Fair play v Jarame
Fair play v Jarame. Pretekárska sezóna FIA Goodyear European Truck Racing Championship 2024 sa skončila pretekmi v prvý októbrový víkend v Jarame. Tímy sa vracajú do svojich táborov…
So siedmimi pretekmi bol kalendár Európskeho šampionátu ťahačov 2024 kratší ako zvyčajne, čo bolo spôsobené zrušením termínu v Poľsku. O šampiónoch bolo rozhodnuté už po pretekoch v Le Mans a ani na nasledujúcich miestach sa toho veľa neudialo. Tretie miesto v celkovom hodnotení úspešne obhájil Sascha Lenz (MAN), druhý skončil Jochen Hahn (IVECO) a šampiónom sa suverénne stal Maďar Norbert Kiss (MAN). Symbolická zemiaková medaila pripadla na Antonia Albaceteho. V tomto ročníku jasne prevládali značky MAN a IVECO. Záujem zo strany fanúšikov je stále veľký, no podpora od výrobcov automobilov je z roka na rok zložitejšia.
K nádejám do ďalších ročníkov určite patrí Lukas Hahn, syn Jochena Hahna, ktorý v konečnej tabuľke skončil na deviatom mieste. Pred ním skončila skvelá pretekárka Steffi Halm na 5. mieste, ktorá sa z roka na rok zlepšuje a v ďalšom ročníku môže zabojovať o umiestnenie v prvej trojke. Na okruhu v španielskom meste Jaramo je vždy „plný dom”, fanúšikovia opäť vytvorili skvelú atmosféru a tlieskali nielen svojim miestnym hrdinom. V Jarame je dobrou tradíciou tlieskať úspešným predbiehacím manévrom alebo driftujúcim výkonom jazdcov, ktorí aj tak nemajú nádej dostať sa na najvyššie priečky. Fanúškovia sa tu vedia pretekmi baviť…
Fair play v Jarame
Fenomén Kiss
K Maďarovi Norbertovi Kissovi sme v minulosti pristupovali dosť kriticky a vyslúžil si to vďaka agresívnym jazdám, často aj za hranicou fair play. Vypracoval sa však na skvelého pretekára, ktorý v konečnej tabuľke získal náskok 98 bodov pred Jochenom Hahnom. Kiss dosiahol celkovo 397 bodov. S Norbertom máme v našej redakcii aj osobnú skúsenosť, na prezentácii v Brne nás tento majster volantu povozil na svojom race trucku a bol to neuveriteľný adrenalínový zážitok.
Stavovská súdržnosť
Medzi pekné prejavy súdržnosti tímov vo FIA Európskom šampionáte ťahačov v Jarame patrila reakcia tímov po ťažkej havárii Heckera na Scanii, ktorý po kolízii narazil do zvodidiel a vážne poškodil svoj ťahač. Vyzeralo to pre neho už beznádejne, ale na pomoc mu prišli ostatné tímy a aj keď sa štart ďalších pretekov trochu posunul, dokázali jeho truck spojazdniť a mohol pokračovať v pretekoch. Duch fair play zvíťazil nad konkurenčnou rivalitou a ľudsky to bolo veľmi pekné posolstvo pretekov v Jarame.
Jochen Hahn vo svojom komentári k tomuto ročníku dal jasne najavo, že by chcel v budúcom roku zmeniť nerozhodný pomer medzi ním a Norbim Kissom – obaja už získali šesť individuálnych titulov a budúci ročník 2025 bude zaujímavý aj z pohľadu súboja týchto dvoch rivalov o to, kto bude lepší a stane sa kráľom Race truckov. Hahn, ktorý v nedeľu odjazdil svoje 850. majstrovské preteky, sľúbil, že on a jeho tím urobia všetko pre to, aby v budúcej sezóne radšej porazili Kissa ako potvrdili Hahna ako šampióna. Jochen Hahn má už toho veľa za sebou a je obdivuhodné ako mu stále chutí bojovať o titul. V osobnej kronike Španiel Antonio Albacete pôsobí v tejto súťaži truckov ešte o tri roky viac ako Hahn.
Fair play v Jarame
A čo budúcnosť?
Súčasný model FIA European Truck Racing Championship je finančne stále náročnejší a vidieť to aj na pošte tímov, ktorých účasť sa oproti minulosti preriedila. Dočkáme sa aj pretekov e-Truckov? Značky IVECO, MAN, Mercedes, Renault, Scania aj Volvo už elektrické trucky majú a ponúkajú v Európe. A súťaž e-truckov by Majstrovstvá Európy ťahačov mohla oživiť, či nabrať druhý dych.