Cestná doprava

Červená prináša úspech

Červená prináša úspech. Rok 2025 a strašiak pokút za (ne)plnenie emisných cieľov nútia výrobcov rýchlejšie inovovať svoje produkty. Už tri roky po uvedení novej generácie modelov XF, XG a XG+ ich DAF znovu zmodernizoval a my sme ich krátko po svetovej premiére na veľtrhu IAA v Hannoveri vyskúšali v okolí Malagy. A ak vás zaujíma, prečo je nová korporátna farba červená, čítajte až do konca.

Už budúci rok budú výrobcovia nákladných automobilov skladať účty v podobe zníženia emisií CO2 pri predaných vozidlách o 15 % v porovnaní s úrovňou roku 2019. A keďže elektrické vozidlá zatiaľ do štatistík veľmi neprehovorili, pomôcť musia konvenčné modely. Nová generácia modelov XF, XG a XG+, uvedená v roku 2021, priniesla medzigeneračné zníženie papierovej spotreby o 10 % (reálne ešte viac). A aj keď sa už zakaždým zdá byť nemožné ísť ešte nižšie, strašiak pokút do pokladne EÚ dokáže z inžinierov vyžmýkať ďalšie vylepšenia. A to o tri percentá.

V hlavnej úlohe pohon

V minulosti sa na výraznom vylepšení celkovej efektivity ťahača podieľala predovšetkým aerodynamika nových kabín (o 19 %, spotrebu znížila o 6,3 %), tentoraz už nemali toľko priestoru. Iba optimalizovali, uhladzovali, zaobľovali a utesňovali kadejakú medzeru, ktorá nie je nevyhnutne potrebná pre chladenie či optimálne obtekanie vzduchu. Medzi najviditeľnejšie novinky patrí bočný spojler pre lowdeckové varianty. Hlavná ťarcha totiž tentoraz ležala na oddeleniach zaoberajúcich sa hnacím reťazcom.

Znova a znova nás fascinuje odhlučnenie kabíny

Červená prináša úspech

Unikátne spaľovanie

Najviac sa zapotili motorári, ktorí pre šesťvalce Paccar MX-11 a MX-13 navrhli úplne nové časovanie ventilov podľa Millerovho spaľovacieho cyklu. Ten sa dnes používa skôr pri osobných hybridoch s benzínovými motormi, pri naftovom motore, dokonca v nákladnom vozidle, ide o celkom unikátnu záležitosť. Hlavnou odlišnosťou Millerovho cyklu oproti klasickému je väčšie prekrývanie otvorenia sacích a výfukových ventilov. Výhodou sú nižšie tlakové straty (a tým aj vyššia efektivita), avšak pre obmedzenie výkonu v nižších otáčkach museli inžinieri upraviť preplňovanie a recirkuláciu výfukových plynov EGR. Pohrať sa však museli aj so vstrekovaním paliva. Ako nám potvrdil Raoul Wijnands z testovacieho oddelenia, motor pracuje v Millerovom cykle v maximálnej možnej miere, nielen v úzkom spektre zaťaženia.

Ďalšou novinkou je čerpadlo chladiacej kvapaliny s dvojitým pohonom, ktoré v podmienkach nízkej záťaže chladenia poháňa elektrina, pri vysokom zaťažení klasický remeň. Menšie nároky na odber energie by mal mať aj dvojvalcový spojkový vzduchový kompresor, inovované tesnenie kľukového hriadeľa má znížené trenie. Výkonové parametre motorov sa síce nezmenili (výkony od 270 kW/370 k do 390 kW/530 k), majú ale vylepšený priebeh krútiaceho momentu.

XD (vľavo) aj XB dostali nový 8-stupňový planétový automat

Červená prináša úspech

Inovované nápravy

DAF sa pohral so zadnou nápravou SR1344. Nová konštrukcia pastorka s vyššou pevnosťou a odolnosťou umožňuje jej použitie aj s najvýkonnejšou verziou MX-13 (390 kW/530 k). Okrem toho tento rad náprav doplnil prevodový pomer 2,64:1 s brúseným prevodným mechanizmom pre najvyššiu účinnosť.

Vďaka už spomínanému vylepšeniu momentových charakteristík a upravenej stratégii radenia prevodovky je možné vôbec prvýkrát použiť prevodový pomer zadnej nápravy 2,05:1 (doteraz len pre lowdecky) v kombinácii s najobľúbenejším rozmerom pneumatík 315/70R22.5. Vďaka nemu má motor pri jazde rýchlosťou 85 km/h o 7 % nižšie otáčky – 950 namiesto 1030. A ako sme sa na naozaj náročnom kopcovitom profile testovacej trasy sami presvedčili, motory si s ním poradia.

Na nových vozidlách DAF sa nám vždy páčilo, aké sú tiché. A hoci sa o ďalšom znížení hlučnosti na tlačovej konferencii vôbec nehovorilo, možno aj kvôli dlhému zoznamu nových bezpečnostných asistentov na to nezostal čas, to ticho v kabíne nás ohromilo. Aj prevodovka radila oveľa rýchlejšie a hladšie. Možno sú to iba naše subjektívne dojmy, ktoré si so sebou odnášame.

Lowdeckový ťahač môže mať novo bočný spojler

Vyfotí nehodu

DAF zapracoval aj na bezpečnosti. Vozidlo dostalo núdzový brzdový systém (AEBS) poslednej generácie kombinujúcej radar a kameru. DAF Turn Assist upozorňuje vodiča na prítomnosť cyklistov a iných vozidiel v mŕtvych uhloch vrátane celej dĺžky až k zadnej časti prívesu. Stačí len párkrát prejsť deliacu či krajnú čiaru na ceste a už sa o slovo hlási detekcia únavy vodiča (DAF Drowsiness Detection). Kamera tiež načíta aktuálne rýchlostné limity a v prípade nehody či nejakej krízovej situácie ich dokáže odfotiť. V štandarde je aj zadná kamera a asistent diaľkových svetiel.

Červená prináša úspech

Nový PX-7 pre XD

V Španielsku sme si ďalej vyskúšali rad XD s novým motorom Paccar PX-7 s objemom 6,7 litra, ktorý je k dispozícii v štyroch výkonových variantoch: 167 kW/230 k, 189 kW/260 k, 212 kW/290 k a 227 kW/ 310 k. Motor PX-7, doplňujúci v ponuke PX-11, štandardne spolupracuje s novou 8-stupňovou plne automatickou planétovou prevodovkou PowerLine od spoločnosti ZF, ktorá zaisťuje plynulé radenie bez prerušenia krútiaceho momentu a optimálnu manévrovateľnosť aj pri nízkych rýchlostiach. Rovnakú prevodovku môže mať aj najmenší rad XB.

Červená je dobrá

Ešte dlhujeme vysvetlenie, prečo DAF vymenil žltú korporátnu farbu za sýtočervenú. Je to energická farba, ktorá najviac zodpovedá novému reklamnému sloganu Powering Customer Succes, čo možno voľne preložiť ako hnacia sila úspechu zákazníkov.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button