Železničná doprava

Digitalizácia Nórskych železníc s podporou Siemens Mobility Žilina

Konvenčné systémy určené na riadenie železničnej dopravnej prevádzky používajú pri riadení pohybu vlakov neprenosné návestidlá, pomocou ktorých riadiace systémy odovzdávajú rušňovodičom príkazy na jazdu v nasledujúcom koľajovom úseku stanovenou rýchlosťou alebo príkazy na zastavenie vlaku. Preto je železničná trať bez návestidiel pre mnohých ľudí, ktorí sa stretli len s konvenčnými riadiacimi systémami, len veľmi ťažko predstaviteľná.

Napriek tomu je to dnes už vo viacerých krajinách realita. Takúto možnosť železniciam ponúka moderný európsky systém riadenia jazdy vlakov European Train Control System (ETCS), level 2 bez traťových návestidiel.

Cesta k automatizácii: ETCS L2 ako základ pre automatickú prevádzku vlakov (ATO)

Systém využíva na prenos riadiacich dát z trate na riadený vlak dva alternatívne spôsoby prenosu. Dáta, ktorých obsahom je oprávnenie na jazdu vlaku na stanovenú vzdialenosť so stanoveným rýchlostným profilom, sa z riadiacej centrály systému do vlaku prenášajú nepretržite po celý čas jazdy vlaku prostredníctvom telekomunikačného systému GSM-R. Dáta, ktoré vlaku pomáhajú určiť jeho aktuálnu polohu na trati, sa prenášajú výlučne pri prejazde vlaku ponad prenosové prostriedky nazvané balízy.

Mobilná jednotka vo vlaku na základe prijatého oprávnenia na jazdu a vyhodnotenia okamžitej polohy vlaku vypočíta najvyššiu dovolenú rýchlosť v danom mieste a tú následne porovná s aktuálnou rýchlosťou vlaku. V prípade, že sa vlak pohybuje rýchlejšie ako má dovolené, mobilná jednotka ETCS zasiahne do riadenia jazdy vlaku najprv upozornením rušňovodiča na prekročenie rýchlosti, ak ten včas nereaguje, automaticky sa aktivuje brzdový systém a vlak spomalí, prípadne úplne zastaví.
Po nasadení takéhoto systému na celú trať môžu po danej trati jazdiť všetky vlaky pod dohľadom systému ETCS. V takom prípade už nebude ďalej potrebné používať neprenosné návestidlá.

Systém ETCS samotný nemá za úlohu automatické vedenie vlaku. Avšak po doplnení ďalších nevyhnutných subsystémov do vlaku, rozšírení algoritmov riadiacej centrály a mobilnej jednotky v každom vlaku možno implementovať systém na automatické riadenie vlakov s podporou ETCS.

Zdroj: Inžinierske centrum Siemens Mobility Žilina

Najväčší železničný projekt v histórii Nórska pre celú krajinu – digitalizácia železníc na 4200 kilometroch tratí

Nórske vláda sa rozhodla realizovať ambiciózny projekt, ktorého cieľom je zaviesť systém ETCS L2 na všetky trate v krajine. Rečou čísel to znamená digitálnou technikou vybaviť 4200 kilometrov tratí vrátane viac ako 350 železničných staníc. Realizácia projektu je plánovaná na obdobie 17 rokov.
Aktuálne bol do prevádzky uvedený systém na úseku dlhom 67 km medzi mestami Roa a Gjøvik. V tomto úseku bolo na trati použitých približne 400 balíz. Na pripravovanom ďalšom úseku sa plánuje použitie 1700 balíz a v rámci celého plánovaného systému počet inštalovaných balíz prekročí počet 10 000.

Vzhľadom k obrovskému rozsahu projektu je pri jeho realizácii nevyhnutá spolupráca viacerých spoločností. Spoločnosť Siemens Mobility je dodávateľom traťovej časti systému ETCS L2, pričom predmetom dodávky budú riadiace rádioblokové centrály, počítače náprav, označovacie tabule, výhybkové prestavníky a všetky balízy pre jednotlivé trate.

Zdroj: databáza Siemens Mobility

Technologická špička zo Žiliny pomáha modernizovať nórske trate

Na realizácii projektu sa významnou mierou podieľa aj žilinské Inžinierske centrum Siemens Mobility. Desiatky inžinierov zo Žiliny sa zapojili a v ďalších fázach projektu sa budú podieľať na prácach zahŕňajúcich prípravu topologických dát určených pre projekciu, projekciu dát do jednotlivých balíz, projekciu hardvéru a softvéru riadiacich rádioblokových centrál a stavadlo, dôkladné testovanie celej traťovej časti ETCS, spracovanie komplexnej dokumentácie vrátane systému manažmentu bezpečnosti a manažmentu kvality, ktoré sú štandardnou súčasťou takéhoto typu projektu.

Zdroj: Inžinierske centrum Siemens Mobility Žilina

O prínose spoločnosti Siemens Mobility k úspešnému riešeniu celého projektu sa vyjadril začiatkom tohto roka aj vtedajší výkonný viceprezident pre digitalizáciu a technológie spoločnosti Bane NOR (Executive Vice President Digitalization and Technology), pán Sverre Kjenne, ktorý povedal:

„Riešenie spoločnosti Siemens je špičkové a založené na architektúre využívajúcej IP protokol. Vďaka silnej technickej stratégii a preukázanej schopnosti dodávať riešenia je Siemens Mobility ideálnym partnerom pre spoločnosť Bane NOR v tomto náročnom projekte.“

Siemens Mobility na Slovensku

Siemens Mobility zamestnáva na Slovensku približne 900 ľudí. V roku 2024 sa spoločnosť umiestnila medzi 10 najlepšími zamestnávateľmi na Slovensku v kategórii doprava a logistika. Okrem centrály v Bratislave zohráva významnú úlohu aj rýchlo sa rozrastajúce Inžinierske centrum železničnej infraštruktúry v Žiline, kde pracuje približne 750 špecialistov. Tí poskytujú služby v oblasti konfingurácie softvéru a hardvéru pre riadiace a zabezpečovacie systémy železničnej dopravy. V Bratislave sa navyše nachádza kompetenčné centrum špecializujúce sa na vlakový zabezpečovač MIREL. Táto technológia sa využíva najmä na železniciach na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku a Poľsku.

Zdroj
Siemens Mobility
Editor
Peter Magerčiak
Back to top button