Cestná doprava

V TTSK chcú čiastočne spoplatniť cesty 2. triedy, ČESMAD aj UNAS to odmietajú

Šestnásť úsekov ciest druhej triedy v Trnavskom kraji by malo byť zaradených do pilotnej časti zamýšľaného projektu čiastočného spoplatňovania ciest tejto kategórie. Pôjde o úseky, ktoré sú paralelné s cestami vyššej triedy a predovšetkým nákladná doprava ich využíva, aby sa vyhla poplatkom na diaľniciach. Projekt inicioval Trnavský samosprávny kraj (TTSK), jeho predseda a zároveň predseda združenia samosprávnych krajov SK8 Jozef Viskupič vo 1. októbra na tému dopravy v Trnave rokoval s ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina).

Medzi navrhované spoplatnené úseky v TTSK by patrilo napríklad 30 kilometrov cesty I/51 od severného obchvatu Trnavy po hranicu s Trenčianskym krajom, cesta II/572 od hranice s Bratislavským krajom po Dunajskú Stredu v rovnakej dĺžke, cesta od Senice po Sobotište, od Trstína po Vrbové a ďalšie. Ako zdôraznil minister, projekt bude musieť odlíšiť tranzitnú dopravu od miestnej obslužnej dopravy. Rátajú s kompenzáciami pre slovenských dopravcov, ktorí sú podľa jeho slov v ťažkej situácii. „Máme pre nich pripravené schémy, ide predovšetkým o zásadné zníženie cestnej dane, ktorá bude adresná. Regulovať chceme najmä tranzitnú dopravu, vieme, ako dopravnú obsluhu – pekárov, mliekarov zo systému vylúčiť,“ povedal Doležal. Zdôraznil, že ministerstvo v žiadnom prípade nepripravuje spoplatnenie ciest druhej triedy ako celku. „My potrebujeme zvýšiť kvalitu života a bezpečnosť v našich obciach, odkiaľ prichádza čoraz viac protestov proti dosahom prejazdu nákladnej tranzitnej dopravy,“ konštatoval Viskupič.

ČESMAD aj UNAS ďalšie spoplatnenie odmietajú

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia a Únia autodopravcov Slovenska – UNAS spoločne odmietajú akékoľvek ďalšie rozširovanie spoplatnenia cestnej infraštruktúry elektronickým mýtom na vybrané úseky ciest II. triedy. Mýto by sa podľa nich malo vyberať len na úsekoch ciest, kde nákladovosť systému bude nižšia ako samotný výber mýta. „Tento parameter cesty II. triedy nespĺňajú, čo znamená, že neprinesú očakávané zvýšenie príjmov na ich opravu a údržbu. Rovnako je pre zástupcov autodopravcov neprijateľná plánovaná preklasifikácia približne 559 km už spoplatnených úsekov ciest I. triedy do kategórie s vyššou sadzbou mýta, ktorá zoberie dopravcom 13 mil. eur.,“ uviedlo vo svojej tlačovej správe združenie autodopravcov ČESMAD.

Združenie ČESMAD Slovakia a Únia autodopravcov Slovenska – UNAS sú presvedčené, že spoplatnenie elektronickým mýtom by sa malo realizovať iba v rámci súčasného stavu a zadefinovanej hlavnej cestnej siete v Slovenskej republike. Rozširovanie spoplatnenia cestnej infraštruktúry a zvyšovanie sadzieb mýta iba výrazne finančne zaťaží všetkých podnikateľov s nákladnými vozidlami na 3,5 t a prehĺbi priame i nepriame negatívne dopady na ich činnosť, s ktorými sa stretávajú v súvislosti s opatreniami proti šíreniu pandémie COVID-19. V neposlednom rade nesmieme zabudnúť, že tento krok v konečnom dôsledku nepriaznivo ovplyvní rast cien tovarov a služieb pre obyvateľov a slovenské domácnosti.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button