Eurowag: všetko pod jednou strechou
Eurowag: všetko pod jednou strechou. Ešte tento rok chce Eurowag uviesť na trhu úplne nové komplexné riešenie pre dopravcov, do ktorého prenesie znalosti z mnohých používaných riešení získaných v rámci akvizícií po celej Európe. O tom, čo to dopravcom prinesie, sme hovorili s Ivanom Hroncom, viceprezidentom pre oblasť FMS & Telematics v spoločnosti Eurowag.
Ivan Hronec je zakladateľom slovenskej spoločnosti Aldobec technologies, ktorá stojí za jedným z najobľúbenejších telematických a fleetových programov v strednej a východnej Európe Dispečer.sk a Transport manager SK. Jeho firma sa v roku 2018 stala súčasťou Eurowagu a Ivan Hronec sa stal šéfom vývoja v oblasti telematických systémov.
Nie je to tak dávno, čo Eurowag predstavili úplne novú generáciu telematiky, ktorá mala postupne nahradiť programy používané v rôznych krajinách. Chystá sa teda niečo úplne iné?
Nie, vychádza to z riešení EW Telematika, ktoré ale obohatíme o nové systémy. Oblasť digitalizácie je totiž rýchla a veľmi dynamicky sa vyvíja. Eurowag navyše v posledných rokoch získal v Európe niekoľko akvizícií a s nimi aj veľmi zaujímavé a často aj unikátne riešenie. Avšak tieto programy sú často už dvadsať rokov staré a softvérovo zložité, preto sme sa rozhodli niektoré z nich utlmiť a zákazníkom ponúknuť moderné komplexné riešenie postavené na cloudovej technológii.
Len pre poriadok, môžete vymenovať niektoré telematiky, ktoré Eurowag vlastní a prevádzkuje?
Popri už spomínanej novej generácii EW Telematika, ktorá sa dobre presadila v Španielsku, vlastníme a prevádzkujeme ďalšie telematické systémy, vrátane Webdispečingu v Českej republike, Dispečer.sk na Slovensku, G-Box v Poľsku, Webeye v Maďarsku alebo CVS Mobile v Slovinsku. Okrem toho máme vo svojom portfóliu aj niekoľko TMS systémov, napríklad Transport manager na Slovensku, ktorý si obľúbili veľkí hráči ako DHL či Gebrüder Weiss. V Poľsku máme veľmi obľúbený Marcos BIS alebo fireTMS. Každý z týchto programov predstavuje úplnú špičku vo svojom odbore, pre nás poslúžili ako základ pre vývoj nového riešenia.
Chápem to správne, že do riešenia EW Telematika, ktoré sa asi bude volať inak, implementujete moduly, resp. to najlepšie zo všetkých vyššie uvedených systémov a programov?
Áno, presne tak. Vďaka akvizíciám sme získali obrovské know-how. Toto riešenie je postavené na cloudovej technológii a je dimenzované až na milión áut. Teraz máme vo všetkých vyššie menovaných systémoch viac ako 250 000 truckov a ďalších vyše 130 000 iných vozidiel. Tie chceme postupne previesť do nového riešenia. Nejakú dobu budú zákazníci používať oba systémy, postupne ale dôjde k migrácii do toho nového.
Väčšina vašich zákazníkov sú menšie dopravné firmy s desiatimi kamiónmi, a tie sú veľmi konzervatívne. Ako chcete ich majiteľa presvedčiť, aby sa vzdali rokmi preverených programov a učili sa niečo nové? Niečo neznáme, k čomu nemusia mať dôveru.
V prvom rade nechceme nikoho presviedčať, existujúcich zákazníkov chceme motivovať. Pretože nové riešenie by im malo v prvom rade výrazne uľahčiť a zjednodušiť prácu, hlavne dispečerom, ale aj vodičom. Obrovským benefitom bude komplexnosť nášho riešenia, kedy zákazník získa cez jeden účet obrovské množstvo služieb a funkcií, ktoré mal doposiaľ veľmi často roztrieštené medzi niekoľko programov. Navyše všetky funkcionality budú medzi sebou spoľahlivo komunikovať, mnoho procesov bude navyše prebiehať automatizovane.
Aké kľúčové funkcie bude toto riešenie obsahovať?
Cez jedno rozhranie sa zákazník dostane k telematickým službám s plánovaním trás zahŕňajúcim aj aktuálnu dopravu, pomocou nášho riešenia si tiež dispečer veľmi ľahko spočíta predpokladané náklady na prepravu, pretože systém kalkuluje s nákladmi na palivo, mýtom, mzdou vodiča, diétami. A ako sa ukazuje, systém to vie predikovať až s 95% úspešnosťou. Dispečer či majiteľ si tak veľmi ľahko vyhodnotia, či sa oplatí prijať novú zákazku. Systém bude vedieť spracovávať objednávky, faktúry, zákazník sa dostane na financovanie, factoring, vyrieši vratky DPH, iná aplikácia bude automaticky sťahovať a spracovávať dáta z tachografov.
Mohli by ste uviesť niektoré prípady, keď ste zapojili riešenie získané nejakou akvizíciou?
Napríklad na plánovanie trasy používame truckovú navigáciu Sygic, a to vrátane dát o aktuálnej doprave. Pri výpočte predpokladaného času dojazdu, tzv. ETA, využívame algoritmy aplikácie Smart ETA vyvinuté v Poľsku. Tá pri výpočtoch berie do úvahy aj čakanie na hraniciach a AETR, teda jazdné výkony a povinné prestávky. Táto aplikácia ide ale ešte ďalej. Čas ETA totiž vypočítava individuálne aj podľa jazdného štýlu vodiča a jeho návykov. Niekto totiž jazdí na hrane AETRu, iní si necháva väčšie rezervy. Tu do hry vstupuje umelá inteligencia, ktorá vytvára unikátny matematický model pre každého vodiča zvlášť. Aplikácia je veľký pomocník pre administratívu, pretože automaticky sťahuje dáta z kariet, a to aj tých firemných a na základe zberu dát z formátu DDD vytvára reporty a stráži, aby nedošlo k porušovaniu pravidiel. A to všetko úplne automaticky.
Kedy sa konečne dočkáme plánovača, ktorý poradí s ohľadom na AETR, dáta na karte a časy nakládky a vykládky, o koľko hodín má vodič vyjsť, kde si má robiť pauzu.
Niečo také už je v našich možnostiach a pracujeme na tom. Avšak nie je to tak úplne jednoduché, pretože AETR má v každej krajine množstvo výnimiek a tie sa musia naprogramovať. Ale áno, niečo také chystáme.
Plánujete v súvislosti s novým systémom aj nejaké novinky v oblasti telematiky?
Už v marci by sme mali do našej jednotky EVA zaradiť slovenské mýto. Noví zákazníci dostanú jednotku zadarmo a spolu s ňou aj bezplatnú základnú verziu našej telematiky. Tá ovláda všetky základné funkcie vrátane ochrany zneužitia palivových kariet Eurowag Fuel Guard, množstvo zbieraných dát záleží na tom, či si dopravca zaobstará jednotku do zapaľovača, alebo sofistikovanejšie riešenie pripojené na CAN zbernici vozidla. Jediné obmedzenie spočíva v tom, že história dát siaha iba 14 dní do minulosť.
U telematiky sme nedávno zjednodušili ponuku na dva balíčky – Basic a Pro, pričom k druhému idú dokupovať rôzne služby.
Akou formou bude riešený prístup do nového riešenia?
Prístup bude umožnený prostredníctvom webovej aplikácie, ktorá poskytne najkomplexnejšie užívateľské prostredie. Pre vlastníkov a dispečerov bude k dispozícii zjednodušená verzia aplikácie pre mobilné telefóny, vodiči budú môcť využívať špeciálne upravený variant pre tablety. Bude obsahovať aj navigáciu a komunikačné nástroje, čím sa zvýši efektivita a pohodlie pri používaní systému v teréne.