Stavebné nákladné vozidlá Scania
Švédska automobilka Scania sa v tomto roku prezentuje veľmi širokou ponukou vozidiel pre stavebné odvetvie. Charakterizuje ich robustná konštrukcia, vysoké užitočné zaťaženie, nízka spotreba a výborná ovládateľnosť.
Skupinu stavebných vozidiel Scania tvoria dvoj- až trojnápravové ťahače alebo dvoj- až štvornápravové podvozky. Kvôli veľmi rozmanitým cestným podmienkam je nutné, aby bol k dispozícii dostatočný počet kombinácií hlavných komponentov – flexibilný modulárny systém. Vďaka nemu je ľahké špecifikovať hnacie reťazce, typy rámov, odpruženie a konfiguráciu náprav tak, aby boli dosiahnuté optimálne kombinácie pre konkrétne prepravné účely, terény a cestné podmienky. Dodávajú sa so všetkými typmi kabín rady P a R, výber závisí na požiadavkách na priestrannosť interiéru a výkon motora. Rad kabín P je naviac k dispozícii v rôznych dĺžkach, aby mohli optimalizovať rozloženie nákladu a získať čo najviac priestoru. Všetky kabíny majú systém viacbodového vzduchového alebo mechanického odpruženia. Pre kabíny typu R je možné použiť motory od 169 kW/230 k do 456 kW/620 k, pre rad P zas motory s výkonom 169 kW/230 k až 309 kW/420 k. V ponuke sú motory Euro 4 (so systémami EGR či SCR) i Euro 5 (s technológiou SCR). Radové motory sú k dispozícii 9- či 12-litrové s výkonmi od 169 kW/230 k do 353 kW/480 k. Pre ťažké náklady možno odporučiť motory V8 s výkonom od 368 kW/500 k do 456 kW/620 k a dostatočným krútiacim momentom pre zvládnutie tých najobtiažnejších podmienok. V porovnaní s veľkými 6-valcovými motormi sú V8 kompaktnejšie, plynulejšie a plný krútiaci moment sa prejavuje už od nízkych otáčok. Všetky motory zdieľajú spoločnú modulárnu koncepciu spaľovania.
Rámy a podvozky sú dostupné v troch záťažových triedach: pre strednú záťaž, vysokú záťaž a pre extrémne terénne podmienky. Výška podvozka môže byť štandardná alebo zvýšená. Nechránené časti podvozka sú inštalované dostatočne vysoko, napriek tomu majú stavebné Scanie veľmi nízke ťažisko. V prípade potreby možno objednať podvozok s vyššou výškou, aby sa zaistila ochrana palivových nádrží, brzdových valcov a tlmičov. Väčšia výška vozidla a strmý predný a zadný uhol nájazdu umožní prekonať najťažšie terénne nerovnosti. Pre všetky modely je dostupné úplné mechanické odpruženie. Pre niektoré aplikácie, najmä pre zvlášť ťažkú prevádzku, možno použiť parabolické alebo poleliptické viaclistové pružiny.
Usporiadanie náprav zahŕňa pohon všetkých kolies, samostatné a tandemovo hnané nápravy (bez alebo s kolesovými redukciami). Jednotlivé nápravy majú uzávierky diferenciálov, tandemové zostavy majú rovnako uzávierky medzinápravových diferenciálov. U všetkých modelov je štandardom systém kontroly preklzu kolies.
Pre optimalizovanú kombináciu odolnosti v teréne, živého výkonu na diaľnici a nízkej spotreby možno odporučiť kombináciu hnacích náprav s kolesovou redukciou a 12+2 rýchlostnej prevodovky s rýchlobehom (pre rozsah výkonu 310 až 620 k). Vozidlá určené pre menej náročné aplikácie môžu mať nápravy bez kolesových redukcií, čo znamená výhodu nižšej hmotnosti a menších strát trením.
Vozidlá sú z výroby pripravené pre montáž nadstavby, čo výrazne skracuje celkové dodacie lehoty. Prispôsobenie vozidla požiadavkám prevádzky vo včasnom stupni výrobného procesu pripraví cestu pre rýchlejšiu, jednoduchšiu a kvalitnejšie vykonanú prácu. Pretože sú vozidlá vyrobené modulárnym systémom, možno sa spoľahnúť na maximálnu flexibilitu a presné technické dáta.
Scania Slovakia ponúka špeciálne vozidlá s nadstavbami typu sklápač a betónový domiešavač, určené pre dopravu v segmente stavebníctva, ktoré sú k okamžitému odberu. V stavebníctve sú často využívané aj ťahače muldových a sklápacích návesov, ako aj nízkopodlažných návesov pre prevoz ťažkej stavebnej techniky.