Logistika a skladovanie

Rastúci e-commerce vs. emisie

Rastúci e-commerce vs. emisie. Bratislava potrebuje 3-krát viac samoobslužných boxov a výdajných miest, Packeta chce životné prostredie chrániť aj vďaka elektromobilom.

Štúdia švajčiarskej spoločnosti UPIDO odhaduje, že vďaka neustále rastúcej popularite e-shopov sa objem zásielok z nich v rámci EÚ a Veľkej Británie do roku 2029 zdvojnásobí na približne 30 miliárd ročne. Aj v slovenských mestách a obciach preto bude musieť pribudnúť výrazne viac samoobslužných boxov a výdajných miest, ktoré sú najlepším nástrojom v snahe znižovať emisie vyprodukované v súvislosti s doručovaním. Packeta preto samosprávy vyzýva na úzku spoluprácu pri výstavbe nových boxov. Prečo? Napríklad Bratislava má dnes približne 640 samoobslužných boxov a výdajných miest Packety alebo iných konkurenčných služieb.

Predikcie Packety však ukazujú, že do roku 2029 sa táto sieť v hlavnom meste bude musieť strojnásobiť, aby dokázala pokryť všetky požiadavky jeho obyvateľov. Zároveň bude nutné pracovať aj na navýšení kapacity, ktorá by mala vzrásť približne na 5-násobok. Kľúčovým trendom nevyhnutným na zvládnutie boja s rastúcimi emisiami CO2 z doručovania v slovenských mestách budú aj elektromobily. Packeta preto už budúci rok spustí svoj plán prechodu na elektrické vozidlá, ktorý však neohrozí výsledné ceny jej služieb. Do roku 2027 bude mať väčšinu kuriérskych dodávok plne elektrických.

Rastúci e-commerce vs. emisie

„Dáta hovoria jasne. Ak zrátame naše Z-BOXy a výdajné miesta spolu s výdajnými miestami a boxami konkurencie, pre stále rastúci počet objednávok z e-shopov dnes máme na Slovensku k dispozícii približne 12 výdajných miest alebo boxov na 10 000 obyvateľov. Napríklad v susednom Poľsku, ktoré je v rámci EÚ v tomto smere lídrom, je to až 38 výdajných miest alebo boxov na 10 000 obyvateľov a podobné je to v severských krajinách,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ Packety Alexander Jančo.

Samoobslužné boxy a výdajné miesta zohrávajú kľúčovú úlohu pri znižovaní uhlíkovej stopy celého e-commerce – doručovanie zásielok do Z-BOXov a na výdajné miesta je v prípade Packety až 8-krát ekologickejšie než doručovanie kuriérskou dodávkou priamo k ľuďom domov. Každý box, ktorý majú v pešej dostupnosti stovky zákazníkov, totiž dokáže z ciest „stiahnuť“ väčšie množstvo kuriérskych dodávok jazdiacich na jednotlivé adresy. V prípade klasického doručovania tiež vznikajú zbytočné emisie, ak zákazník nie je práve doma a nemôže zásielku prebrať na prvý pokus. Pri opakovanom doručovaní do odľahlejších obcí na druhý deň kuriér znovu najazdí často aj desiatky kilometrov.

„Keďže počet zásielok neustále stúpa, výstavba samoobslužných boxov na tých správnych miestach je jednoznačne tou najlepšou a najekologickejšou voľbou, a to nielen pre doručovanie v mestách. Táto forma dokáže výrazne znížiť počet kuriérskych dodávok, ktoré v našich uliciach doručujú zásielky na konkrétne adresy. Tým automaticky znižujeme aj uhlíkovú stopu. Zároveň si uvedomujeme, že zásielkové boxy nesmú narúšať vzhľad našich miest a vytvárať ďalší vizuálny smog,“ ubezpečuje Jančo.

Packeta vyzýva mestá: e-commerce rastie

Záväzok neohrozovať vhľad slovenských miest berie najobľúbenejšia doručovacia služba u nás mimoriadne vážne. Podoba Z-BOXov sa preto v budúcnosti zmení. Výkonný riaditeľ Alexander Jančo navyše upozorňuje, že Packeta v tejto snahe nemôže zostať sama. V hlavnom meste už Packeta spolupracovala s Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) na tvorbe jednotného dizajn manuálu pre svoje, ale aj konkurenčné samoobslužné boxy a ich umiestňovanie v prostredí veľkomesta.

Až 96 % Z-BOXov Packety disponuje solárnymi panelmi, vďaka ktorým sú energeticky sebestačné a ponúkajú oveľa väčšiu flexibilitu pri výbere lokalít na ich umiestňovanie. Packeta pritom v maximálnej miere diskutuje s mestami o výbere najvhodnejšieho miesta pre každý svoj Z-BOX tak, aby neohrozoval celkovú podobu danej lokality.

Mestá a obce chce však podľa výkonného riaditeľa Alexandra Janča chrániť ešte oveľa viac: „Naše samoobslužné boxy v budúcnosti rozhodne nebudú vyzerať tak ako dnes. Nebudú nápadné hneď na prvý pohľad. Vďaka tomu, že v mobilnej aplikácii Packeta zákazník vždy presne vidí polohu každého Z-BOXu, budú môcť oveľa viac splývať s prostredím. Teší ma aj to, že sme spolupracovali s mestom aj Metropolitným inštitútom Bratislavy na dizajn manuáli, ktorý jasne hovorí, ako by mali výdajné boxy v budúcnosti vyzerať a kde majú byť umiestnené. Rozhodne nie sme služba, ktorá za sebou narobí spúšť.“

Rastúci e-commerce vs. emisie

Jančo však na jednotlivé obce, mestá a mestské častí apeluje, aby s kuriérskymi službami komunikovali ešte výraznejšie: „Vyzývam veľké mestá aj mestské časti v Bratislave, aby sme spolu našli spôsob, ako pomôcť zlepšiť služby pre ich občanov a priniesť im slobodnejší a lacnejší spôsob preberania zásielok aj zelenšie mestá. Z menších obcí nám dokonca každý mesiac píšu stovky obyvateľov aj starostov. Ľudia žiadajú, aby sme nejaký Z-BOX postavili aj u nich a oni tak nemuseli jazdiť do najbližšieho mesta alebo na poštu, ktorá ešte nie je zatvorená, keď skončia v práci. Vždy to však musí schváliť mestské alebo obecné zastupiteľstvo, prípadne stavebný úrad. Vo všeobecnosti sa Packete s väčšinou slovenských miest komunikuje veľmi dobre, no niektoré na to majú vlastný pohľad a brzdia ich napríklad zlé skúsenosti z minulosti s konkurenčnými spoločnosťami. Tie chceme zmeniť,“ doplnil Alexander Jančo.

Packeta má na Slovensku už dnes vyše 3 000 výdajných miest a Z-BOXov, cez ktoré je možné prijímať zásielky z e-shopov, ale aj odosielať vlastné balíky, napríklad rodine alebo blízkym.

Packeta v roku 2024 začne elektrifikovať

Do Z-BOXov a na výdajné miesta budú zásielky voziť elektromobily. Packeta chce k znižovaniu uhlíkovej stopy prispieť aj využívaním elektrických dodávok. Už budúci rok začne s elektrifikáciou svojho vozového parku a kuriérskych dodávok a do roku 2027 bude väčšina z nich plne elektrických.

Kuriérske dodávky totiž počas dňa najazdia len pomerne malý počet počet kilometrov – približne 120 až 150 km, na čo bohate stačí aj dojazd elektrických dodávok, ktoré automobilky na slovensku predávajú už dnes. Kuriér s elektromobilom zároveň pri práci ťaží z jeho prirodzených vlastností, keď netreba neustále vypínať a znova štartovať dieselový motor a vypúšťať emisie počas neustálych rozjazdov z adresy na adresu, často vo vzdialenosti len niekoľko desiatok metrov.

„V Packete sme dokázali vypracovať plán, vďaka ktorému dokážeme prejsť na elektrické dodávky aj bez toho, aby to ovplyvnilo výsledné ceny našich služieb. Kuriéri budú môcť elektrické dodávky nechať cez noc na niektorom depe, kde sa cez noc dobijú na pomalšej AC nabíjačke šetrnejšej k batériám. Plánujeme tiež na každom depe solárne panely, aby sme si čo najviac elektriny na ich dennú prevádzku dokázali vyrobiť sami,“ hovorí výkonný riaditeľ Packety.

Zdroj
transport.sk
Editor
TS

Prečítajte si aj

Back to top button