Únia dá Česku na trate i diaľnice
Všetkých desať veľkých projektov, na ktoré žiada Česko peniaze od EÚ, má na začiatku roka 2011 pečiatku a podpis Európskej komisie (EK).
V únii platí, že aparát EK musí vopred potvrdzovať zámery nad 50 miliónov eur. Prvá česká žiadosť o európsky príspevok na veľké dielo odišla z Prahy do Bruselu ešte v roku 2007. Po jej odoslaní sa trikrát písalo EK v roku 2008. Ďalšie listy mali pečiatku roku 2009. „Žiadosti sa vybavujú do troch mesiacov, ale ak má Komisia otázky, lehota sa prerušuje a proces môže trvať oveľa dlhšie,“ uviedla Veronika Ondrášková, riaditeľka odboru Národného fondu ministerstva financií. V kauze diaľnice D8 prerušila EÚ schvaľovací proces až dvakrát.
V niektorých prípadoch, ku ktorým sa Brusel nevyslovil hneď kladne, Česko nečakalo a pustilo sa do zámeru na vlastnú päsť. Rizikom takého konania je, že ak EK neuzná, že to dielo je „európske“, štát by musel uhradiť všetky náklady projektu. Ministerstvo dopravy dokončilo v roku 2009 dva železničné úseky. Išlo o elektrifikovanie trate Letohrad-Lichkov vo východných Čechách a modernizáciu úseku Veselí nad Lužnicí-Tábor. Podobný model zvolil rezort ešte na dvoch ďalších úsekoch.