Železničná doprava

Kapacita ponúkaná železnicami je v súčasnosti využitá v SR na 23 %

Kapacita, ktorú ponúka v súčasnosti železničná doprava na Slovensku, je podľa slov generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka v súčasnosti využitá približne na 23 %.

„Dá sa teda povedať, že z pohľadu železničnej dopravy jestvujú veľké rezervy na jej kapacitách,“ uviedol dnes pre novinárov Palčák po skončení rokovaní o revitalizácii železníc medzi zástupcami Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR, zástupcami vyšších územných celkov (VÚC) a zástupcami odborárov. „Na dnešnom stretnutí so zástupcami VÚC a Zväzu miest a obcí Slovenska (ZMOS) jednak MDVRR SR, ako aj ZMOS prejavili záujem podieľať sa na riešení problematiky železničnej dopravy tak, aby sa našiel nejaký optimalizovaný model z pohľadu obslužnosti všetkých regiónov,“ konštatoval Palčák.
      
Najvýznamnejším zámerom dnešného stretnutia podľa Palčáka je, že jestvuje ochota riešiť problém železničnej dopravy „zo všetkých zainteresovaných strán“. Dohodli sa určité krátkodobé kroky, ktoré treba pre ozdravenie železníc vo veľmi krátkom čase – v horizonte jedného až troch mesiacov. „Bolo dohodnuté, že vo veľmi krátkom čase si sadnú predstavitelia regiónov so zástupcami MDVRR SR, s odborníkmi a budú riešiť konkrétne prípady pre jednotlivé kraje,“ spresnil. „Za najdôležitejšie považujeme v rámci dnešnej dohody, že všetky opatrenia, ktoré sa vykonajú na železnici, budú konzultované so starostami, primátormi a županmi, ktorých sa úpravy na železnici budú týkať,“ uviedol predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo. Ubezpečil, že rozhodnutie o ďalšom rozvoji železníc „sa určite neudeje inak ako pred zrakom verejnosti“.
      
„Nebudeme súhlasiť s takým riešením (redukcie železničných tratí – pozn. TASR), ktoré bude zakladať vytvorenie nových autobusových spojov a ktoré nahradia výpadok spojov železničnej spoločnosti. To bude mať automaticky dopad na náš rozpočet. Dnes na to jednoducho nemáme financie,“ konštatoval predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár. „My sme dnes hovorili o tom, že je potrebné predísť rušeniu tratí a hľadať také možnosti, ktoré zabezpečia komplexné riešenie problematiky. Chápeme potrebu zefektívniť dopravu, ale nesmie to byť na úkor dostupnosti a na úkor mobility pracovnej sily. Výsledkom dnešného rokovania je aj to, že diskusia o konkrétnych tratiach a linkách sa dostane do konkrétnych miest, obcí a regiónov,“ zdôraznil výkonný podpredseda ZMOS Milan Muška.
      
Závery z rokovania s odborármi podľa riaditeľa odboru pre vzťahy s verejnosťou MDVRR SR Ľubomíra Tuchschera hovoria, že dnes predložený plán revitalizácie železníc bude doplnený o pripomienky zo strany odborov a zároveň bude poskytnutý na ďalšiu diskusiu. „Rokovanie s odbormi o ozdravení železničného sektora sa uzavrú do konca marca 2011, s cieľom spustiť ozdravný proces od apríla tohto roka. MDVRR SR sprístupní železničným odborom pripravované analýzy VÚD v čase ich spracovania. Predpoklad je do konca apríla tohto roka a informácie o zamýšľaných rušených spojoch do konca tohto týždňa,“ informoval Tuchscher.
      
Konštatoval, že na rokovaní s odborármi boli definované aj stropy pre optimalizáciu predovšetkým administratívnych štruktúr, železničných spoločností, o ktorých sa začne sociálny dialóg. „MDVRR SR zašle sociálny program železničných spoločností odborovým zväzom do konca tohto týždňa. Realizácia predloženého sociálneho programu v jednotlivých spoločnostiach sa začne po vzájomnom dialógu do konca februára 2011,“ zhrnul Tuchscher závery rokovania zástupcov rezortu dopravy, železničných spoločností a odborárov.
 

Prečítajte si aj

Back to top button