Správy | Aktuality | Témy

Baltyre nehľadá jednoduché cesty

Baltyre nehľadá jednoduché cesty. Spoločnosť Baltyre si za uplynulých 30 rokov vybudovala stabilnú a širokú predajnú sieť nielen na Slovensku a v Česku, ale prostredníctvom sesterských firiem aj v Maďarsku a vo všetkých troch pobaltských krajinách.

Dnes smeruje svoje úsilie aj do Rumunska, ktoré má k doterajším trhom veľmi blízko. Firma je segmentovo a produktovo dobre štruktúrovaná a má pevne nastavené princípy spolupráce nielen s výrobcami pneumatík, ale aj so svojimi dlhoročnými obchodnými partnermi.

Michal Martinák, CEO firmy Baltyre, oslovuje výrobcov pneumatík s konceptom exkluzívnej spolupráce a dlhodobého rozvoja značky namiesto krátkodobého striedania dodávateľov. Starostlivosť o značku, skladové zásoby a dlhodobé ciele sú súčasťou obchodnej politiky v každej krajine, kde spoločnosť pôsobí. Firma spolupracuje s poprednými svetovými výrobcami, ale aj s menšími dynamickými továrňami a dnes prináša množstvo rôznych noviniek. Najnovším cenným partnerom sa stala firma CEAT, ktorá patrí medzi top 20 svetových výrobcov pneumatík a s tržbami 1,325 miliardy eur (v roku 2023) prekonala napríklad aj Nokian Tyres, Prometeon či Aeolus.

Michal Martinák oslovuje výrobcov pneumatík zásadne s požiadavkou na exkluzívnu spoluprácu, a to plnú. To znamená nielen v určitých segmentoch výrobcu alebo len v určitých krajinách, kde má Baltyre pobočky. Spoločnosti Baltyre v zahraničí sú síce samostatné a nezávislé firmy, ktoré si prosperitu zaisťujú samé, avšak táto obchodná politika patrí k jedným z hlavných princípov, na ktorých Michal Martinák stavia už mnoho rokov svoj biznis.

Pre svojich obchodných partnerov Baltyre už tradične prináša nové značky a nové produkty, a preto v roku 2025 prichádza s viacerými významnými obchodnými novinkami. Táto nová spolupráca sa nezjavila sčista-jasna, ale je výsledkom analýz a logickým vyústením zmien, ktoré najmä v posledných troch rokoch nastali vo svete, a teda aj v medzinárodnom obchode s pneumatikami.

Budovanie partnerstva

Keď v roku 2022 Rusko napadlo Ukrajinu, ľudia netušili, aká bude situácia v roku 2025. Počiatočný šok možno už ustúpil, no nemožno povedať, že by bola dnes situácia lepšia, skôr naopak. Ukončenie obchodných vzťahov medzi Európou a Ruskom malo na spoločnosť Baltyre značný dopad. Tamojšie značky pneu Cordiant, Kama, Voltyre a tunajší tím dlhodobých klientov firmy Baltyre vybudovali úspešný systém distribúcie a predaja, tento obchod však kvôli sankciám skončil zo dňa na deň.

Toto bol jeden z dôvodov postupného otvárania obdobnej spolupráce so spoločnosťou CEAT a tím Baltyre vycítil príležitosť začať tam, kde s ruskými pneumatikami skončil. So svojimi dlhoročnými zákazníkmi, tzv. silnou grupou, sa aktuálne snaží o spoločné vybudovanie silnej značky CEAT, a to na rovnakých princípoch kvality, férovosti, otvorenosti a dlhodobej spolupráce.

V úplnom začiatku budovania spolupráce s firmou CEAT skupina konzultovala svoj zámer s klientami vo všetkých krajinách, objasnila im svoju predstavu budúcej spolupráce. Spätná väzba bola pozitívna a takmer všetky oslovené distribučné firmy sa koncom januára zúčastnili prezentácie značky CEAT vo Vršatskom Podhradí . Zámerom firmy je ale spolupracovať len s tými, ktorí majú seriózny záujem, a nič neunáhliť.

V rámci spolupráce so značkou CEAT chce Baltyre viac spolupracovať s dlhodobými partnermi, s dostatočnými skladovými zásobami a ich dostupnosťou čo najbližšie ku klientom. Súčasťou prezentácie CEAT bola aj návšteva niekoľkohektárového areálu firmy v Beluši pri Púchove. Široký sortiment pneumatík od mnohých výrobcov by mohol budiť dojem, že sa tu predáva čokoľvek dostupné, ale v skutočnosti je každá značka podrobovaná dôkladnej analýze, aby zo všetkých hľadísk zapadla na svoje miesto v produktovom spektre.

Baltyre nehľadá jednoduché cesty

Efektívna distribúcia a flexibilný sortiment pneumatík

Súčasťou prezentácie bol aj nový, efektívnejší koncept distribúcie a vytvárania skladov bližšie k užívateľovi. Spoločnosť nevidí dôvod držať na svojich skladoch na jednom mieste zásoby v miliónoch eur, ak nie sú na očiach zákazníkov (aktuálne je podľa nej na skladoch dostupný tovar v hodnote 18 miliónov eur).

Ročne skupina Baltyre utŕži spolu 70 miliónov eur. Obrat spoločnosti tvorí na 40 % predaj nákladných pneu, 40 % agroindustry, OTR a forestry pneu a zvyšných 20 % dodávkové, osobné, offroad, ATV pneu atď. Každá značka, ktorú Baltyre predáva, je najprv testovaná a potom zaradená do tzv. finančného spektra tovaru, či to bude „low cost“ sortiment, alebo „value“ značka. Európsky stredovýchodný trh pneu, na ktorom firma Baltyre prednostne pôsobí, má často špecifické požiadavky, ktoré veľkí výrobcovia nedokážu alebo nechcú napĺňať.

Je to okrem všetkých moderných rozmerov aj dezénov aj sortiment, ktorý sa dnes ťažko hľadá, napríklad na Pragu V3S, Tatru či Liaz, a tento sortiment Baltyre dokáže aj dnes ponúknuť (8,25-20 & 11,00-20), prípadne dokáže vyjednať s niektorými výrobcami aj výrobu pneu priamo na zákazku za veľmi prijateľné ceny. Ako všade, tak aj vo svete pneumatík prebieha neustály vývoj a množstvo zmien. Aj v čase prípravy tohto článku sa v belušskom sklade Baltyre vykladá úplne nová európska rada nákladných pneumatík LEAO, vyrábaných v Srbsku, ktoré budú bližšie predstavené v nasledujúcom vydaní.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button