Cestná doprava

Spoznali sme nový Citan

Divízia Mercedes-Benz Vans odhalila koncom augusta novú generáciu svojho úžitkového modelu Citan, a to hneď v troch verziách: ako panelovú dodávku, Tourer na prepravu osôb a plne elektrické vozidlo eCitan.

Novinka dostala modernejší dizajn, z ktorého nás najviac zaujali predné svetlá pripomínajúce osobné modely značky. Kým pri dizajne sa ale každému páči niečo iné, pri úžitkových vlastnostiach je to o číslach. Čo teda hovoria tie?

Citan prichádza na trh s krátkym rázvorom (2 716 mm), varianty s dlhým rázvorom a verzia Mixto pribudnú o čosi neskôr. Celková dĺžka krátkej verzie je 4 498 mm, pričom s variabilnou deliacou stenou získa zákazník ložný priestor s dĺžkou 3,05 metra.

Sedadlo spolujazdca je pri takýchto dlhých predmetoch možné sklopiť tak, že vznikne rovný povrch. Mriežka oddeľujúca nákladový priestor od kabíny sa dá na strane spolujazdca otočiť o 90 stupňov, zložiť smerom k sedadlu vodiča a zaistiť. Poskytne tak ochranu vodičovi a spolujazdcovi pred nákladom. Nový Citan odvezie užitočné zaťaženie do 782 kg.

Nákladový priestor má kapacitu 2,9 m3 a pojme dve krížom za sebou uložené palety. Po oboch stranách je možné osadiť posuvné dvere s užitočnou šírkou 615 mm a výškou 1 059 mm. Zadná hrana ložného priestoru je 59 cm nad zemou a zadné asymetrické dvere otvoríte až do 180°.

Skriňovú dodávku je možné objednať na požiadanie aj s vyhrievanými oknami na zadných dverách a stieračom, prípadne si možno objednať zadné výklopné dvere. S tými je sériovo dodávaná verzia Tourer.

Nákladový priestor má podľa metódy VDA objem 2,3 m3, pojme dve europalety

Benzín aj diesel

Pri uvedení nového Citanu na trh budú mať zákazníci na výber z troch dieselových (od 55 do 85 kW) a dvoch benzínových motorov (75, resp. 96 kW). Najsilnejšia dieselová verzia ponúkne krátkodobé zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu na 89 kW, resp. 295 Nm. Elektrická verzia eCitan príde na trh v druhej polovici budúceho roka a automobilka jej predpovedá dojazd podľa WLTP na úrovni 285 km.

S cieľom dosiahnuť vysoký jazdný komfort stavili inžinieri pri vývoji novej generácie na nápravu McPherson so spodnými priečnymi ramenami vpredu a na torznú nápravu s vlečenými ramenami vzadu. Pozdĺžne ramená zabezpečujú dodatočné vedenie kolies, zatiaľ čo pružiny a tlmiče pracujú samostatne.

Nechýba MBUX ani asistenčné systémy

Citan ponúkne možnosť využiť pokrokový multimediálny systém MBUX, ktorý je známy najmä z osobných modelov značky, no nájsť sa dá aj v úžitkových modeloch Sprinter. Softvér má schopnosť učiť sa a na výber bude z niekoľkých jeho verzií. Rozumie až 28 jazykom.

Vodič sa takisto bude môcť spoľahnúť na množstvo bezpečnostných asistentov. Okrem ABS a ESP, systémov povinných zo zákona, sú nové modely už sériovo vybavené asistentom rozjazdu na stúpaní, asistentom jazdy pri bočnom vetre, asistentom sledovania pozornosti ATTENTION ASSIST a systémom núdzového volania Mercedes-Benz.

Asistenčné systémy v modeli Citan Tourer sú už v sériovej výbave navyše doplnené o aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla a asistent sledovania povolenej rýchlosti s rozpoznávaním dopravného značenia.

Panelová dodávka a verzia Tourer budú k dispozícii v líniách výbavy BASE a PRO. S prvou menovanou dostane zákazník funkčný základný variant so všetkou potrebnou výbavou, línia PRO kombinuje reprezentatívny dizajn s ďalšími funkciami. Základný model má byť dostupný za necelých 20 000 eur bez DPH, resp. 23 800 eur s DPH.

Zákazník si môže vybrať z niekoľkých variantov multimediálneho systému MBUX

Zdroj
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button