Autobusová doprava vo verejnom záujme
Autobusová doprava vo verejnom záujme. Európska únia dlhodobo podporuje prechod na inteligentnú, udržateľnú a prepojenú verejnú dopravu.
Zväz autobusovej dopravy
Zväz autobusovej dopravy združuje najvýznamnejšie podniky na Slovensku poskytujúce výkony vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave pre samosprávne kraje (spoločnosti SAD). Sektor SAD ročne prevezie takmer 250 miliónov cestujúcich, vykoná vyše 230 miliónov km a jeho flotilu tvorí viac ako 4 400 vozidiel. Spoločnosti pravidelne investujú do modernizácie a bezpečnosti vozidiel, ako i do komfortu autobusových staníc. Zväz autobusovej dopravy má 12 členov, ktorými sú najväčší autobusoví dopravcovia na Slovensku.
Európsky dopravný systém
Vo verejnej hromadnej doprave má ambíciu do roku 2030 na európske cesty dostať minimálne 30 miliónov áut s nulovými emisiami. 100 európskych miest bude klimaticky neutrálnych, vysokorýchlostná železničná doprava sa v Európe zdvojnásobí a plánované hromadné cestovanie do vzdialenosti 500 km by malo byť uhlíkovo neutrálne. Vo veľkom rozsahu bude nasadená automatizovaná mobilita. Veľké lietadlá s nulovými emisiami budú pripravené na trh do roku 2050.
Takmer všetky dodávky, autobusy, ako aj nové ťažké úžitkové vozidlá budú mať nulové emisie. Jedným z cieľov je aj obmedzenie leteckej dopravy na trasách do 500 km, kde by mali tieto trasy vo verejnej hromadnej doprave obsluhovať výlučne rýchlovlaky a autobusy. Tieto optimistické ciele sa formovali pred energetickou krízou a vojnou na Ukrajine, ktorá vyčerpáva aj členské štáty EÚ. Situácia sa v Európe zmenila, čo prináša aj pochybnosti o udržateľnosti týchto cieľov.
Autobusová doprava vo verejnom záujme
O verejnej autobusovej doprave sme sa porozprávali s Ing. Petrom Sádovským, prezidentom ZAD SR.
Aké sú trendy obnovy autoparku autobusov vo verejnej doprave u nás?
Vozový park obnovujú autobusoví dopravcovia každoročne priebežne, zatiaľ prevažne s dieselovým pohonom. Dôvodov je viacero: postupujeme podľa vysúťažených zmlúv vo verejnom záujme ešte spred niekoľkých rokov; vysoká investičná náročnosť pri vozidlách s alternatívnymi pohonmi; chýbajúca nabíjacia infraštruktúra; nedostatok peňazí u obstarávateľov, ktorí si financovanie alternatívnych pohonov v súčasnosti nemôžu dovoliť (vojna na Ukrajine, energetická kríza, konsolidácia verejných financií). Obstarávatelia majú dnes zákonnú povinnosť objednávať určité percento vozidiel s ekologickým pohonom, čo sa pretaví do zlepšenia environmentálnej situácie v najbližších rokoch. Toto sa však týka mestských dopráv, ale nie prímestskej dopravy.

Autobusová doprava vo verejnom záujme
Ktorý z alternatívnych pohonov vnímajú autobusoví dopravcovia ako reálne využiteľný v najbližších rokoch?
V prímestskej autobusovej doprave očakávame zvýšené počty vozidiel s plynovým, ale aj elektrickým pohonom. Prím si však udrží diesel, ktorý má stále neprekonané výhody: vyspelá technológia, dostupnosť a rýchlosť tankovania, nezávislosť od počasia alebo cestovnej vzdialenosti sú presvedčivým argumentom.
Čo by sa malo na Slovensku zmeniť, aby bola verejná autobusová doprava atraktívnejšia a viac sa využívala?Odpoveď je pomerne jednoduchá: kvalitné služby v kombinácii s reštrikčnými opatreniami (typu „parkovacia politika“). Ťažšie je už toto motto naplniť. Samozrejme, v prvom rade ide o dobré služby a nie postupovať reštrikciou. Ešte je priestor na zlepšenie služieb, aj keď sa už veľa urobilo. Máme slušný vozový park, modernizované alebo úplne nové stanice, moderné odbavovacie systémy. Medzery sú však ešte vo zvyšovaní frekvencie, dôležité je zrýchlenie dopravy, potrebné sú samostatné a prednostné pruhy pre autobusy verejnej dopravy a pod.
Autobusová doprava vo verejnom záujme
Aké prepojenia sú reálne využiteľné v integrovaných systémoch verejnej dopravy?
Základom integrovanej dopravy je vhodné prepojenie koľajovej a cestnej dopravy. Tu máme jeden závažný problém, ktorým je stav železničnej infraštruktúry. Železnica má veľký investičný dlh, ktorý sa odráža v zlom stave infraštruktúry a v dôsledku toho v meškaniach vlakov, vo výpadkoch vlakov, v nízkej rýchlosti a nízkej priepustnosti tratí.
Takže voláme po významnejšom a pravidelnom investovaní do rekonštrukcií a obnovy tratí, aj po ich budovaní a po stanovení záväzných priorít pri budovaní a opravách tratí, ktoré by sa nemenili s každou novou vládou. Inou témou je prepojenie našich autobusov s mestskou koľajovou dopravou. Toto vzhľadom na rozrastajúce sa integrované systémy dopravy, ktoré majú kompetenciu na riadenie regionálnej dopravy, napreduje.

S čím v súčasnosti, okrem chronického nedostatku vodičov, zápasia naši autobusoví dopravcovia?
Je toho veľa. Naším hlavným problémom je v súčasnosti nedostatok peňazí v súvislosti s novo vysúťaženými zmluvami vo verejnom záujme za posledné 4 roky. Prišla vysoká inflácia, avšak zmluvy na takú situáciu nepamätajú. Zmluvy tiež neobsahujú dostatočné indexačné mechanizmy na vybrané nákladové položky, pričom máme veľmi dlhé, až 10-ročné zmluvy, a teda nedostávame od objednávateľov dostatočnú kompenzáciu za naše výkony.
Ďalej potrebujeme zjednodušiť systém zamestnávania vodičov zo zahraničia a nájsť model vzdelávania domácich vodičov a zaviesť ho do praxe. Na toto je nevyhnutná spolupráca dopravcov, objednávateľov a ministerstiev. Tiež potrebujeme vyvážiť spoluprácu dopravcov a integrátorov – sme pod tlakom až neprimeraných možností sankcií od organizátorov integrovanej dopravy – čo dobrej spolupráci nepomáha.