Logistika a skladovanie

Zásielkovňa začala používať robotické triediace roboty

Triediace roboty PackMan sú AGV vozíky, ktoré uvezú zásielky s hmotnosťou až 15 kilogramov a s rozmermi 40 x 40 x 50 centimetrov. Zásielkovňa je prvou spoločnosťou v Európe, ktorá začala v takej miere zariadenia využívať.

Prvé depo, kde Zásielkovňa nasadila tieto roboty, je v Hostivaři. Má rozlohu 12 000 m2 a je najväčším v Európe v rámci Packety. Ide o vôbec prvé robotické depo v Európe a príprava na jeho spustenie trvala iba rok.

Dvakrát rýchlejšie ako človek

Zariadenie má podobu dvojposchodového móla, okolo ktorého sú malé sklzy na vyhadzovanie zásielok. Po móle sa pohybujú roboty PackMan, ktoré prevážajú zásielky k danému sklzu. Oproti doterajšiemu systému, keď zásielky triedili ľudia, dokážu roboty za hodinu odbaviť a roztriediť viac ako 10 000 zásielok, čo je dvojnásobok v porovnaní so súčasným režimom. Na svoju prevádzku však roboty potrebujú ľudskú silu, pretože zamestnanec musí načítať zásielku do elektronickej čítačky, aby robot poznal, kam má zásielku zaviezť.

Zamestnanec depa pípne pri vstupe zásielku, čím dá informáciu do centrálneho systému, kam má táto zásielka smerovať – dajme tomu, že do depa v Brne. Potom zásielku položí na robota PackMan a ten vďaka napojeniu na systém presne vie, z ktorého sklzu padajú zásielky smer Brno, a teda ku ktorému výstupu má ísť. Frekventované trasy sú, samozrejme, rozhádzané do všetkých smerov, aby nedochádzalo k spomaľovaniu triedenia. Toto robotické depo obsluhujú z riadiaceho centra dvaja špecialisti, ktorí na monitoroch vidia pohyb všetkých robotov. Ku konfigurácii trás dochádza raz až dvakrát za deň podľa množstva zásielok. V počítačovom systéme sú pripravené všetky možnosti.

PackMan dokáže previezť zásielku s rozmermi 40 x 40 x 50 centimetrov, ťažkú až 15 kg

Navigácia pomocou RFID

PackMani sa pohybujú po špeciálnej podložke zloženej z blokov. Každý z nich má pod sebou RFID čip, ktorý vysiela signály a na základe nich systém mapuje pohyb robota. Ten sa tak môže pohybovať pokojne aj v tme, pretože číta všetky informácie z koberca. Pokiaľ náhodou dôjde k strate polohy, pohyb všetkých robotov sa zastaví.
Pri výbere robota bola dôležitým parametrom výdrž batérie. PackMan dokáže na jedno nabitie jazdiť až 2 hodiny a nabíja sa len 10 minút. Mal by vydržať až 10 000 nabíjacích cyklov, takže má veľmi dlhú životnosť. Na veľkých mólach v depách stačia pre bežnú prevádzku len štyri nabíjačky na jednom poschodí. Zásadná je tiež veľmi dobrá kvalita materiálu a koliesok.

Navigácia prebieha pomocou RFID čipu ukrytého pod špeciálnou podlahou

Za všetko môže rýchly rast

„Robotika ponúka v našom odbore rozsiahle možnosti využitia. Teším sa, že sa mi podarilo myšlienku robotizácie našich procesov pred časom vo vnútri vo firme presadiť a postaviť úplne skvelý vedecký tím, s ktorým sme projekt robotických triedičiek po zhruba roku dotiahli až do fázy praktického využitia. Zásielkovňa tým potvrdzuje úlohu technologického lídra a inovátora,“ hovorí Simona Kijonková, zakladateľka Zásielkovne a CEO skupiny Packeta.

„Hľadali sme riešenie, ktoré bude pri rýchlom raste Packety rýchlo škálovateľné, teda jednoducho rozoberateľné a prenosné,“ dodáva. Keď to bude potrebné, je možné tieto roboty ľahko previezť z jedného depa do iného a posilniť tam prevádzku. Zmyslom ich nasadenia nie je úplne nahradiť ľudskú silu, PackMani majú kolegom a kolegyniam v depách predovšetkým uľahčiť prácu. Ich výhodou je, že je možné v rámci jedného depa postaviť hneď niekoľko robodep. Tieto robotické depá by sa postupne mali objaviť vo všetkých depách Zásielkovne, ktorých je v súčasnosti celkovo 53 po celej Európe.

Tri roky od prvej myšlienky

„Téma automatizácie a robotizácie v depách rezonuje v našej skupine Packeta zhruba tri roky,“ hovorí Tomáš Dort, riaditeľ projektu robotizácie dep – PackMan, a dodáva, „je to ale veľmi zložité zaviesť do praxe. Pretože systém triedenia čisto ľudskou silou, ktorou sme disponovali doteraz, funguje skvele, a potrebovali sme tak dobre prepojiť ľudskú silu s tou robotickou.“ Do projektu Packeta sa intenzívne pustili približne pred rokom.

Dnes robot zatiaľ nevie vážiť a skenovať a práve v ďalšej fáze sa začne riešiť, ako obohatiť triediace mólo o skener, váhu a kameru, aby sa procesy v maximálnej možnej miere zautomatizovali. „Plánujeme, že v budúcnosti budeme robotizovať aj veci okolo PackMana. Teda aby typovo odlišný robot mohol voziť aj klietky, prípadne nakladať zásielky. Ale to sa bavíme o budúcnosti o niekoľko rokov,“ uvádza Tomáš Dort.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
foto: autor a Zásielkovňa

Prečítajte si aj

Back to top button