Digitalizácia nám zvýšila efektivitu
Digitalizácia nám zvýšila efektivitu. Slovenská špedično-prepravná spoločnosť Damaro Slovakia je na trhu skoro 14 rokov a po celý čas pracuje s rôznymi burzami nákladov. Jej majiteľ si uvedomil potenciál digitalizácie a vyvinul vlastný TMC systém. A keď TIMOCOM prišiel s novou verziou platformy, okamžite ju cez API prepojil so svojimi systémami a výrazne zvýšil efektivitu pri práci s ňou.
Slovenská spoločnosť Damaro sa pod vedením majiteľa Róberta Servického stala od roku 2010 synonymom pre efektivitu a technologickú inováciu. Za tú dobu vyskúšala aj konkurenčné platformy, najviac sa však osvedčila tá od spoločnosti TIMOCOM. „Táto burza nám poskytuje nielen robustné nástroje na riadenie prepráv, ale aj prístup k rozsiahlemu európskemu trhu, čo firme umožňuje lepšie plánovať a optimalizovať logistické procesy. Odozva na prepravy je tu násobne vyššia ako na iných platformách,“ vysvetľuje Róbert Servický, ktorý zároveň oceňuje snahu spoločnosti TIMOCOM čistiť burzu od nespoľahlivých firiem. To, že sa pre nich stáva jednotkou, spočíva ešte v jednej veci.
Digitalizácia nám zvýšila efektivitu
Preťali sa naše myšlienky
Doprava a logistika sú odbory, kde je potrebné neustále aktívne spracovávať obrovské množstvo dát. A neustále ich zadávať, čo je opakujúci sa úkon. „Aj preto sme o automatizácii niektorých úkonov uvažovali už skôr, aby sme si ušetrili prácu a čas,“ hovorí Servický. Preto si firma najala programátora, aby im vyvinul vlastný TMS (Transport Management System), ktorý umožňuje v maximálnej možnej miere zautomatizovať čo najviac procesov spojených so špedičnými a prepravnými službami. „Do našej stratégie skvele zapadá aj TIMOCOM, ktorý v ďalšej verzii svojej platformy dostal nové a pre nás veľmi užitočné nástroje,“ pokračuje Róbert Servický.

Zvýšená efektivita
TIMOCOM vlani predstavil „digitálnu“ verziu svojej burzy nákladov, ktorá cez rozhranie API (Application Programming Interface) umožňuje automatizáciu vstupu a prenos dát medzi systémami. Prostredníctvom neho Damaro prepojilo svoj TMS so servermi TIMOCOM, čo im umožňuje automatizovane zadávať prepravy na burzu prepravy. Popri rýchlosti zadávania sa výrazne znížila aj chybovosť. „Žiadny človek nie je taký rýchly, efektívny a precízny ako robot,“ jasne vystihuje hlavnú výhodu automatizácie.
Vďaka repetitívne sa opakujúcim činnostiam znížili vo firme chybovosť o 30 %, celková chybovosť klesla o 60 %. Denne nahadzujú cca 30 prepráv, ktoré sa automaticky každú hodinu obnovujú. Ako hovorí Róbert Servický, prepravy sú vďaka tomu stále živé a atraktívne. Mesačne Damaro zrealizuje približne 800 prepráv a cez API rozhrania majú zhruba 3000 interakcií so servermi TIMOCOM.
Digitalizácia nám zvýšila efektivitu
Koniec úmornej práce s emailmi
Ďalšie významné zvýšenie efektivity prinieslo prepojenie firemného TMC s adresárom firiem na serveroch TIMOCOM, vďaka ktorému sa interná databáza neustále v reálnom čase synchronizuje. Týmto spôsobom je ďaleko jednoduchšie odhaliť aj tzv. fantómových dopravcov, ktorí už na serveri TIMOCOM nie sú, hoci sa tak prezentujú.
Toto prepojenie tiež prinieslo oveľa jednoduchšiu prácu s emailovými adresami. Predtým sa museli zložito overovať, či sa zhodujú s tými v adresári TIMOCOM, teraz to firemný TMS automaticky urobí sám – online a bezchybne. „Navyše vieme s databázou emailových adries aktívne pracovať a využívať ich na zasielanie ponúk a podobne,“ vyzdvihuje ďalšie možnosti Róbert Servický.
Firmy na to nie sú pripravené
Ako sám hovorí, zatiaľ sú iba na polovici toho, čo digitalizácia umožňuje. Vo firme sa úplne zbavili papierovania a túto možnosť ponúkajú aj svojim klientom, ktorí nájdu všetky informácie o prepravách na jednom mieste na klientskom portáli. Lenže to naráža na jednu vec: „Asi len päť percent firiem zatiaľ vidí v digitalizácii rovnaký potenciál ako my a uprednostňuje v tomto ohľade proaktívny prístup. Snažíme sa firmy edukovať a vysvetľovať výhody, ale ide to pomaly. Domnievam sa však, že v tak konkurenčnom prostredí sa bez digitalizácie nedá dlhší čas prežiť,“ myslí si Servický. Sám by už bez nej asi nefungoval, naopak, má vďaka nej konkurenčnú výhodu.