Elektromobilita

Scania predstavuje nový rad elektrických nákladných vozidiel

Spoločnosť Scania dnes uvádza na trh svoj rad elektrických nákladných vozidiel. Je to míľnik v rámci jej cieľa udávať smer v prechode k trvalo udržateľnému systému dopravy. Vysoko výkonné, plug-in hybridné a plne elektrické nákladné vozidlá budú spočiatku zamerané na nasadenie v mestách, vrátane distribúcie tovaru maloobchodným predajcom. Pre Scaniu je toto uvedenie na trh významným krokom v jej vývoji.

Počas nadchádzajúcich rokov chce švédska značka pokračovať v rozvoji svojho radu elektrických vozidiel pre rôzne účely použitia, vrátane diaľkovej dopravy a stavebníctva. „S veľkou hrdosťou oznamujeme začiatok dlhodobého záväzku spoločnosti Scania k elektrifikácii,“ povedal k príležitosti uvedenia radu elektrických vozidiel Henrik Henriksson, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Scania. „V nadchádzajúcich rokoch budeme každý rok uvádzať na trh elektrické vozidlá pre celý produktový rad a pre tento účel v súčasnosti reorganizujeme našu výrobu. Obzvlášť dôležité je, že počas pár rokov tiež predstavíme diaľkové elektrické nákladné vozidlá prispôsobené pre rýchle nabíjanie počas povinných 45-minutových prestávok vodičov. „

Elektrická Scania 25 P 6×2 (FOTO: Scania)

Elektrifikácia vozidlového parku ťažkých komerčných nákladných vozidiel je zásadná z hľadiska dosiahnutia cieľa stanoveného v Parížskej dohode, ktorým je obmedzenie globálneho otepľovania na úroveň nepresahujúcu 1,5°C. Elektrické vozidlá budú preto pre pokrokových zákazníkov čím ďalej atraktívnejšou voľbou. V počiatočných fázach bude spoločnosť Scania vyvíjať a nasadzovať hybridné a plne elektrické nákladné vozidlá v spolupráci so zákazníkmi, ktorí sa snažia o ochranu životného prostredia a splnenie dohôd vyplývajúcich z Parížskej dohody.

Nový rad elektrických nákladných vozidiel predstavila Scania aj na svojom YouTube kanáli

Plne elektrické nákladné vozidlo Scania – ponúkané s kabínami série L a P – je vybavené sadou akumulátorov s kapacitou 165 až 300 kWh pre elektromotor s výkonom 230 kW, čo zodpovedá približne 310 k. Zákazníci si môžu vybrať buď päť alebo deväť akumulátorov, pričom druhý uvedený variant bude poskytovať dojazd až 250 km na jedno nabitie. Plug-in hybridné nákladné vozidlo Scania, ktoré je tiež dostupné s kabínami série
L a P, ponúka možnosť diaľkovej dopravy v režime spaľovacieho motora a následne v prípade potreby možno využiť dojazd až 60 km v elektrickom režime. Vďaka tejto kombinácii s obnoviteľnými palivami môžu prevádzkovatelia výrazne znížiť svoj dopad na životné prostredie.

Na nabíjanie si pomaly začneme zvykať aj pri nákladných vozidlách (FOTO: Scania)

Akumulátory možno nabíjať jednosmerným prúdom s nabíjacím výkonom 130 kW pomocou konektora CCS (Combined Charging System). Čas nabíjania je menej ako 55 minút pri variante s piatimi akumulátormi a menej ako 100 minút pri variante s deviatimi akumulátormi. Okrem toho sa akumulátory takisto priebežne nabíjajú počas jazdy prostredníctvom rekuperácie brzdnej energie.

Obe tieto technológie vychádzajú z modulárneho systému Scania zahŕňajúceho komponenty vyskúšané a osvedčené v rámci celého portfólia nákladných vozidiel značky. „Hoci elektrické vozidlá predstavujú v niektorých ohľadoch novú technológiu, urobili sme všetky možné kroky, aby sme zaistili rovnakú maximálnu prevádzkyschopnosť ako u našich ostatných nákladných vozidiel,“ hovorí Anders Lampinen, riaditeľ pre nové technológie. „Spoločnosť Scania je známa špičkovou kvalitou svojich produktov a netreba zdôrazňovať, že to platí aj pre naše elektrické nákladné vozidlá.“

Scania predstavila aj hybridné vozidlá, ako napríklad Scaniu P 360 plug-in hybrid (FOTO: Scania)

Okrem bežnej prepravy nákladu a prepravy tovaru s riadenou teplotou, môžu byť elektrické nákladné vozidlá efektívne používané s rôznymi nadstavbami ako hákové nakladače, sklápače, autodomiešavače betónu, vozidlá pre zvoz odpadu a tiež aj vozidlá pre hasičské a záchranné zložky. „Sme presvedčení, že progresívni zákazníci budú s nadšením dláždiť cestu smerom k elektrifikácii a podniknú prvé kroky na zabezpečenie pripravenosti ich vozidlového parku na budúcnosť,“ hovorí Lampinen. „Vo veľkých dopravných spoločnostiach s rozsiahlym vozidlovým parkom prináša včasná implementácia príležitosti na získanie skúseností v tejto oblasti. Súčasne tiež vieme, že veľkí užívatelia dopravných služieb chcú znižovať svoju uhlíkovú stopu.“

Plug-in hybridné aj plne elektrické nákladné vozidlá budú pre prevádzku v oblastiach s nízkoemisnými zónami v centrách miest zásadné. Okrem toho poskytujú príležitosti k vyššiemu využitiu vozidiel. Vďaka tichým dodávkam je možné dopravné služby rozšíriť až do nočných alebo skorých ranných hodín, čím možno predchádzať dopravným kolónam a problémom s parkovaním. Štúdie ukazujú, že dodávky mimo špičky môžu byť
o viac ako 30 percent rýchlejšie v porovnaní s doručovaním na rovnakých trasách počas dňa, zásluhou jednoduchšieho parkovania v cieľových miestach, kratšieho čakania v radoch, vyšších rýchlostiach a častejších zelených na križovatkách.

Prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Scania, Henrik Henriksson (FOTO: Scania)

Keďže plug-in hybridné vozidlo disponuje aj spaľovacím motorom, je k dispozícii menej priestoru pre akumulátory. Z tohto dôvodu je vybavené tromi akumulátormi s celkovou inštalovanou kapacitou 90 kWh pre elektromotor s výkonom 115 kW. Doba nabíjania z nuly na 80 percent je približne 35 minút a okrem nabíjania pomocou rekuperácie brzdnej energie možno akumulátory nabíjať aj počas nakladania a vykladania tovaru. Elektrický pohon je kombinovaný so spaľovacím motorom s výkonom 280-360 k. Dojazd v čisto elektrickom režime je 60 km. Vďaka tichému režimu oboch nákladných vozidiel a pozoruhodnému zrýchleniu plne elektrického nákladného vozidla s krútiacim momentom 2200 Nm, ponúkajú tieto varianty veľmi odlišný a vzrušujúci zážitok z jazdy. „Vieme, že existuje veľa mladých a skúsených vodičov, ktorých láka nielen možnosť výrazne podporiť udržateľnú dopravu, ale tiež byť medzi prvými, kto bude viesť tieto nákladné vozidlá budúcnosti.“

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button