Logistika a skladovanie

Viedeň spoznala víťaza IFOY Award 2024

Viedeň spoznala víťaza IFOY Award 2024. V piatok 14. júna boli na galavečere v kongresovom centre Baden pri Viedni vyhlásení tohtoroční laureáti prestížnej intralogistickej súťaže. A my sme pri tom pochopiteľne nemohli chýbať.

Do tohtoročného finále súťaže International Intralogistics and Forklift Truck of the Year (IFOY) Award 2024 sa napriek náročnej kvalifikácii prebojovalo 16 riešení. V rámci trojstupňového auditu, ktorý zahŕňal jazdné a funkčné skúšky a vedecké hodnotenie v rámci IFOY Innovation Check (skúšobný protokol obsahuje 80 kritérií), sa s nimi dôkladne zoznámila aj medzinárodná porota, zložená z 26 novinárov z celého sveta (vrátane autora článku). Teraz si predstavme víťaza v jednotlivých kategóriách.

Start-up – Brightpick, Autopicker

Autopicker od spoločnosti Brightpick, start-upu založeného v Bratislave v roku 2021, je prvý autonómny mobilný vychystávací robot na svete. Porota ocenila skutočnosť, že Autopicker vyťahuje zdrojovú prepravku zo štandardného regálu, ktorý nevyžaduje valčeky ani koľajnice. Akonáhle robot prejde na ďalšie skladovacie miesto, vyberie cieľovú prepravku ako ľudský vychystávač, pričom vychystanú prepravku odvezie na ďalšie skladovacie miesto.

Vždy teda musí byť k dispozícii voľné miesto, kam je možné prepravku umiestniť. Automatický zberač pracuje s vozíkom, ktorý samostatne vychystáva a konsoliduje objednávky – a to bez zásahu človeka. Skutočnosť, že zber prebieha za pohybu robota z jedného miesta na druhé bez toho, aby sa musel vracať do „základnej stanice“, je nová a revolučná. Autopicker už má cez 70 inštalácií v USA (centrála), Nemecku, na Slovensku alebo v Českej republike.

Viedeň spoznala víťaza IFOY Award 2024

Vysokozdvižný vozík – Jungheinrich, EJC 112i

So svojou kompaktnou konštrukciou a vynikajúcim výkonom je EJC 112i veľmi užitočný najmä v malých skladoch s úzkymi uličkami. Porota ocenila aj malý polomer otáčania (malá veľkosť L2), užívateľsky prívetivé ovládanie, dobrý výhľad na vidlicu aj nízku celkovú výšku, čo v súčte obsluhe uľahčuje každodennú prácu.

Test IFOY tiež potvrdil, že EJC 112i ponúka mimoriadne vysokú rýchlosť zdvíhania a spúšťania s efektívnym výkonom, ktorá je výrazne nad priemerom v tejto triede. V najvýkonnejšom nastavení P3 dosahuje EJC 112i pohodlnú, rovnomernú rýchlosť 6,05 km/h s nákladom aj bez neho. Kapacitu vstavanej Li-ion batérie a výkon nabíjačky je možné prispôsobiť individuálnym prevádzkovým podmienkam a špecifickým energetickým požiadavkám.

EJC 112i

Integrované zákaznícke riešenie – SafeLog, mobilné prepravné roboty v továrni Mercedes 46

Používanie približne 350 AGV vozidiel SafeLog, ktoré sa spolu so systémami pick-by-light používajú pre subsystémy, ako je vychystávanie košov s dielmi a ich preprava k montážnym linkám, ktoré majú byť zásobované (týka sa to celkovej vzdialenosti 15 km), možno nie je na prvý pohľad nijako inovatívne, ale vo veľmi zložitom prostredí prináša zákazníkom značné výhody. Začína to nízkou cenou a jednoduchou a obsiahlou implementáciou a pokračuje kompletným softvérovým systémom, vyvinutým spolu so spoločnosťou Mercedes, vrátane dostupnosti 99,7 až 99,9 %.

V praxi to znamená o 40 hodín menej prestojov. Pričom náklady na jednu hodinu odstávky sa v automobilovom priemysle odhadujú na jeden až 1,5 milióna eur. To je dosiahnuté aj tým, že AGV spolu komunikujú ako roj. Okrem toho musí AGV jazdiť tak, aby všetci pracovníci v závode s AGV harmonicky komunikovali a nedochádzalo k panickým alebo neistým reakciám. Aby sa to dosiahlo, je celá hala prepojená do siete prostredníctvom štatistického rozpoznávania vzorov s využitím umelej inteligencie (AI). Dáta, ktoré sa tu generujú, je možné využiť na predvídanie porúch v blízkej budúcnosti – hovoríme tu o minútach.

Viedeň spoznala víťaza IFOY Award 2024

Špecialita roka – Ravas Europe, iCP Carriage Plate Scale s technológiou váženia v pohybe

Zatiaľ čo predtým museli vodiči vysokozdvižný vozík na niekoľko sekúnd zastaviť, aby zistili hmotnosť nákladu na vidliciach, váha iCP s technológiou weighing-in-motion od spoločnosti Ravas umožňuje kalibrované váženie počas prepravy – bez zastávok, bez prerušenia práce, a teda s nižšími nákladmi. Vodiči navyše môžu naďalej používať všetky prídavné zariadenia, ako sú rotátory a upínače, ako obvykle.

Spoločnosť Ravas použila ako základ pre nový systém váženia vidlicových vozíkov existujúcu váhu, doplnila ju ale o „inteligentnú skrinku“ a inteligentné algoritmy, ktoré výrobca novo vyvinul. Tieto algoritmy zohľadňujú rýchlosť jazdy, sklon stožiara a prípadné nerovnosti podlahy. Meranie sa spustí automaticky po zdvihnutí palety a hmotnosť palety sa zisťuje počas prepravy. Technológia kombinuje vysoko kvalitné certifikované senzory s rýchlou elektronikou a prispôsobeným softvérom, ktorý senzory prepája.

Stacionárny robot – SSI Schäfer, SSI Piece Picking

Odstredivé sily spôsobené rotačnými pohybmi robota s kĺbovým ramenom sú vďaka systému na vychystávanie kusov, ktorý vyvinula spoločnosť SSI Schäfer, minulosťou. Rovnako tak má nový systém oveľa väčší pracovný rozsah, ktorý predtým nedovoľoval šetrné ukladanie citlivého tovaru. Hlavným cieľom nového vývoja bolo tiež zamedziť časom výmeny kontajnerov. Zatiaľ čo ručné vychystávače zvládnu až 350 úkonov za hodinu, automatizované riešenie až 1200, teda skoro štyrikrát viac.

Vývoj spoločnosti sa sústredil nielen na samotného robota, ale aj na komplexný pohľad na technológiu vrátane podávania, odstraňovania a bezpečnostnej technológie. Spoločnosť SSI Schäfer našla riešenie aj pre typické zdroje chýb. Ako sú problémy s uchopením alebo nesprávnym ukladaním výrobkov, ktoré sú následne vyradené. Duplicitne vychystaná položka je tiež detekovaná a vrátená späť „za chodu“.

Okrem toho je integrovaný patentovaný systém identifikácie miesta vychystávania, ktorý zaisťuje, že manipulátor nezakryje čiarový kód. Pre samotný proces uchopenia je k dispozícii 2D a 3D kamera, ktorých dva obrazy sa prekrývajú. Samotná prísavka sa tiež môže ohýbať alebo uchopovať do strán v dvoch fázach. Tolerancia váženia systému je päť gramov na 35 kilogramov. Diely sa pohybujú rýchlosťou dva metre za sekundu.

Viedeň spoznala víťaza IFOY Award 2024

Mobilný robot – STILL, EXV iGo

Hlavnou prednosťou tohto automatizovaného paletového vozíka je jeho intuitívne ovládanie, užívateľsky prívetivé rozhranie a rýchle uvedenie do prevádzky. A to aj vďaka nástroju iGo easy, ktorý umožňuje vytvárať projekty a zobrazovať logistické toky. Namiesto rozsiahleho riadiaceho systému iGo poskytuje iGo easy zákazníkovi síce obmedzené rozhranie, avšak jeho rozsah je možné ľahko naklikať a následne upraviť. Na rýchlu inštaláciu projektov s obmedzenou zložitosťou už nie sú potrebné také odborné znalosti. Spoločnosť STILL integrovala jednoduché rozhranie do komplexného systému, čo umožňuje väčším projektom nadviazať tam, kde menšie projekty končia.

EXV iGo má vysokú nosnosť až 1600 kg, dokáže zdvíhať tovar až do výšky 3,8 m. Dosahuje rýchlosť až 7,2 km/h. Aj keď je EXV iGo navrhnutý ako samostatné zariadenie pre opakované prepravné úlohy, skladovanie a vyhľadávanie, je možné ho spoľahlivo použiť aj v zmiešanej prevádzke.

Zdroj
Foto: autor a IFOY Award
Editor
Peter Magerčiak
Back to top button