Renault Clio E-Tech – o tri kone viac
Renault Clio E-Tech – o tri kone viac. Full hybrid Renault Clio E-Tech dostal v rámci modelového roku 2022 väčší výkon, takže celkovo teraz disponuje 143 k. A ako sa to podpísalo na dynamike a spotrebe?
Piata generácia malého hatchbacku Renault Clio dostala hybridný pohon E-Tech v roku 2020 a svojím pomerne komplikovaným technickým riešením okamžite vzbudil medzi odbornou verejnosťou veľký rozruch. Hlavne keď sa ukázalo, že funguje.
Viac koní
Hybridný pohon E-Tech sa skladá z atmosférického benzínového motora 1.6, ktorý je novo naladený na 69 kW (94 k), resp. 148 Nm, predtým 67 kW (91 k) a 144 Nm. Aj po posilnení sú to stále hodnoty, ktoré dnes hravo dosahujú litrové turbomotory. Benzínový štvorvalec má však pomocníka v podobe elektromotora s 36 kW (49 k) a 205 Nm. Súčasťou hybridného ústrojenstva je ďalej štartér-generátor s 15 kW (20 k) a 50 Nm. Celkový systémový výkon testovanej verzie vzrástol zo 103 (140 k) na 105 kW (143 k), čo nie je nič dramatického. Avšak zrýchlenie na stovku sa zlepšilo o 0,6 s na 9,3 s, najvyššia rýchlosť zostala rovnakých 180 km/h.
Stále prekvapuje
Ako sme už uviedli, hybridný pohon E-Tech má konštrukciu dosť odlišnú od všetkých dnes známych riešení. Jeho dôležitým prvkom je multimodálna prevodovka, ktorá nemá klasickú spojku a namiesto mechanickej synchronizácie je využitá elektrická, vyrovnávajúca otáčky ozubených kolies. Má dve rýchlosti pre elektromotor a štyri pre spaľovací motor.
Ide o zložitú konštrukciu, ale funguje príkladne. Čisto na elektrinu dokáže ísť Clio E-Tech garantovane rýchlosťou až 75 km/h, mnohokrát sme ale bezemisne uháňali aj tempom blížiacim sa k rýchlosti 120 km/h. Samozrejme, bez batérie by to nebolo možné, Li-ion akumulátor ukrytý pod zadnými sedadlami má kapacitu 1,2 kWh a plne nabitý niekedy vystačil aj na tri kilometre.
Renault Clio E-Tech – o tri kone viac
Cez tretinu doby
Vodič má možnosť vynútiť si čisto elektrický pohon tlačidlom EV, systém sa snaží spaľovací motor podporovať, ako to len ide. A nie je dôvod neveriť tomu, že v meste dokáže jazdiť až 80 % času práve na elektrinu, pretože po 1 000 km so značným podielom diaľnic a okresných ciest elektromotor podporoval spaľovací motor alebo sám vozidlo poháňal takmer 40 % času.
Aj vďaka tomu vie hybrid Clio zaobchádzať s 39-litrovou nádržou veľmi efektívne. V meste odčerpáva pokojne iba štyri litre, mimo mesta o pol litra viac. Najväčší apetít má na diaľnici, kde je prínos elektromotorov najmenší, to si fantasticky utlmený motor vezme aj sedem litrov. Celkový priemer osciloval medzi 4,8 a 5 l/100 km.
Najdrahšie
E-Tech celkom logicky predstavuje najdrahšiu položku v cenníku Clia, ktorý začína na 18 250 EUR. Hybrid predávaný výhradne vo výbave Techno vyjde na 22 700 EUR bez DPH. V porovnaní s podobne výkonným 1.3 TCe je o 3000 EUR drahšie.
Renault Clio E-Tech – o tri kone viac
Vozidlo | Renault Clio E-Tech full hybrid 145 |
Motor | R4/zážihový |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Max. výkon | 69 kW (94 k)/5 600 min-1 |
Max. krútiaci moment | 148 Nm/3 200 min-1 |
Elektromotor | 36 kW (49 k)/205 Nm |
Max. výkon systému | 105 kW (143 k) |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 9,3 s |
Prevodovka | A6 |
Kombinovaná spotreba | 4,3 l/100 km |
Spotreba v teste | 4,9 l/100 km |
Emisie CO2 | 96 g/km |
Pohotovostná hmotnosť | 1 238 kg |
Celková hmotnosť | 1 758 kg |
Objem batožinového priestoru | 299/1 313 l |
Rozmery (d × š × v) | 4 050 × 1 798 × 1 440 mm |
Rázvor | 2 583 mm |
Základná cena test. vozidla | 22 700 eur bez DPH |