Nový MAN TGS vo flotile MEDEKO Cast s.r.o.
Výrobno-obchodná spoločnosť MEDEKO Cast s.r.o. sa zaoberá produkciou odliatkov z farebných kovov, strojárskou výrobou a obchodovaním. Vznikla v roku 1994 ako malá rodinná firma s niekoľkými zamestnancami a v priebehu dvoch desaťročí sa vypracovala na jednu z najvýznamnejších a najväčších spoločností v oblasti zlievarenskej výroby. V súčasnosti má asi 300 pracovníkov a je jedným zo strategických zamestnávateľov v považskobystrickom regióne.
MEDEKO Cast, s.r.o., je jedna z najstarších slovenských spoločností zaoberajúcich sa okrem iných činností aj obchodovaním s kovovým odpadom. Viac nám o týchto aktivitách firmy sídliacej v Orlovom povedal jej riaditeľ Ing. Pavol Demáček: „Našimi silnými stránkami sú skúsenosti, odborné znalosti a dlhoročné pôsobenie na trhu kovových odpadov. Našim obchodným partnerom poskytujeme komplexné služby s individuálnym prístupom – od poradenstva, technickej pomoci, poskytnutia skladovacích prostriedkov, odvozu kovového odpadu až po dobrú nákupnú cenu a promptné platby. Naše nákladné automobily prepravia ročne asi 6000 ton kovových odpadov z medi, mosadze, bronzu, hliníka, antikoru a olova. Portfólio našich obchodných partnerov je široké. Od malých výkupní kovového odpadu až po veľké spoločnosti produkujúce stovky ton kovových odpadov vo svojej výrobe, ktorým zabezpečujeme servis v oblasti odpadového hospodárstva.“
Vozidlový park s logom MEDEKO zahŕňa celkom 6 truckov, všetky značky MAN. Sú to vozidlá z rôznych modelových radov a rozličných veľkostí – každé je špecificky nakonfigurované pre úlohy, ktoré má plniť. „Pre MAN sme sa rozhodli pred vyše 20 rokmi, keď spoločnosť výrazne expandovala v oblasti nákupu kovového odpadu a súčasne bolo nutné aj zásobovať novovzniknutú zlievareň vstupnými surovinami,“ pokračuje Ing. Pavol Demáček. „Potrebovali sme vymeniť dosluhujúcu a nespoľahlivú techniku domácich značiek. Aj na základe referencií od našich zahraničných obchodných partnerov zaoberajúcich sa obdobným predmetom podnikania sme sa rozhodli pre značku MAN. Očakávali sme od nej hlavne spoľahlivosť, robustnosť, ale najmä dlhú životnosť v náročných podmienkach pri preprave kovových odpadov. Na rozdiel od vozidiel prevádzkovaných v diaľkovej doprave naše vozidlá pracujú v oveľa horších podmienkach, takmer vždy na hranici povolenej maximálnej nosnosti, s častým striedaním krátkych a dlhých jázd, denne a za každého počasia.“
„O kvalite značky MAN svedčí aj to, že autá, ktoré sme v našom podnikaní „zodrali“, sa predali a ešte stále ich stretávame na našich cestách. Takže napriek veku a vysokému počtu najazdených kilometrov slúžia ďalej a na tie, ktoré máme v našom parku, sú záujemcovia o kúpu. K dobrému menu značky prispieva aj kvalitný servis. Pri konfigurácii nášho najnovšieho vozidla sme sa zamerali hlavne na prevádzkové parametre. Keďže ho plánujeme využívať na dlhšie trasy, hlavnými kritériami boli výkon a nosnosť, ďalej životnosť, ekonomika prevádzky, bezpečnosť a komfort pre posádku a, samozrejme, ochrana životného prostredia,“ hovoí Pavol Demáček.
Čo na to vodič
A aké boli prvé dojmy šoféra, ktorému bol nový MAN TGS pridelený? „S vozidlom sa ešte len zoznamujem, ale už teraz môžem povedať, že výrobca spravil veľký krok vpred pri modernizácii kabíny zvonka i zvnútra aj čo sa týka pohodlia pre vodiča – všetko je poruke,“ hovorí Marián Hija. „Navyše ja mám rád aj moderné riešenia z oblasti elektroniky, preto sa mi páči, že súčasťou objednanej výbavy je digitálny prístrojový panel a originálne ovládanie mediálneho systému SmartSelect. Za užitočný prvok považujem adaptívny tempomat s dodržiavaním odstupu a funkciou automatického zastavenia i rozbehnutia vozidla pri jazde v kolóne. Pri mojej práci, kde veľmi často treba u zákazníkov komplikovane manévrovať na malej ploche, bude perfektným pomocníkom elektronický posilňovač riadenia ComfortSteering – volantom sa dá otáčať doslova jedným prstom.“ Vodič si pochvaľuje aj ľahšie nastupovanie a vystupovanie vďaka ergonomicky zdokonaleným, odstupňovaným schodíkom do kabíny a tiež podstatne lepší výhľad do strán medzi prednými stĺpikmi a spätnými zrkadlami.
V interiéri vidno, že Marián Hija patrí medzi tých šťastných ľudí, pre ktorých je ich práca súčasne aj koníčkom. Nikde ani smietka, namiesto štandardných rohoží kožou čalúnené vankúšiky pod nohy, ozdobné závesy, pri šoférovaní sa vodič prezúva do papúč. Zvonka sú boky kabíny ozdobené modifikovaným mozaikovým portrétom leva MAN vo farbách kovov, ktoré MEDEKO spracúva. A na rozdiel od originálu táto šelma má aj otvorenú tlamu, akoby hovorila: „Nechytaj, toto je moje!“
Technická špecifikácia vozidla
- podvozok MAN TGS 26.510 6×2-4 LL CH s hákovým nakladačom Multilift
- Motor D26 s výkonom 375 kW/510 k generuje maximálny krútiaci moment 2600 Nm v rozsahu otáčok 930 min-1 až do 1350 otáčok min-1
- prevodka MAN TipMatic 12:26 DD s tromi pracovnými módmi (Efficiency, Performace, Manoeuvre)
- šasi s popisom náprav 6×2-4 (zadná náprava zdvíhacia a s natáčaním), vzduchové odpruženie všetkých náprav s digitálnym indikátorom zaťaženia
- kabína TM (úzka, dlhá, stredne vysoká) s 1 lôžkom, komfortným vzduchovým odpružením a elektricky ovládaným strešným oknom, komplet LED osvetlenie vrátane majákov na streche
- multifunkčný volant, elektronicky podporovaný posilňovač riadenia MAN ComfortSteering, plne digitálny prístrojový panel Profesional s 12,3-palcovým displejom, rádio MAN Navigation Advanced so 7-palcovým displejom, ovládanie mediálneho systému MAN SmartSelect
- asistenčné systémy vodiča: Adaptívny tempomat ACC s funkciou Stop & Go, prediktívny tempomat MAN EfficientCruise
- ďalšia výbava: sedadlo vodiča čiastočne čalúnené kožou a s vyhrievaním, chladnička, LED osvetlenie, klimatizácia Climatronic, nezávislé kúrenie (výkon 6 kW), MAN EasyControl, asistent diaľkových svetiel.