Železničná doprava
Štát plánuje vystavať prekladiská za desiatky miliónov eur
Na Slovensku by mali v priebehu niekoľkých rokov vyrásť štyri nové intermodálne terminály slúžiace na preklad tovarov medzi železnicou, cestou a prípadne aj vodou, a to približne za 240 miliónov eur.
Prevažná časť z ich ceny, 85 %, bude financovaná z fondov Európskej únie, zvyšok zaplatí investor – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Aktuálne sa v eurofondoch nachádza na ich výstavbu 120 miliónov eur. Za tieto zdroje by sa mali začať stavať tri prekladiská, a to v Bratislave, Košiciach a Žiline. Financovanie štvrtého terminálu v Leopoldove, na ktorý nie je teraz dostatok peňazí, sa má presunúť do ďalšieho programovacieho obdobia 2014 – 2020, keď prídu z únie nové financie.
Podľa plánov rezortu dopravy sa malo na Slovensku postaviť ešte jedno prekladisko, a to vo Zvolene. „Tento terminál nie je bez príchodu nového strategického investora do regiónu realizovateľný,“ vysvetlil pre TASR hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Martin Krajčovič s tým, že uvedený fakt dokázala štúdia hodnotenia potenciálu terminálov z roku 2008.
Otázny je však potenciál nových prekladísk, keďže ani súčasné nie sú naplno využívané. „Novopripravované terminály sú umiestnené v bezprostrednej blízkosti podnikov strategických investorov, ktorí už dnes používajú služby intermodálnej dopravy,“ ubezpečil Krajčovič. Ide tak najmä o automobilové závody KIA či PSA Citroën, ale aj podniky Samsung a Sony. Krajčovič tiež pripomenul, že aktuálne fungujúce prekladiská nespĺňajú požadované normy, prípadne sú nevýhodne umiestnené.
Podľa plánov rezortu dopravy sa malo na Slovensku postaviť ešte jedno prekladisko, a to vo Zvolene. „Tento terminál nie je bez príchodu nového strategického investora do regiónu realizovateľný,“ vysvetlil pre TASR hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Martin Krajčovič s tým, že uvedený fakt dokázala štúdia hodnotenia potenciálu terminálov z roku 2008.
Otázny je však potenciál nových prekladísk, keďže ani súčasné nie sú naplno využívané. „Novopripravované terminály sú umiestnené v bezprostrednej blízkosti podnikov strategických investorov, ktorí už dnes používajú služby intermodálnej dopravy,“ ubezpečil Krajčovič. Ide tak najmä o automobilové závody KIA či PSA Citroën, ale aj podniky Samsung a Sony. Krajčovič tiež pripomenul, že aktuálne fungujúce prekladiská nespĺňajú požadované normy, prípadne sú nevýhodne umiestnené.