Cestná doprava

ZF predstavila inovácie pre podporu udržateľnej dopravy

Európska únia tlačí na výrobcov, aby do roku 2025 znížili emisie CO2 produkované novými úžitkovými vozidlami o 15 %, do roku 2030 dokonca o 30 % a tým sa zásadne zvýšila orientácia výrobcov úžitkových vozidiel na elektrickú energiu a vodík. Navyše, od roku 2022 prídu do platnosti nové schválenia asistenčných systémov vodiča a od roku 2024 povinnosť vybaviť vozidlá pokročilými systémami varovania pred mŕtvym uhlom.

Toto všetko si žiada vysoké investície do technológií a automobilky sa budú spoliehať aj na svojich partnerov. A medzi veľkých partnerov pre mnohých výrobcov vozidiel patrí spoločnosť ZF Friedrichshafen AG, ktorá predstavila svoje novinky, ktorými chce pomôcť k budovaniu udržateľnej a ekologicky šetrnej doprave. Dominovala im elektrifikácia a bezpečnosť.

Už niekoľko rokov sa v dennej prevádzke využívajú elektrické hnacie nápravy ZF AxTrax AVE, tento rok začne skupina so sériovou výrobou centrálnej elektrickej nápravy CeTrax. Do roku 2023 bude v ponuke kompletný rad elektrického hnacieho ústrojenstva pre autobusy a nákladné vozidlá až do 44 ton. Tak ako ďalšie systémy od ZF, pôjde o „otvorenú technológiu“, teda že bude môcť byť kombinovaná s batériou aj s palivovými článkami.

Ťahač, ktorý sám nájde správny náves a pripne sa k nemu? Čoskoro zrejme realita (FOTO: ZF)

ZF rozširuje svoju poznatky v oblasti elektromobility aj do segmentu prípojných vozidiel, kde predstavila produkt eTrailer. Ide o náves s integrovaným elektrickým motorom, ktorý dokáže zmeniť konvenčné dieselom poháňané vozidlo na hybrid a znížiť spotrebu paliva o 16 %. Elektrická hnacia náprava na návese tiež zlepšuje trakciu a akceleráciu a znižuje hlučnosť aj opotrebenie bŕzd.

Ďalšou významnou novinkou v portfóliu ZF je prvý plne automatický asistent spojenia ťahača a návesu. Ťahaču pomáha autonómne nájsť jemu pridelený náves a automaticky ho zapriahnuť. Spolu s touto inováciou bol predstavený aj pokročilý asistent cúvania. Obe novinky v prvom rade zvyšujú bezpečnosť a pomáhajú predchádzať nehodám, zároveň však zvyšujú efektivitu a znižujú čas prestojov.

ZF chce svojimi riešeniami podporiť výrobcov nákladných vozidiel v prechode na alternatívne zdroje paliva (FOTO: ZF)

V oblasti automatizovanej prevádzky vozidiel využíva ZF pokrokové riadenie pohybu vozidla založené na softvérovej platforme WABCO ADOPTTM (Autonomous Driving Open Technology). Toto riešenie zvyšuje bezpečnosť, efektivitu a produktivitu prevádzky. Rámec ADOPT aplikuje odborné znalosti spoločnosti ZF v oblasti autonómnej jazdy a umelej inteligencie do sveta úžitkových vozidiel a tým pomáha zjednodušiť a urýchliť vývoj aplikácií automatizovaného riadenia pre tzv. virtuálnych vodičov (Autonomous Driving Artificial Intelligence). Je špeciálne navrhnutý na podporu automatizovaných jazdných režimov a poskytuje okamžité, presné manévrovanie a stabilné riadenie vozidla v reakcii na automatizovanú jazdu „v reálnom svete“.

eTrailer, náves s elektricky poháňanou nápravou, môže znížiť spotrebu paliva až o 16 % (FOTO: ZF)

ZF tiež posilňuje svoje schopnosti v oblasti digitalizácie a konektivity vozidiel, aby lepšie slúžila sektoru flotíl úžitkových vozidiel. Rozšírená, integrovaná ponuka technológií pre nákladné automobily, autobusy a prívesy poskytuje spoločnosti ZF široký prístup k množstvu údajov o systémoch vozidiel, čo jej umožňuje rozvíjať portfólio cloudových aplikácií a služieb s cieľom ďalej optimalizovať efektívnosť a bezpečnosť vozového parku.

„S jasným cieľom urobiť mobilitu a dopravu čistejšími a efektívnejšími, mobilizujeme poznatky v oblasti úžitkových vozidiel, aby sme podporili zákazníkov po celom svete. Len štyri týždne po akvizícii spoločnosti WABCO sme dosiahli podstatný pokrok v implementácii nových vývojových projektov, spájajúcich naše kombinované systémové kompetencie,“ povedal Fredrik Staedtler, riaditeľ divízie ZF Commercial Vehicle Control Systems. „WABCO je perfektným strategickým partnerom pre ZF a umožnilo nám urýchliť našu celosvetovú pozíciu lídra v oblasti technológií budúcnosti aj ako systémového integrátora pre odvetvie úžitkových vozidiel,“ dodal Staedtler.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button