Nové hybridné zubačky pre Vysoké Tatry sú už vo výrobe
Víťazom verejnej súťaže Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na dodávku nových tatranských „zubačiek“ sa stala švajčiarska spoločnosť Stadler, ktorá do roku 2022 dodá päť ozubnicovo-adhéznych elektrických jednotiek a jeden multifunkčný rušeň s metrovým rozchodom pre trate Tatranských elektrických železníc (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ). Zmluvu medzi ZSSK a spoločnosťou Stadler podpísali zástupcovia oboch spoločností v stredu 17. októbra 2018.
Nárast počtu turistov v Tatrách aj vplyv zavedenia bezplatnej prepravy pre vybrané skupiny cestujúcich priniesli na tratiach Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ, tzv. električky) výrazný nárast počtu prepravených cestujúcich. V porovnaní s rokom 2014 je na tratiach TEŽ a Ozubnicovej železnice (OŽ, tzv. zubačky) ročne prepravených o 35 % viac cestujúcich. Súčasné kapacity nasadzovaných vozidiel sú nedostatočné pre zabezpečenie požiadaviek zákazníkov na dopravný systém. V súčasnosti je aktuálna kapacita na trati OŽ dve jednotky vo viacčlennom radení. Druhým dôvodom je technická i morálna zastaranosť dnes využívaných vozidiel (pozn. súčasné zubačky teda dosahujú vek 48 rokov). Najdôležitejším parametrom nových jednotiek je hybridný pohon (ozubnicový aj adhézny pohon), ktorý umožní novým vozidlám jazdiť na OŽ (Štrba – Štrbské Pleso) i na „normálnych“ koľajniciach, teda na tratiach TEŽ (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica).
„Jednou z úloh vedenia ZSSK je hľadanie všetkých možných ciest modernizácie našich vlakov. Okrem investovania do železničnej dopravy okolo preťažených uzlov, ako sú Bratislava, Prešov, Košice či Žilina, máme veľký investičný dlh aj v Tatrách. Na 40 kilometroch Tatranskej elektrickej železnice a Ozubnicovej železnice najazdíme ročne 565-tisíc vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia často nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snowboard, o kultúre cestovania ťažko hovoriť. Dnešné, pre niekoho ikonické zubačky majú problém. Sú zastarané, hlučné a nerekonštruovateľné,“ uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
„Toto sa do roku 2022 výrazne zmení. Nové vlaky budú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac. Navyše sa v Tatrách už pomaly stráca rozdiel medzi sezónou a mimosezónnym obdobím. Len výkonové a kilometrické posilnenie dokáže pomôcť uspokojiť vysoký dopyt po doprave,“ dodal Hlubocký. Celková cena za dodávku celého predmetu zmluvy je 38 801 691 eur (5 jednotiek a 1 hnacie koľajové vozidlo vrátane významných náhradných dielov). ZSSK pred súťažou oslovila desať potenciálnych dodávateľov, prihlásil sa iba Stadler Bussnang AG, námietky voči súťaži nepodal nik.
„Sme veľmi radi, že sme v tejto súťaži uspeli, a tak môžeme dodať novú generáciu spoľahlivých, bezpečných a pohodlných vozidiel typu GTW pre TEŽ a OŽ. Prevádzkovateľ vozidiel a cestujúci budú určite profitovať z nových vozidiel. Sme hrdí predovšetkým na to, že touto zákazkou sa nám podarilo nadviazať na úspešnú predchádzajúcu históriu s vozidlami vo Vysokých Tatrách,“ vyjadril sa v tlačovej správe spoločnosti Stadler Peter Jenelten, výkonný viceprezident Stadler Rail Group, pri príležitosti podpisu zmluvy v Štrbe na Slovensku.
U objednaných vozidiel pre cestujúcich ide o modernú generáciu nízkopodlažnej jednotky typu GTW, špeciálne upravenej pre kombinovanú ozubnicovo-adhéznu prevádzku. Tieto univerzálne vozidlá sa už úspešne používajú vo Francúzsku a vo Švajčiarsku. Každá z nových jednotiek ponúka 91 miest na sedenie, 2 miesta pre invalidné vozíky, multifunkčné časti pre bicykle a detské kočíky. Vozidlá sú vybavené wi-fi systémom pre cestujúcich, klimatizáciou, majú moderný informačný systém a videosystém, ako i zariadenie na počítanie cestujúcich. Vďaka nízkopodlažnému vyhotoveniu umožňujú pohodlný nástup a výstup cestujúcich.
Multifunkčný rušeň má elektrický aj dieselový pohon a spĺňa najnovšie ekologické normy EURO-IIIB. Môže sa použiť kdekoľvek na adhéznych aj ozubnicových tratiach. V zime môže poháňať snehovú frézu a odhrnúť sneh z trate. Stanovištia rušňovodiča sú klimatizované. Rušeň je možné i diaľkovo ovládať cez rádiový prenos. Podobné pracovné vozidlá sa úspešne používajú na horských tratiach vo Švajčiarsku a v Španielsku. Na nové „zubačky“ sa teší aj primátor Popradu Jozef Švagerko: „K národnému parku patrí aj čo najekologickejšia doprava. Rýchlejšie zubačky s väčším komfortom a kapacitou určite pomôžu našej snahe znižovať objem individuálnej automobilovej dopravy v Tatrách. Dnešné tatranské vlaky sú v sezóne často preplnené a nezodpovedajú nárokom 21. storočia.“