Motorizmus

Predĺžená súprava pre zvoz dreva úspešne prešla skúškami

Projekt One More Pile prebieha v severnom Švédsku už dva roky. Cieľom tohto projektu je objaviť spôsoby racionalizácie zvozu vyťaženého dreva.

Hlavnú úlohu v tomto projekte hrá 30 metrov dlhá súprava Volvo s nosnosťou 66 ton. Pokiaľ by bol tento typ súprav prijatý ako štandard, znížila by sa podľa najnovších údajov spotreba paliva pri zvoze dreva o 20%.

Mesto Överkalix v severnom Švédsku je pokryté hlbokým snehom. Mráz štípe do tváre. Sanna Brännholmová sa prizerá na to, ako je na najdlhšiu súpravu v Európe používanú k pravidelnému zvozu dreva, umiestňovaný náklad. Pozerá sa na obrovské kláty dreva.

„Keď som túto súpravu riadila po prvý krát, bola som trochu nervózna. Ale teraz už to bude po dvadsiaty krát, tak už je to pre mňa úplne bežné,“ hovorí pred tým, ako nastupuje do kabíny Globetrotter a naštartuje 90-tonové nákladné vozidlo.

Toto nákladné vozidlo sa používa v rámci projektu One More Pile, ktorý je zameraný na vyhľadávanie spôsobov racionalizácie zvozu dreva. Zahŕňa spoluprácu medzi rôznymi hráčmi na poli švédskeho priemyslu spracovania dreva. Projekt koordinuje spoločnosť Volvo Trucks.

„Predovšetkým však poskytujeme všetky technológie a vyvinuli sme kompletnú koncepciu vozidiel. Príves sa skladá z modulárneho systému zahrňujúceho oporný vozík, spojovací príves a náves, a vďaka tomu môžeme ponúknuť omnoho druhov kombinácií,“ vysvetľuje Lena Larssonová, projektová manažérka spoločnosti Volvo Trucks. Vonku na ceste na nás z prichádzajúceho vozidla pre zvoz dreva máva Sanna Brännholmová. Na jej tachometri je 544 286 km. Nákladné vozidlo, typ Volvo FH16 s motorom o výkone 660 koní, odviedol skutočne ťažkú prácu. Dňa 1. januára 2011 bol v prevádzke presne dva roky. Za túto dobu previezol medzi mestami Överkalix a Munksund 100 000 ton dreva. Vozidlo riadilo celkom osem vodičov a všetci boli s jeho jazdnými vlastnosťami veľmi spokojní.

„Vo vnútri je veľmi pohodlné a správa sa ako akékoľvek iné nákladné vozidlo,“ hovorí Sanna Brännholmová, keď sa pripravuje na výjazd strmým svahom. „Je dôležité pri riadení starostlivo plánovať a pred výjazdom do kopca trochu viac zvýšiť rýchlosť.“ Postup tohto projektu je pozorne sledovaný i v krajinách ako Fínsko, Austrália, Kanada, USA a Rusko, kde priemysel spracovania dreva hrá dôležitú úlohu.

Jedným z partnerov v tomto projekte je Skogforsk (švédsky výskumný lesnícky ústav). Dňa 13. januára tento ústav zverejnil správu, založenú na údajoch priebežnej správy z polovice výskumu. Tá preukazuje, že testovaná súprava má o 50% vyššiu nosnosť a na prepravenú tonu spotrebuje o 20 % menej paliva ako švédska tradičná, 24 metrov dlhá súprava pre zvoz dreva. Okrem toho, že znižuje náklady na dopravu, znižuje aj emisie oxidu uhličitého na tonu prevezeného dreva o 20%.

„To veľmi dobre zodpovedá kalkuláciám, ktoré sa vykonali pred zahájením projektu, čo preukazuje, že naše nástroje skutočne fungujú. Toto riešenie zlepšuje životné prostredie a je prínosom nielen pre lesníctvo, ale i pre celú verejnosť,“ hovorí Lena Larssonová. Uvádza tiež, že spoločnosť Volvo Trucks bude pokračovať v rozvíjaní tohto prístupu pri práci na podobných projektoch. „Ak budú naše predbežné kalkulácie i naďalej potvrdzované a 30-metrová súprava sa stane štandardom, mohol by sa počet súprav pre zvoz dreva na cestách znížiť zhruba o tretinu. Nižší počet vozidiel na ceste by tiež mohol prispieť k zníženiu počtu nehôd,“ vysvetľuje.

Na začiatku projektu One More Pile boli obavy z toho, že 30 metrov dlhé súpravy budú spôsobovať ohrozenie cestnej bezpečnosti, napríklad pri predbiehaní.

„Samozrejme že bezpečnosť na cestách je najdôležitejšou podmienkou. Tento projekt na ňu kladie zvláštny dôraz,“ hovorí Lena Larssonová.

Aby sa zistili možné problémy, bolo v priebehu projektu preštudovaných asi 700 prípadov predchádzania za účasti súpravy One More Pile. V niektorých situáciách zaznamenali pracovníci projektu registračné značky predbiehajúcich vozidiel, kontaktovali ich majiteľov a spýtali sa, aký pocit mali pri predchádzaní vozidiel. Nezaznamenali žiadne negatívne reakcie.

Podobne ani Sanna Brännholmová, ani jej kolegovia nespozorovali, že by rozmer súpravy spôsoboval problémy. „Pokiaľ môžem usúdiť, vodiči vozidiel nemali pri predchádzaní žiadne problémy. Ako vodič súpravy si predchádzanie musím riadne naplánovať. Pretože súprava je dlhšia a ťažšia ako normálna, je potrebný dlhší priamy úsek vozovky,“ vysvetľuje.

V tejto časti roku sú dni v okolí polárneho kruhu krátke a zimná obloha sa farbí do červena. V Munksundu nabieha Sanna Brännholmová na obrovskú váhu pre váženie vozidla a jeho nákladu. Tento krát je celková hmotnosť 89,05 ton. „Maximálna povolená hmotnosť je 90 ton, takže sme presne na hranici. Dokonalý náklad,“ hovorí, keď hľadí na starostlivo naložené borovicové kláty.

Technická špecifikácia súpravy One More Pile

Ťahač Volvo FH16 (6×4) s motorom o výkone 660 k
Prevodovka: I-Shift
Nosnosť: 66 ton
Celková hmotnosť súpravy: 90 ton
Dĺžka: 30 metrov
Šírka: 2,6 metrov
Výška: 4,5 metrov
Počet náprav: 11
Počet kolies: 26

Na ťahači i na všetkých prívesoch je inštalovaný elektronický brzdný systém EBS. Táto technológia zaisťuje, že všetky kolesá brzdia súčasne, čo zabezpečuje efektívnu účinnosť brzdenia a zabraňuje tomu, aby súprava One More Pile mala dlhšiu brzdnú dráhu ako bežná, 60-tonová súprava. Súprava je vybavená váhou, ktorá vodičovi pomáha dosiahnuť optimálnu celkovú hmotnosť tak, aby nebolo prekročené povolené zaťaženie jednotlivých náprav ani celková hmotnosť. V projekte je používaný on-line dopravno-informačný systém Dynafleet spoločnosti Volvo Trucks, určený k sledovaniu spotreby paliva, cestovnej rýchlosti, dopadu na životní prostredie, zaťaženie jednotlivých náprav a správanie vodiča v reálnom čase.


Prečítajte si aj

Back to top button