Logistika a skladovanie

Gebrüder Weiss: Spoľahlivý partner aj počas obdobia pandémie

O skúsenostiach v úlohe vodiča pre Gebrüder Weiss počas obdobia pandémie, ale aj mimo nej, sme sa rozprávali s pánom Richardom Prágaiom starším, ktorý už niekoľko rokov spolupracuje so spoločnosťou Gebrüder Weiss ako dopravca, ale často ako aj vodič a pre GW prevádzkuje 5 áut.

Dopad pandémie ochorenia COVID-19 vidíme v každodennom živote a ovplyvnilo to samozrejme aj našu prácu. Ľudia nakupujú menej, majú strach zo zbytočného míňania peňazí a hlavne nakupujú iné položky. Objednávajú si len dôležité veci, majú strach zbytočne plytvať s finančnými prostriedkami. Nevedia, čo príde. To znamená samozrejme aj pokles v doručovaní. Rovnako sme cítili aj pokles prepráv pre firmy, hoci teraz sa to už rozbieha. Veľa firiem bolo zatvorených alebo zastavili prevádzku, takže prepráv bolo určite menej.

Samozrejme tento stav mal dopad aj na bežný život vodiča a jeho prácu. Určite netreba zabúdať na pojem strach, a to aj u nás, vodičov. Ten bol na začiatku cítiť všade. Veď ako všetci vieme, aj vodiči bojovali v prvej línii. Niektorí vodiči dokonca odmietli jazdiť, pretože mali strach. Jednoducho neprišli do práce, keďže mali malé deti alebo starých rodičov a báli sa nákazy.

Čo sa týka dennej rutiny, samozrejme obrovský dôraz kladieme na dezinfekciu. Toto je pre nás práca navyše. Ale je to „alfa a omega“! Neodmysliteľné sú ochranné prostriedky. Dezinfekcia po každej návšteve u zákazníka ako aj dezinfekcia celej kabíny. Na druhej strane rovnaký prístup vyžadujeme aj od zákazníkov. Pokiaľ zákazník nemá ochranné prostriedky, nemusíme mu tovar odovzdať. No nič také sa zatiaľ nestalo.

Dodávka jazdiaca pre GW
Gebrüder Weiss implementuje službu ETA (Estimated Time of Arrival), ktorá umožňuje zaslať zákazníkovi notifikáciu o predpokladanom čase doručenia zásielky (FOTO: GW)

Samozrejme nie je „sranda“ 8 až 10 hodín denne sedieť za volantom v rúškach, pritom komunikovať so zákazníkmi počas jazdy s „handsfree“ sadou. S rúškom je to veľmi náročné. Ako sa však opatrenia postupne uvoľňujú, je to cítiť aj medzi vodičmi, hlavne čo sa atmosféry týka. Musím povedať, že zákazníci sú veľmi disciplinovaní a 90 % dodržiava všetky bezpečnostné zásady. V prvých fázach sme nerobili vynášky do bytov a inštaláciu techniky z bezpečnostných dôvodov, čo pre niektorých zákazníkov znamenalo komplikáciu. Väčšina z nich mala pre to pochopenie.

Zažili sme však aj zábavné príhody. Napríklad jednému zákazníkovi sme priviezli spotrebič na dobierku. Tovar sme museli položiť pred byt a zísť o poschodie nižšie. Zákazník potom položil peniaze na spotrebič a odišiel do bytu. Až vtedy sme mohli prevziať peniaze 🙂

Celkovo správanie zákazníkov sme vnímali ako veľmi uvoľnené. Veľa z nich pracovalo z domu a bolo cítiť také všeobecné spomalenie životného tempa. V prvých etapách, keď ľudia nemohli chodiť nakupovať tovar, keďže obchody boli zatvorené, boli vo veľa prípadoch zákazníci vďační, že im tovar prinesieme, a môžu sa z neho tešiť…

Pre Gebrüder Weiss pracujem už niekoľko rokov, ale tak pred ako aj počas pandémie, je pre mňa práca pre túto spoločnosť v porovnaní s inými logistickými firmami pre ktoré som pracoval „nebo a zem“ v tom dobrom slova zmysle. Celkovo prístup k vodičom a partnerom hodnotím ako veľmi ľudský. Vždy je to o ľuďoch – niečo z nich vyžaruje. Toto je náročná práca, ale tu sa dá každý problém riešiť.

Výpočet súvisiaci s časom doručenia zásielky je založený na snímaní údajov z GPS a zohľadňuje aktuálne prepravné podmienky, ako sú infraštruktúra, typ vozidla, dopravné zápchy, prestávky alebo zmeny pri prekladaní zásielky (FOTO: GW)

Ten ľudský rozmer je pre mňa najdôležitejší. Samozrejme aj my sa musíme prispôsobovať. Firma stále prichádza s novinkami a novými systémami spojenými s digitalizáciou, ktorá od nás vyžaduje nepretržité učenie pri ich zavádzaní. Na druhej strane si uvedomujeme, že každá novinka je v prospech zákazníka, a takto to aj vnímame.

Momentálne pomáhame adaptovať systém ETA (Estimated Time of Arrival), ktorý umožňuje zaslať zákazníkovi notifikáciu o predpokladanom čase doručenia zásielky. Ide o nový digitálny systém, s ktorým vieme presnejšie predpokladať čas príchodu auta do cieľového miesta s presnosťou v rozsahu 2 hodín, a vopred tak informovať príjemcu. Ak však dôjde k odchýlke viac ako 15 minút od aktuálneho časového okna, tak systém vykoná automatické prepočítanie.

Pre nás to znamená úplne iný systém rannej nakládky a skenovania dobierok. V nakládke musí byť teraz presný systém. Prvé skenujeme zásielky, ktoré sa budú vykladať posledné, a rovnako si takto pekne po poradí ukladáme aj dokumentáciu k jednotlivým zásielkam. Hneď ako sa tovar naskenuje, informáciou o dvojhodinovom časovom okne sa vygeneruje a zobrazí v systéme Sledovania zásielok.

Komplikácia nastáva, keď zákazníkovi nevyhovuje čas doručenia, a keď volá ohľadne zmeny času doručenia. Toto má samozrejme dopad na trasu a čas ostatných doručení, takže je to niekedy taká „alchýmia“. Vždy sa však snažíme nájsť také riešenie, aby bol zákazník spokojný t.j. buď mu to doručíme nasledujúci deň alebo na koniec smeny.

Čo je ETA ?

  • ETA je systém, kde zákazník ale aj zamestnanec GW môžu vidieť predpokladaný čas príchodu auta so zásielkou do cieľového miesta.
  • Výpočet súvisiaci s časom doručenia zásielky je založený na snímaní údajov z GPS a zohľadňuje aktuálne prepravné podmienky, ako sú infraštruktúra, typ vozidla, dopravné zápchy, prestávky alebo zmeny pri prekladaní zásielky.
  • Výpočet má formát 2-hodinového časového okna a neustále sa aktualizuje.
  • V prípade vypočítanej odchýlky o viac ako 15 minút od aktuálneho časového okna sa vykoná automatické prepočítanie.

Zdroj
transport.sk
Editor
Tlačová správa

Prečítajte si aj

Back to top button