Testy osobných vozidiel

Renault Scenic E-Tech – francúzsky šarm na elektrický pohon

Renault Scenic E-Tech – francúzsky šarm na elektrický pohon. Renault Scenic priniesol kombináciu elegantného dizajnu, prepracovaného interiéru a tradičného francúzskeho komfortu, ktorý dopĺňajú pokročilé technologické inovácie. Zachoval si rodinný charakter, ponúka pôsobivý dojazd a odvážne mieri do budúcnosti elektromobility.

Renault Scénic (ešte s pôvodným názvom s diakritikou), ako priekopník segmentu MPV, ktorý v roku 1997 so svojou prvou generáciou získal titul Európske auto roka, sa stal okamžite ikonou praktických rodinných vozidiel. S inovovaným dizajnom, flexibilným interiérom a modernými technológiami sa rýchlo etabloval na trhu a získal si širokú obľubu.

Počas svojej histórie prešiel viacerými evolučnými krokmi. V roku 2024 sa Scenic opäť dostal na vrchol a získal titul Európske auto roka so svojou piatou generáciou, plne elektrickým modelom Scenic E-Tech Electric, ktorý prišiel po po Megane E-Tech. Tento model, ktorý sa predstavil v podobe kompaktného Crossovera, nielenže zachoval rodinný charakter, ale aj zareagoval na rastúci trend elektromobility. V ponuke sú tri stupne výbavy a nám sa dostala do ruky práve tá najvyššia – ICONIC.

Inovácia v každom detaile

Autu extrémne pristane sivá farba s čiernou strechou a 20-palcovými zliatinovými kolesami v dizajne Oracle, ktoré ho robia ešte viac nadčasovým a pridávajú mu futuristický vzhľad. Najvyššia verzia Iconic zvýrazňuje bočné prahy a spodnú časť predného a zadného nárazníka v prevedení chrómových ostrých líšt. Exteriér sa vyznačuje moderným a dynamickým dizajnom, ktorý je výsledkom transformácie ikonického rodinného MPV vozidla na plne elektrický Crossover.

Predná časť s perforovaným grilom a štíhlymi adaptívnymi LED Vision svetlometmi s automatickým prepínaním stretávacích a diaľkových svetiel s funkciou hmlových svetiel, dodáva autu jedinečný vzhľad, zatiaľ čo bočné aerodynamické línie a výklopné kľučky dverí nielen prispievajú k štýlovému vzhľadu, ale zároveň zlepšujú prietok vzduchu okolo vozidla, čím prispievajú k jeho efektívnosti a dojazdu.

Zadná časť pokračuje v modernom dizajne s full LED svetlami s 3D efektom „moiré“, ktoré sú zasadené do zadných krídel a širokého kufra. Scenic nielenže vyzerá štýlovo, ale aj prispieva k ekologickejšej mobilite vďaka udržateľným materiálom, vrátane 24 % recyklovaných komponentov.

Na Francúza

Interiér, ktorého mnoho komponentov je vyrobených z recyklovaných materiálov, ponúka spojenie moderných technológií, elegantného dizajnu a výnimočného komfortu, ktorý Francúzi jednoducho robiť vedia. Tmavý interiér „Evolution“ zvýrazňuje prémiové spracovanie s drevenými dekoráciami na dverách a umelou kožou na multifunkčnom vyhrievanom volante i palubnej doske. Výrazným prvkom je ambientné osvetlenie, ale aj hi-tech panoramatická strecha SolarBay s technológiou tekutých kryštálov. Umožňuje stmavovanie a zosvetľovanie stropného okna v štyroch stupňoch tienenia – celého alebo len jeho časti. Takto chráni posádku pred UV žiarením, prehrievaním a únikom tepla, čím zvyšuje komfort počas jazdy.

Čo nás dostalo boli sedadlá. Tie nie len dobre vyzerajú vo svetlom prevedení kombinácie kože a prevzdušnenej látky, ale ponúkajú špičkové pohodlie, predné majú aj vyššie bočné držanie, sú vyhrievané, elektricky nastaviteľné a vodičove aj s masážnou funkciou. Zadné sedadlá delené v pomere 40/20/40 so širokou lakťovou opierkou s dvomi USB portami a fixovacími konzolami, na ktoré sa dajú ukotviť tablet alebo telefón, sú taktiež pohodlné a poskytujú dostatok priestoru aj pre vyšších pasažierov, avšak počítajte s menšou výškou priestoru pre chodidlá čo je častý jav pri elektromobiloch kvôli umiestneniu batérií.

Prednej časti kabíny dominuje kombinácia dvoch veľkých displejov – výborne prepracovaného 12,3“ digitálneho prístrojového štítu a vertikálne umiestneného 12“ dotykového displeja s fyzickými tlačidlami na klimatizáciu. Intuitívne a jednoduché ovládanie infotainmentu s dobrou odozvou vychádzajúceho z androidu má množstvo nastavení a funkcií vrátane čističky vzduchu, plánovania nabíjacích staníc podľa zostávajúcej kapacity batérie s vysokou presnosťou alebo integrovaných Google služieb vrátane Google Play Store, cez ktorý si viete nainštalovať povolené appky. Zaujímavosťou je aj vnútorné spätné zrkadlo s možnosťou prepnutia na digitálne zobrazenie. Poteší aj vyvýšená posuvná lakťová opierka s úložným priestorom.

Scenic ponúka praktickú konektivitu so šiestimi USB portami rozmiestnených vpredu aj vzadu, podporu Apple CarPlay a Android auto či indukčnú nabíjačku. Prémiový audiosystém Harman Kardon s deviatimi reproduktormi vrátane subwoofera vám poskytne špičkový zvuk.

Elektricky ovládaný batožinový priestor s objemom 545 litrov – po sklopení zadných sedadiel až 1449 litrov – má hlboké dno vďaka čomu má nepraktickú vyššiu nakladaciu hranu. Pod ním sa nachádza ďalší úložný priestor na káble.

Obyčajne neobyčajný komfort a dojazd

Scenic E-Tech poháňa jediný plne elektrický motor EV87 s výkonom 160 kW (220 k) a 300 Nm, ktorý poskytuje okamžitú a hladkú odozvu na akceleráciu. Jazda bola mimoriadne komfortná a tichá. Podvozok, optimalizovaný pre rôznorodé povrchy, ponúkal nadštandardné pohodlie, čo oceníte najmä na dlhších cestách. Vďaka nízkemu ťažisku sa Scenic vyznačoval dobrou ovládateľnosťou a stabilitou, ktorá mi dodávala istotu pri rýchlejších manévroch, avšak v zákrutách bolo trochu cítiť jeho takmer 1900 kg. Využiť môžete aj jazdné režimy, ktoré viete prepínať tlačidlom Multi sense na volante.

Zaujala aj efektívna rekuperácia energie v štyroch režimoch, ktorá sa ovláda pádlami pod volantom a efektívne spomaľovala auto bez potreby častého používania bŕzd. Tento systém nielen zlepšoval celkovú spotrebu energie, ale zároveň prispieval k predĺženiu dojazdu o pár kilometrov. Nejedná sa však o klasický E-Pedál a auto nevie úplne zastaviť.

Batéria s kapacitou 87 kWh poskytuje slušný dojazd, ktorý bol v našom prípade cez 450 km – prevažne jazdené mesto a okresky. Spotreba na diaľnici pri 110 km/h bola 22kWh a pri 130 km/h až 26 kWh. V meste to bolo okolo 16 kWh a priemerná spotreba za test sa pohybovala na úrovni 18 kWh. Vďaka podpore rýchleho nabíjania (DC) s výkonom až 150 kW je možné nabiť batériu na 80 % už za 30 minút. Na každodenné nabíjanie môžete využiť domáce nabíjanie s výkonom 2,3 kW cez štandardnú zásuvku alebo efektívnejšiu možnosť striedavého prúdu (AC) s výkonom 22 kW. Scenic disponuje aj s funkciou predhrievania batérie pred nabíjaním pre dosiahnutie maximálneho nabíjacieho výkonu.

V oblasti bezpečnosti Scenic vyniká množstvom pokročilých asistenčných systémom, ako je detekcia chodcov a cyklistov, adaptívny tempomat, systém núdzového brzdenia či varovanie pred opustením jazdného pruhu s aktívnou korekciou alebo detegovanie únavy a nepozornosti vodiča. Pri parkovaní vám pomôžu predné, zadné aj bočné senzory doplnené o 360° kamerový systém pre ľahšie manévrovanie.

Technické údaje

Názov: Renault Scenic E-TECH long range
Motor: EV87, 100 % elektrický
Max. výkon: 160 kW (220 k) / 5 473 – 11 688 ot/min-1
Max. krútiaci moment:300 Nm/1 000 – 5 090 min-1
Maximálna rýchlosť: 170 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h:7,9 s
Kapacita batérie: 87 kWh
Kombinovaná spotreba: 16,8 – 17,3 kWh/100 km
Spotreba v teste: 18 kWh/100 km
Emisie CO₂: 0 g/km
Pohotovostná hmotnosť: 1 970 kg
Celková hmotnosť: 2 555 kg
Rozmery (d × š × v):4 470 × 1 900 × 1 571 mm
Rázvor: 2 785 mm
Objem batožinového priestoru: 545/1449 l
Základná cena: od 41 416 EUR
Cena testovaného vozidla:44 958 EUR
Back to top button