Logistika a skladovanie

Na Záhorí sa črtá vízia veľkého dopravného terminálu

Do roku 2050 by sa mal v takzvanom zlatom trojuholníku stredoeurópskych miest Viedeň – Bratislava – Brno vybudovať transkontinentálny tranzitný terminál.

Ide o megaprojekt logisticko-dopravného uzla. Významná časť vodného a leteckého uzla by sa mala nachádzať v blízkosti okresného mesta Malacky na Záhorí. „Ide o vybudovanie päťmodulárneho uzla, ktorý nie je bytostne potrebný pre daný región, ale mimoriadne významný pre potreby eurázijskej a celosvetovej výmeny tovarov. Ide o unikát v oblasti projektov a má možnosť posunúť vnímanie a postavenie Slovenska do úplne inej roviny nielen v rámci Európskej únie,“ uviedol autor projektu Juraj Jančin. Päť druhov dopravy by sa časom mohlo stretávať v dopravnom uzle na Záhorí s kapacitou 200 miliónov ton tovarov ročne.

Projekt Transkontinentálneho tranzitného terminálu počíta najskôr v roku 2020 s vybudovaním letiska, prístavu či železničnej stanice. Stretávať by sa tu tiež mal široký a normálny rozchod železnice. Jeho hlavným cieľom je zvýšiť impulz pre tranzit, distribúciu tovarov a logistiku v strednej Európe v spolupráci so susednými krajinami a krajinami mimo Európskej únie. Práve strategická poloha predurčila Záhorie a blízke okolie Bratislavy na tento projekt ako optimálne. Projekt má slovensko-zahraničné pozadie a jeho financovanie je zatiaľ plánované zo súkromných zdrojov a eurofondov. Ide o 37 miliárd eur. Vyžaduje si prerokovať a pripraviť dokumenty potrebné na jeho realizáciu na regionálnych a lokálnych úrovniach. Ďalej by mali nasledovať zmeny v územných plánoch a s tým všetky súvisiace kroky.

Prvá funkčná etapa by sa mala spustiť v roku 2014 a ukončiť v roku 2020. Bol by to jediný päťmodulárny terminál svojho druhu v strednej Európe v takejto veľkosti. Transkontinentálny tranzitný terminál prináša aj niektoré riziká v regióne. Primátor Malaciek Jozef Ondrejka objasnil, že „časť plánovaného územia sa nachádza vo vojenskom priestore, sú tu nezanedbateľné zásobníky zemného plynu a predovšetkým veľká časť patrí do chráneného územia európskeho významu, o zásobníkoch pitnej vody nehovoriac. Takýto projekt úplne zmení nielen okolie, ale bude mať obrovský vplyv na obyvateľstvo, infraštruktúru, ekonomiku“.

Nezanedbateľný je aj vznik nadväzujúcich ďalších odvetví súvisiacich s expanziou lokality, akými sú služby, logistika. „Preto bude nutné, aby autori najprv vypracovali dopadové štúdie, a to nielen na životné prostredie, ale aj na obyvateľstvo, sociálny systém, školstvo a ďalšie oblasti. S výnimkou projektovej vízie mesto Malacky však dosiaľ nikto neoslovil v súvislosti s realizačnými plánmi,“ uviedol Ondrejka.

Realizačné termíny dosiaľ nepozná ani Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Ako argumentuje predseda BSK Pavol Frešo pri plánoch veľkých investičných projektov v regióne, súkromné investície pribrzdila kríza a kraj je až do roku 2013 prakticky vylúčený z možnosti čerpania eurofondov, bez ktorých sa projekt na Záhorí nedá realizovať. „Vyvíjame veľkú iniciatívu, aj na medzinárodnej úrovni, aby sa tento nepriaznivý stav po roku 2013 zásadne zmenil,“ dodal Frešo.
 

Prečítajte si aj

Back to top button