Nitra hľadá spôsoby, ako znížiť náklady na mestskú autobusovú dopravu
Nitrianskej radnici sa nepáči suma, ktorú každoročne vynakladá dopravnému podniku na preplácanie výkonov vo verejnom záujme v mestskej autobusovej doprave.
Znížiť tieto straty, ktoré vznikajú dopravcovi pri výkonoch vo verejnom záujme, by bolo podľa Dvonča možné iba úpravou grafikonu, alebo zvýšením cestovného. Ako však zdôraznil, magistrát touto cestou nechce ísť. „Za momentálnej situácie a kalkulačného vzorca, ktorý existuje, nevidím cestu na nejaké razantné zníženie nákladov ani v tomto roku,“ skonštatoval. Mesto preto už dlhšiu dobu hľadá iné cesty, ako náklady na mestskú autobusovú dopravu znížiť. „Mali sme dokonca záujem vstúpiť do orgánov tejto spoločnosti cez Fond národného majetku. To znamená, že keď sme sa bavili o integrovanej doprave, tak sme chceli, aby sem s 20 percentami vstúpil vyšší územný celok a 20 percentami mesto. Tým pádom by sme si vedeli zabezpečiť aj kontrolné mechanizmy,“ vysvetlil primátor.
Dvonč pripomína, že mesto rokuje s Nitrianskym samosprávnym krajom aj o zavedení integrovanej dopravy. Aké by to malo dopady na výšku strát dopravného podniku, je však podľa jeho slov iba ťažké odhadnúť. „Treba určiť integrátora, ten by vyberal cestovné a to by sa potom rozdelilo na mestskú a prímestskú dopravu,“ uviedol. Integrovaná doprava je podľa Dvonča prioritou radnice, celkom však nevylučuje ani iné riešenia. „Ja by som bol aj za vlastný mestský dopravný podnik, s tým, že mesto by zbieralo tržby od obyvateľov, tendrovalo by linky a hľadalo možnosti úspory,“ vysvetlil. Radnica sa myšlienkou vlastného dopravného podniku zaoberá už dlhšie, doterajšie úvahy však zatiaľ k žiadnym konkrétnym riešeniam neviedli.