Na Záhorí sa črtá vízia veľkého dopravného terminálu
Do roku 2050 by sa mal v takzvanom zlatom trojuholníku stredoeurópskych miest Viedeň – Bratislava – Brno vybudovať transkontinentálny tranzitný terminál.
Projekt Transkontinentálneho tranzitného terminálu počíta najskôr v roku 2020 s vybudovaním letiska, prístavu či železničnej stanice. Stretávať by sa tu tiež mal široký a normálny rozchod železnice. Jeho hlavným cieľom je zvýšiť impulz pre tranzit, distribúciu tovarov a logistiku v strednej Európe v spolupráci so susednými krajinami a krajinami mimo Európskej únie. Práve strategická poloha predurčila Záhorie a blízke okolie Bratislavy na tento projekt ako optimálne. Projekt má slovensko-zahraničné pozadie a jeho financovanie je zatiaľ plánované zo súkromných zdrojov a eurofondov. Ide o 37 miliárd eur. Vyžaduje si prerokovať a pripraviť dokumenty potrebné na jeho realizáciu na regionálnych a lokálnych úrovniach. Ďalej by mali nasledovať zmeny v územných plánoch a s tým všetky súvisiace kroky.
Prvá funkčná etapa by sa mala spustiť v roku 2014 a ukončiť v roku 2020. Bol by to jediný päťmodulárny terminál svojho druhu v strednej Európe v takejto veľkosti. Transkontinentálny tranzitný terminál prináša aj niektoré riziká v regióne. Primátor Malaciek Jozef Ondrejka objasnil, že „časť plánovaného územia sa nachádza vo vojenskom priestore, sú tu nezanedbateľné zásobníky zemného plynu a predovšetkým veľká časť patrí do chráneného územia európskeho významu, o zásobníkoch pitnej vody nehovoriac. Takýto projekt úplne zmení nielen okolie, ale bude mať obrovský vplyv na obyvateľstvo, infraštruktúru, ekonomiku“.
Nezanedbateľný je aj vznik nadväzujúcich ďalších odvetví súvisiacich s expanziou lokality, akými sú služby, logistika. „Preto bude nutné, aby autori najprv vypracovali dopadové štúdie, a to nielen na životné prostredie, ale aj na obyvateľstvo, sociálny systém, školstvo a ďalšie oblasti. S výnimkou projektovej vízie mesto Malacky však dosiaľ nikto neoslovil v súvislosti s realizačnými plánmi,“ uviedol Ondrejka.
Realizačné termíny dosiaľ nepozná ani Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Ako argumentuje predseda BSK Pavol Frešo pri plánoch veľkých investičných projektov v regióne, súkromné investície pribrzdila kríza a kraj je až do roku 2013 prakticky vylúčený z možnosti čerpania eurofondov, bez ktorých sa projekt na Záhorí nedá realizovať. „Vyvíjame veľkú iniciatívu, aj na medzinárodnej úrovni, aby sa tento nepriaznivý stav po roku 2013 zásadne zmenil,“ dodal Frešo.