Infraštruktúra je na nástup elektromobility pripravená
Infraštruktúra je na nástup elektromobility pripravená. GreenWay bude naďalej prispôsobovať ponuku služieb potrebám vodičov a prevádzkovať spoľahlivú nabíjaciu sieť, ktorá je užívateľom vždy na dosah.
Rok 2024 znamenal pre GreenWay posilnenie pozície operátora najväčšej siete verejných nabíjacích bodov pre elektromobily v strednej a východnej Európe. Aktuálne poskytuje služby verejného nabíjania v Poľsku, na Slovensku a v Chorvátsku, ktoré dopĺňa aktivitami pre firemných zákazníkov v Česku a Maďarsku. V sieti pribudlo v priebehu roka vyše 40-tisíc nových vodičov, 358 nových lokalít, viac ako 700 nabíjacích bodov a na dodanú energiu prešli elektromobily 115 miliónov kilometrov. Vďaka tomu bolo ušetrených 15 miliónov kilogramov emisií CO₂.
Výsledky na Slovensku síce prispeli k celkovému úspešnému roku spoločnosti, no v porovnaní s Poľskom výrazne zaostávajú: „Miera využitia nabíjacích staníc u našich severných susedov je takmer dvakrát vyššia ako u nás. Kým tam na jeden verejný nabíjací bod pripadá necelých 11 elektromobilov, tu je to iba 6,“ vysvetľuje CEO GreenWay Peter Badík a dodáva: „GreenWay zásadným spôsobom prispel k tomu, že na Slovensku nemusíme riešiť začarovaný kruh, či má byť skôr elektromobil alebo nabíjačka. Infraštruktúru sme vybudovali tak, že je schopná obslúžiť niekoľkonásobne vyšší počet elektromobilov, ako sa reálne pohybuje po slovenských cestách.“ Aj preto spoločnosť v uplynulom roku nasmerovala väčšiu časť investícii spojených s budovaním siete do Poľska a Chorvátska.
Infraštruktúra je na nástup elektromobility pripravená
Napriek tomu na Slovensku v sieti GreenWay pribudlo 148 nových nabíjacích bodov a 6286 vodičov. Objem energie dodanej do batérii elektromobilov sa zvýšil o 40 percent na viac ako 3 GWh. Vďaka tomu prešli vodiči vyše 15 miliónov kilometrov bez lokálnych emisií a atmosféra je „ľahšia“ o 2000 ton CO₂ a 12 ton NOx (oxidy dusíka, ktoré spôsobujú smog a kyslý dážď). Viac ako tretinu (55) nových nabíjacích bodov spustila spoločnosť do prevádzky na parkoviskách reťazca Tesco po celom Slovensku.
GreenWay tiež v uplynulom roku vo vlastnej réžii vyvinul a zákazníkom priniesol novú mobilnú aplikáciu spoločnú pre všetky trhy. Pozitívne ohlasy naznačujú, že sa vďaka dôkladnej znalosti potrieb zákazníkov podarilo priniesť naozaj efektívne riešenie pre nabíjanie „cez mobil“. „Museli sme však spraviť aj nepopulárne rozhodnutia, ktoré si vyžiadala situácia na trhu a neochota našich roamingových partnerov účtovať si medzi sebou férové ceny,“ vysvetľuje riaditeľ GreenWay.
Komplexné riešenia pre firemné flotily
Výstavba a prevádzka nabíjacej infraštruktúry pre verejnosť je však len jedným z pilierov, na ktorých spoločnosť stojí. GreenWay sa v uplynulom roku sústredil aj na ponuku B2B riešení, ktoré firmám pomáhajú efektívne prejsť na bezemisnú dopravu. Elektromobilita vo firmách totiž znamená nielen optimalizáciu nákladov na prevádzku, úsporu emisií či plnenie cieľov ESG, ale aj pohodlnú správu vozového parku, vodičov a nabíjania z jedného miesta.
„Pre partnerov ako Scania či Coca-Cola sme pripravili na mieru šité riešenia, ktoré komplexne pokrývajú všetky potreby nabíjania ich elektrických fleetov osobných aj úžitkových vozidiel. Využili sme svoje dlhoročné skúsenosti, aby sme im zriadili privátne nabíjacie stanice a stanice v depách a centrálach. V prípade potreby si na cestách doplnia energiu v našej verejnej sieti a celé nabíjanie tak majú na kľúč od jedného dodávateľa,“ vysvetľuje prevádzkový riaditeľ GreenWay Michal Mydlo.
Spoločnosť sa v rámci konzorcia EES spojila aj s ďalšími odbornými firmami z rôznych odvetví, ktoré spoločnými silami dokážu previesť elektrifikáciou firmu ľubovoľnej veľkosti – od analýzy potrieb, cez financovanie, výber a dodanie konkrétnych modelov až po výstavbu a prevádzku nabíjacej infraštruktúry, správu flotily, vodičov a zúčtovania.
Elektromobilita a jej budúcnosť na Slovensku
Pre zdravý rozvoj ekosystému elektromobility na Slovensku bude nesmierne dôležité nájsť rovnováhu medzi počtom nabíjacích staníc a elektromobilov na cestách. „Operátori vybudovali robustnú infraštruktúru, ktorú navyše v dohľadnom čase doplnia ďalšie stovky nabíjacích bodov. To je skvelá správa pre majiteľov elektromobilov – nikdy nebudú na nabíjanie čakať. Už menej sa zo situácie tešia operátori, ktorí počítali s nejakou mierou utilizácie, no od nej sme dnes na míle vzdialení,“ komentuje situáciu na trhu Peter Badík a dodáva, že Slovensko je v tejto chvíli „prestavané“. Aj preto sa GreenWay bude viac sústreďovať na kvalitu služieb a udržateľnosť: „Hon za objemom výstavby sa skončil. Ďalšie investičné rozhodnutia musíme zosúladiť so zvyšovaním počtu elektrických automobilov na slovenských cestách tak, aby sme neznižovali efektivitu existujúcej infraštruktúry.“
Výzvu pre operátorov nabíjacej infraštruktúry predstavuje nielen absencia podporných programov pre kúpu elektromobilov či výstavbu nabíjačiek, ale aj nestabilné legislatívne prostredie. Rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví zrušiť e-tarifu (špeciálnu sadzbu určenú pre nabíjacie stanice) spôsobí podľa Michala Mydla prevádzkovateľom infraštruktúry vážne problémy: „Niekto rozhodnutím od stola narušil stabilitu ekosystému a zrejme si ani neuvedomil, že bez e-tarify bude potrebných ešte omnoho viac elektromobilov na cestách, aby sa prevádzka nabíjacích staníc stala ziskovou.“ Podľa neho aj takéto kroky nútia prevádzkovateľov byť oveľa opatrnejší pri plánovaní nových projektov.
Problém s e-tarifou sa najviac dotýka väčších nabíjacích hubov, ktoré už teraz bojujú s nízkou utilizáciou (mierou využitia). Práve takéto vysokorýchlostné nabíjacie parky majú pritom do roka a pol vzniknúť v blízkosti diaľnic z peňazí Plánu obnovy a ponúknuť vyše 300 nových ultrarýchlych nabíjacích bodov. „Aktuálne znenie vyhlášky odrádza operátorov od toho, aby sa vôbec uchádzali o prevádzkovanie týchto lokalít. Ak legislatíva nezohľadní reálne potreby trhu, bude to brzdiť nielen ďalší rozvoj infraštruktúry, ale celého ekosystému elektromobility na Slovensku,“ uzatvára Mydlo.