Cestná doprava

Autodopravcovia zhodnotili prvý rok ministra Doležala

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal má za sebou prvý rok vo svojej funkcii. Jeho prácu zhodnotili aj obe slovenské združenia autodopravcov – ČESMAD Slovakia a Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).

ČESMAD Slovakia vníma prvý rok práce ministra Andreja Doležala najmä v kontexte pandémie nového koronavírusu. Minister a jeho tím podľa združenia náročnú situáciu zvládli. „Združenie dopravcov sa nebojí napísať, že ide o prvého slovenského ministra dopravy, ktorý nielen deklaroval, že vníma problémy našich autodopravcov, ale so svojím tímom aj reálne podnikal kroky, aby sa vznikajúce problémy riešili. Za rok pod jeho vedením sa v rezorte uskutočnilo viac ako 100 rokovaní s autodopravcami, kde sa otvárali aktuálne vznikajúce otázky. Minister Andrej Doležal už na začiatku vyhodnotil veľmi citlivo pokles tržieb v sektore cestnej dopravy v čase pandémie a nenaložil na plecia dopravcom plánované rozšírenie spoplatnenia úsekov ciest I. triedy, ani nespustil plánovaný pilotný projekt spoplatnenia ciest II. triedy. Len na tomto kroku dopravcom ušetril viac ako 13 mil. eur,“ napísal v tlačovom vyhlásení I. viceprezident ČESMAD Slovakia, Pavol Piešťanský.

ČESMAD ocenil promptné reakcie

Podľa ČESMAD-u vniesol rezort dopravy usmerneniami a apelom na ďalšie štátne orgány do odvetvia cestnej dopravy na Slovensku istotu a pomohol tak vyhnúť sa mnohým komplikáciám. „Vodiči mohli nerušene pracovať. Združenie ČESMAD Slovakia vysoko oceňuje doteraz nevídanú angažovanosť rezortu dopravy za záujmy slovenských dopravcov aj v zahraničí. Okamžitá reakcia do Berlína a Bruselu na kroky Nemecka, ktoré začalo požadovať od profesionálnych vodičov negatívne testy na vstup do krajiny, nebola doteraz vôbec samozrejmosťou,“ píše vo vyhlásení Pavol Piešťanský. Najväčšie slovenské združenie autodopravcov oceňuje aj snahu rezortu zabezpečiť pre profesionálnych vodičov možnosť prednostného testovania na COVID-19 či úsilie iniciovať prioritné očkovanie profesionálnych vodičov, aj keď to sa po zmene stratégie vlády nerealizovalo.

Práce je stále veľa

Za správne a významné kroky považuje ČESMAD Slovakia aj strategické zámery ministerstva dopravy v oblasti znižovania nákladovosti súčasného a budúceho mýtneho systému a tvorby dopravného fondu, z ktorého by sa riešilo financovanie kvalitnej cestnej siete na Slovensku. „Okrem doteraz vykonaných pozitívnych krokov tím pod vedením Andreja Doležala čaká ešte množstvo výziev. Ministerstvo dopravy a výstavby SR bude určite pod drobnohľadom autodopravcov pri príprave schémy na podporu nákladnej dopravy a predĺženia podpory pre autobusovú dopravu. Dôležitým bodom hodnotenia autodopravcov bude aj fakt, ako sa rezort popasuje s vytváraním prostredia na zabezpečenie dostatku profesionálnych vodičov a so zvyšovaním podielu ekologických nákladných vozidiel na cestách,“ uvádza ČESMAD Slovakia.

Rok ministra dopravy pre agentúru SITA zhodnotil aj Stanislav Skala z Únie autodopravcov Slovenska: „V záujme zlepšenia situácie sme podali viacero návrhov, napríklad na znižovanie nákladov pre dopravcov či odstránenie zbytočných pokút. Podobne sme podali návrhy v súvislosti s bonusmi na mýte. Taktiež sme požadovali prednostné očkovanie vodičov voči ochoreniu COVID-19. Naopak, sme vďační ministerstvu financií za zníženie cestných daní, ktoré nám boli znížené o 50 percent.“ UNAS-u sa nepáči kritika, ktorú jej Doležal adresoval za spôsob, akým Únia autodopravcov Slovenska pristupuje k rokovaniam s ministerstvom.

Minister viackrát upozornil, že mnohé zmeny potrebujú čas a niektoré z nich, ako napríklad okamžitá zmena v súčasnom mýtnom systéme, sa nedajú realizovať zo dňa na deň. Zároveň odmietol vyhrážanie sa a vydieranie zo strany UNAS, ktorá hrozí štrajkmi, blokáciami ciest a hraničných priechodov. Doležal chce rokovať s tými, s ktorými sa to podľa neho dá robiť slušne a ktorí sú schopní prijať aj kompromisy. „Naše dvere sú vždy otvorené pre kohokoľvek, kto má záujem o slušnú a vecnú diskusiu,“ povedal pre SITA poradca ministra dopravy a výstavby pre strategickú a krízovú komunikáciu Ivan Rudolf.

Ako sa hodnotí samotný minister?

Samotný minister radí medzi najdôležitejšie míľniky prvého roka vo funkcii spustenie dostavby tunela Višňové, posun v mýtnom tendri a stanovenie priorít vo výstavbe cestnej a železničnej infraštruktúry. Najviac času mu podľa jeho slov zabrala agenda okolo nultého obchvatu Bratislavy. „Prvý rok bol definovaný koronakrízou, ale zo začiatku aj mnohými personálnymi zmenami. Kde vidím ešte rezervy, respektíve s čím som menej spokojný, to je oblasť financovania rezortu, ale som presvedčený, že práve naša koncepčná práca, dosiahnuté výsledky a jasne stanovené ciele nám pomôžu pri komunikácii s ministerstvom financií pri stanovení nového rozpočtu,“ povedal v rozhovore pre TASR Andrej Doležal.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button