Cestná doprava

Modernizácia Fordu F-MAX

Modernizácia Fordu F-MAX. Ford F-Max prešiel po štyroch rokoch modernizáciou a my sme ho otestovali na ceste z Česka do Maďarska a späť.

Ford F-MAX sa na trhu objavil v roku 2018 a hneď v tom roku získal titul Truck of the Year 2019. Za štyri roky sa F-MAX solídne udomácnil i v slovenských firmách. Jeho obľuba rastie aj vďaka neustálym modernizáciám.

Ďalších 5,5 %

Modernizácia je pomerne výrazná, spotrebu sa podarilo znížiť o 5,5 %. Hlavnú zásluhu na tom má modernizácia motora 12,7 l Ecotorq, ktorý napríklad v najnovšej generácii Gen 1.5 pracuje s vyššou teplotou nízkoviskózneho oleja. Upravené však boli i ďalšie dôležité mechanické diely motora, ako aj riadiaca jednotka. K zníženiu spotreby prispieva aj ďalšia dôležitá technická novinka – elektrohydraulické riadenie EHPAS, ktoré sa teraz ponúka za príplatok ako alternatíva k hydraulickému posilňovaču.

Vodič má možnosť vybrať si pomocou tlačidla na prístrojovej doske z troch účinkov posilňovača – pohodlný, vyvážený a stabilný. V najľahšom režime vyžaduje riadenie o 70 % menej sily oproti klasickému hydraulickému posilňovaču, čo je pre vodiča skvelá správa. Najmä pri manévrovaní je jeho prínos naozaj poznateľný. Preto ho určite odporúčame objednať.

Vylepšený luxus

Štedrú štandardnú výbavu Fordu F-MAX možno ešte vylepšiť balíčkami Comfort Plus a Luxury Pack, druhý mal aj náš testovaný ťahač, v rámci modernizácie bol obohatený o ďalšie, predovšetkým vizuálne prvky. Výraznú zelenú farbu, ktorá priťahovala pohľady nielen majiteľov ostatných ťahačov, dopĺňali tmavé prvky, ako čierno podfarbené hlavné LED svetlá či čierna maska chladiča, na ktorej sa krásne vynímal chrómovaný nápis F-MAX, v rovnakom odtieni sú aj kľučky dverí alebo lemy podbehov, F-MAX dostal aj hliníkové disky.

Silnou stránkou ťahača F-MAX aj naďalej zostáva nadpriemerne priestranná kabína vodiča. Na rozdiel od konkurencie totiž Ford Trucks ponúka iba jedinú, a to tú najväčšiu a najvyššiu. A tá ponúka priam kráľovský životný priestor aj pre dvoch vodičov. Pocit obrovského vnútorného priestoru umocňuje aj fakt, že horné lôžko môže byť neustále priklopené k stene. Osobné veci, ktoré tu obvykle vodič necháva, aby mu neprekážali na dolnom lôžku, totiž môže uložiť do troch schránok. Tie sú výklopné, takže ako uzavreté nezaberajú miesto. Tri klasické veľké schránky sú umiestnené nad vodičom a nechýbajú ani dve zásuvky v prístrojovej doske, takže miesta na uloženie drobností či dokumentov je skutočne dosť. Obe lôžka sú dostatočne široké, to horné dokonca o niečo viac. Pochvalu si zaslúži infotainment systém, ktorý je rýchly a v priestrannej kabíne má prekvapivo kvalitný zvuk. Navyše je kompatibilný s Apple CarPlay aj Android Auto, ktoré nabiehajú okamžite po pripojení telefónu cez USB kábel. Veľkú pochvalu F-MAX dostáva za skvelé odhlučnenie od motora aj od okolitého prostredia.

Modernizácia Fordu F-MAX

Ovládanie niektorých funkcií sa novo presunulo z tlačidiel do infotainment systému. Napríklad pri osvetlení možno nastaviť až tri úrovne intenzity. Ford F-MAX je vybavený všetkými štandardnými technológiami na dosiahnutie optimálnej spotreby aj s priemerným vodičom za volantom. K dispozícii je ekologický mód Eco+, ktorý zníži výkon motora z 500 na 450 k, deaktivuje kickdown a obmedzovač nastaví na maximálnu rýchlosť 85 km/h. Samozrejmosťou je aj voľnobežka Eco Roll, ktorá však nespolupracuje s prediktívnym tempomatom Max Cruise ako u väčšiny konkurencie.

Tá ju využíva pri schádzaní z kopca alebo pred vrcholom kopca, vo Forde F-MAX sa aktivuje iba pri jazde „na nohu“, robí to ale okamžite, hneď ako ju zložíte z plynu. Prediktívny tempomat má pevne nastavenú rýchlostnú slučku ±3, 6 alebo 9 km/h. Keď však schádzate z kopca, musíte znížiť rýchlosť tempomatu na 84 km/h, aby ste neprekročili deväťdesiatku. Systém tak necháva aj pri jazde z kopca zaradenú rýchlosť, čo má prínos v najprudších kopcoch, keď do motora netečie palivo. Dnes už ale niektorí výrobcovia kombinujú oba prístupy, teda voľnobežku alebo zaradenú rýchlosť. Pri jazde bez tempomatu vás totiž pri 92 km/h zastaví motorová brzda. Tá má vo Forde F-MAX výkon 400 kW a v našom prípade jej pomáhal aj 600 kW intardér, čo sme naozaj ocenili, pretože sme viezli 22, resp. 24 ton nákladu.

Sklápacie schránky ako v lietadle

Má silu

Ťažkú prácu mal aj motor Ford Ecotorq 12,7 l, ktorého 500 k (368 kW) a 2 500 Nm v pásme 950 – 1 350 min-1 sa osvedčilo aj v tých najprudších stúpaniach na českej D1. Motor je skvele zladený s 12-stupňovou automatizovanou prevodovkou ZF TraXon, ktorá radí rýchlo, hladko a logicky, takže nás prakticky nenútila zasahovať do jej práce ručným radením. Ako alternatívu Ford ponúka vlastnú 16-stupňovú prevodovku, ktorá bude k dispozícii od jesene.

Na plachtovom návese Krone sme v smere do Maďarska viezli náklad 22 ton kaučuku a na ceste späť do Česka 24 ton zámkovej dlažby. Výsledná spotreba 30,6 l/100 km nie je vzhľadom na priemernú rýchlosť 76 km/h, kopcovitý profil a zaťaženie vôbec zlá. Navyše, nejaký čas sme sa s vozidlom zžívali a zvykali si na stratégiu prediktívneho tempomatu. A keď bude mať motor za sebou viac ako 5 000 km, tak sa spotreba tiež zníži. Obrovským benefitom Fordu F-Max je priestranná kabína a silný úsporný motor.

VozidloFord Trucks F-MAX 1850T
MotorR6/vznetový (Ecotorq)
Zdvihový objem 12 740 cm3
Max. výkon 368 kW (500 k)/1 400 – 1 800 min-1
Max. krútiaci moment2 500 Nm/950 – 1 350 min-1
Prevodovka A12 (ZF TraXon)
Stály prevod zadnej nápravy 2,31 (voliteľne 2,47)
Pohotovostná hmotnosť 8 875 kg
Búdka (š × d)2 551 × 2 316 mm
Rozmery (d × š × v) 5 925 × 2 540 × 3 795 mm
Rázvor3 600 mm
Palivová nádrž510 + 410 l
Nádrž na AdBlue78 l

Zdroj
transport.sk
Editor

Prečítajte si aj

Back to top button