Držiaky motora nad krídlom znižujú ťah z krídla, keď vietor prechádza cez hornú časť krídel a spája sa s prúdením vzduchu okolo motora. Celkovo je lietadlo vyrobené z kompozitného trupu a hliníkových krídiel.

K dnešnému dňu je lietadlo držiteľom 14 typových certifikátov po celom svete. Jeho progresívny vývoj, od HondaJet (2015) po HondaJet Elite (2018), Elite S (2021) a najnovší Elite II (2022), dôsledne predefinoval kategóriu veľmi ľahkých prúdových lietadiel. Rastúca flotila lietadiel HondaJet patrí k najhospodárnejším a najrýchlejším vo svojej triede.

Spoločnosť Honda Aircraft Company tiež oznámila, že globálna flotila HondaJet prekonala 210 000 letových hodín s výnimočnou spoľahlivosťou až 99,7 %, čo je ďalší rekord spoľahlivosti a výkonu HondaJet. Etabluje sa tak ako líder vo svojej triede. Spoločnosť Honda Aircraft Company už chystá nové prúdové lietadlo HondaJet Echelon pre 9 až 10 pasažierov s doletom 4862 km a rýchlosťou 834 km/h.

HondaJet Echelon

Editor
Peter Magerčiak
Back to top button