Elektromobilita už nie je len doménou nových automobilov
Elektromobilita už nie je len doménou nových automobilov. Už 10 % všetkých predaných áut vlani tvorili elektromobily, pričom podiel hybridov dosiahol 9 %.
Spolu tieto dve skupiny ojazdených vozidiel predstavovali už pätinu všetkých predajov. Naopak, najviac, o 8 %, klesol záujem o dieselové autá, zatiaľ čo benzínové autá si udržali stabilnú pozíciu. Vyplýva to z výsledkov európskej online platformy na nákup a predaj ojazdených automobilov Carvago.
„Za posledný rok vidíme jasný posun v preferenciách zákazníkov. Kým ešte v roku 2023 dominovali na Carvago vozidlá s naftovým motorom, vlani záujem o ne klesol na úkor elektromobilov a hybridov, ktorých predaj sa medziročne zdvojnásobil. Je zrejmé, že zákazníci čoraz viac vyhľadávajú nielen úspornejšie, ale aj modernejšie a ekologickejšie alternatívy. Zvýšený záujem pripisujem okrem iného aj rastúcemu počtu používateľov elektromobilov, a teda aj tých, ktorí už mali možnosť sa v nich povoziť, ako aj väčšej informovanosti, ktorá prispieva k odbúravaniu nedôvery a mýtov,“ uviedol zakladateľ Carvago Jakub Šulta.
V štatistikách predaja si benzínové autá držia stabilný 43-percentný podiel, ale naftové autá čelia klesajúcemu záujmu zákazníkov. Ich podiel medziročne klesol zo 46 % na 38 %, zatiaľ čo elektromobily v súčasnosti tvoria 10 % predaja a hybridy dosiahli 9-percentný podiel. Tento trend podľa Carvago ukazuje, že spotrebitelia sa postupne prispôsobujú prísnejším emisným predpisom a ekonomickým výhodám, ktoré ponúkajú autá na batérie.
Medzi najpredávanejšie elektromobily na platforme Carvago patria Nissan Leaf, Tesla Model 3 a Smart ForTwo. Značný záujem je aj o menšie elektromobily, ako napríklad BMW i3 alebo Fiat 500e, ktoré sú obľúbené najmä v mestských oblastiach. Carvago je online platforma pre nákup a výkup jazdených automobilov v Európe. Je súčasťou investičnej skupiny EAG s centrálou v Českej republike.
Elektromobilita už nie je len doménou nových automobilov
Predaj elektromobilov vo svete vzrástol
Predaj elektrických vozidiel vo svete vzrástol v prvom mesiaci tohto roka o takmer 18 %. Prispel k tomu najmä zvýšený dopyt v Európe a USA, ktorý prvýkrát za takmer rok prekonal rast predaja týchto vozidiel na čínskom trhu.
Tempo rastu predaja sa však opäť spomalilo, už tretí mesiac v rade. Uviedla to v stredu spoločnosť pre prieskum trhu Rho Motion. Predaj plne elektrických vozidiel (BEV) a plug-in hybridov vzrástol v januári medziročne o 17,7 % na 1,3 milióna. Napriek solídnemu rastu to znamená ďalšie spomalenie rastu predaja, keď v decembri predaj vzrástol o 25,6 %, v novembri o 32,2 % a októbri zhruba o 35 %.
Za spomalením je najmä Čína, kde sa predaj elektromobilov síce zvýšil, avšak iba o 11,8 % na zhruba 0,7 milióna. Dôvodom sú oslavy lunárneho nového roka, ktorý tento rok pripadol na január. V dôsledku týchto osláv klesol predaj elektromobilov v Číne medzimesačne o 43 % a celosvetový predaj sa v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom znížil o 35 %.
V Európe sa predaj medziročne zvýšil o 21 % na 0,25 milióna vozidiel. V rámci európskych trhov predaj potiahlo najmä Nemecko, kde objem predaja elektrických vozidiel vzrástol o vyše 40 %. Čiastočne sa však pod prudký rast predaja podpísala nízka porovnávacia základňa, keď v januári 2024 zaznamenal predaj v Nemecku medziročný prepad po tom, ako vláda ukončila dotácie na kúpu elektromobilov.
V Spojených štátoch a Kanade dosiahol predaj elektrických vozidiel v januári 0,13 milióna. Medziročne to znamená rast o 22,1 %. Vo zvyšku sveta sa predaj týchto áut v januári zvýšil o 50 %.