Veľký posun v tuneli Čebrať
Veľký posun v tuneli Čebrať. Práce na obchvate Ružomberka výrazne pokročili, diaľničný tunel Čebrať má hotové sekundárne ostenie. Informovali o tom z odboru komunikácie ministerstva dopravy.
Na stavbe D1 Hubová – Ivachnová robí denne približne 500 ľudí. Po roku od prerazenia tunela je už hotové sekundárne ostenie a môžu sa začať práce na technológiách a vozovke. Postup stavby minulý týždeň neohlásene skontrolovalo nové vedenie ministerstva.
V južnej rúre tunela je betonáž už ukončená, v severnej bude hotová koncom novembra. „Je to výborná správa, dosiahli sme významný míľnik. To, že sa dokončili práce na sekundárnom ostení znamená, že sa môžu začať práce na vozovke a inštalácii technológií,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž mladší (nominant Smeru-SD).
Okrem betonáže pokračujú práce na odvodnení tunela, sekundárnom ostení v prepojkách tunela a zároveň ukladajú vrstvy vozovky. Minister so štátnymi tajomníkmi si pozreli aj stavbu oporných múrov, ktoré museli vybudovať z dôvodu zosuvov. Tie v minulosti spôsobili, že časť diaľnice vrátane tunela museli preprojektovať.
Do budúcna treba podľa Ráža klásť viac pozornosti na geologické prieskumy a prípravnú fázu. „Ukazuje sa, že šetrenie na príprave, ktoré je v stovkách tisíc eur, pre nás na konci dňa znamená predraženie v stovkách miliónov,“ zhodnotil.
Na stavbe pracuje denne približne 500 robotníkov. Okrem tunela na trase budúcej diaľnice dokončujú práce na oporných a tzv. zárubných múroch. Pracuje sa ale napríklad aj na kruhových objazdoch a násypoch pod budúcou vozovkou či úprave svahov.
Tunel Čebrať je súčasťou úseku diaľnice D1 Ivachnová – Hubová, ktorý je aktuálne vo výstavbe a bude mať dĺžku 14,92 kilometra. Úsek vytvorí obchvat mesta Ružomberok a po dobudovaní sa napojí na diaľnicu do Košíc.