Motorizmus

Focus Electric, prvé úplne elektrické osobné vozidlo spoločnosti Ford Motor Company

Spoločnosť Ford Motor Company odhalila 7. januára 2011 svoj úplne nový model Focus Electric – vôbec prvé, plne elektrické osobné auto tejto značky. Bezpalivová verzia populárneho malého vozidla s nulovými emisiami CO2 spoločnosti Ford je vlajkovou loďou rozrastajúceho sa radu hybridných vozidiel, plne elektrických vozidiel a hybridných vozidiel typu plug-in, ktoré sa do roku 2013 dostanú na trhy do Severnej Ameriky a Európy.

„Focus Electric je vlajkovou loďou našej novej rodiny elektrifikovaných vozidiel a predstavuje naše odhodlanie ponúknuť zákazníkom možnosť voľby medzi vozidlom s nízkou spotrebou alebo bezpalivovým vozidlom,“ povedal Derrick Kuzak, viceprezident skupiny Ford, sekcia Global Product Development. „Jeho pokročilý pohonný systém prinesie výrazné energetické výhody a nulové emisie CO2 bez kompromisov v oblasti pôžitku z jazdy. Jeho rad inteligentných informačných technológií pre vodiča zmení spôsob rozmýšľania zákazníkov nad spotrebou energie a svojimi dopravnými potrebami.“

Model Focus Electric príde na trh koncom roku 2011 a je navrhnutý tak, aby vyhovoval všetkým najdôležitejším denným dopravným potrebám Američanov. Ponúkne lepší pomer spotreby než Chevrolet Volt a porovnateľný s ostatnými vozidlami na akumulátor.

Plné nabitie akumulátora v domácich podmienkach by malo trvať od troch do štyroch hodín za pomoci 240-voltovej nabíjacej stanice – polovičný čas nabíjania modelu Nissan Leaf.

Model Focus Electric prináša nové funkcie a technológie – vrátane unikátnej verzie inteligentného systému pre vodiča MyFord Touch, určeného špeciálne pre elektrické vozidlá, novú funkciu pre zvýhodnené dobíjanie s podporou spoločnosti Microsoft a aplikáciu MyFord Mobile pre inteligentné telefóny, ktorá pomáha majiteľom kontrolovať svoje vozidlá na diaľku.

Moderný a štýlový 5-dverový hatchback je postavený na rovnakej globálnej platforme spoločnosti Ford pre vozidlá segmentu C ako aj vznetová a zážihová verzia modelu Focus, ktorý debutoval na medzinárodnom severoamerickom autosalóne 2010 a na trh bol uvedený na septembrovom parížskom autosalóne.

Benzínový a elektrický variant modelu Focus pre severoamerický trh sa bude vyrábať v michiganskej továrni spoločnosti Ford v meste Wayne, pričom výrobu bude poháňať jeden z najväčších solárnych generátorov v štáte.

Kde sa bude vyrábať Focus Electric pre európsky trh ešte nie je rozhodnuté.

Focus Electric je jedným z piatich nových elektrifikovaných vozidiel, ktoré spadajú do elektrifikačnej stratégie spoločnosti Ford. Na konci minulého roku sa uskutočnili prvé dodávky modelu Transit Connect Electric v Severnej Amerike a do Európy sa dostane v priebehu roku 2011.

Skutočné auto
Model Focus Electric je navrhnutý nielen pre špičkovú účinnosť a spoľahlivú prevádzku, ale aj pre skutočný pôžitok z jazdy. Úplne elektrická pohonná jednotka a jednostupňová prevodovka zabezpečujú okamžité reakcie a po zošliapnutí plynového pedála aj plynulú akceleráciu do rýchlosti až 136 km/h.

Riadenie, jazdné vlastnosti a brzdenie modelu Focus Electric je z veľkej väčšiny prevzaté z agilného, športového a palivom poháňaného modelu Focus, ktorý poslúžil ako jeho základ, a ktorý z neho robí dynamické vozidlo. Súčasne však absencia vznetového alebo zážihového motora a vynikajúce aerodynamické vlastnosti majú za následok pozoruhodne tichý a pohodlný zážitok z jazdy.

„Focus Electric nestráca žiadne z dynamických vlastností a z kvality jazdy klasických vozidiel, čím sa nemôže pochváliť žiadne z elektrických vozidiel na trhu,“ povedal Sherif Marakby, riaditeľ konštrukcie a elektrifikačných programov spoločnosti Ford. „Na jeho výrobu sa používa množstvo rovnako špičkových komponentov a využíva množstvo rovnakých funkcií ako jeho spaľovacím motorom poháňaný súrodenec, pričom prináša úplne novú úroveň efektivity a unikátne vzrušujúci zážitok z jazdy.“

Focus Electric disponuje množstvom štandardných bezpečnostných systémov vrátane šiestich airbagov a elektronického systému riadenia trakcie, funkcie pre telefonovanie bez rúk SYNC® a severoamerický model aj funkciou MyKey®. Na výrobu vozidla sa používajú vo veľkej miere aj ekologické materiály, ako je napríklad bio-pena vo výstelke sedadiel a recyklované textílie.

Medzi štandardné prvky severoamerického modelu Ford Focus Electric patrí aj unikátne prevedenie technológie pre vodiča MyFord Touch, 15-lúčové 17-palcové hliníkové kolesá, zadné sedadlá delené v pomere 60/40, štartovacie tlačidlo, autorádio AM/FM/CD/MP3 Sony® s deviatimi reproduktormi, satelitné autorádio Sirius® s funkciou Travel Link, HD Radio™ a hlasom ovládaný navigačný systém.

„Plug and play“
Budúci majitelia modelu Focus Electric budú pravdepodobne dobíjať pokročilý, lítium-iontový akumulátor značky Ford každý deň v pohodlí svojho domova. Na tento účel sa bude používať nástenná 240 V nabíjacia stanica, ktorá sa bude predávať samostatne alebo praktický 120 V kábel, ktorý sa bude dodávať k vozidlu.

Po zapojení kábla do elektrickej zásuvky mení palubná nabíjacia jednotka modelu Focus Electric striedavý prúd z elektrickej siete na jednosmerný prúd, ktorým sa dobíja kvapalinou chladený/ohrievaný akumulátor.

„Z potenciálu modelu Focus Electric na dnešnom trhu sme skutočne nadšení. Keďže väčšina z nás je zvyknutá dobíjať mobilné elektrické zariadenia každý deň, sme presvedčení, že naši zákazníci si jednoducho zvyknú aj na každodenný proces dobíjania, pretože presne také to je – jednoduché,“ povedala Nancy Gioia, riaditeľka sekcie Global Electrification spoločnosti Ford. „Pripojenie k elektrickej sieti je jednoduché a dostatočne priamočiare. To však nie je všetko, pretože spolupracujeme s poprednými technologickými spoločnosťami a segmentom verejných služieb na tom, aby zážitok z elektrických vozidiel bol posilňujúci a pútavý.“

Posilňujúci zážitok
Majitelia modelu Focus Electric budú mať k dispozícii niekoľko informačných systémov – v kabíne aj mimo nej – ktoré pomôžu riadiť proces dobíjania, vyberať tie najekologickejšie trasy, monitorovať stav nabitia akumulátora a maximalizovať energetickú účinnosť za účelom optimalizácie dojazdu. Táto starostlivo navrhnutá sada nástrojov je predurčená dať modelu Focus Electric konkurenčnú výhodu, pretože majiteľom nových elektrických vozidiel ponúkne potrebné informácie na to, aby si mohli plne vychutnávať dôsledky slobody jazdy bez paliva.

Medzi týmito nástrojmi je aj unikátne vyhotovenie komunikačnej technológie pre vodiča MyFord Touch. Tento systém bol navrhnutý s ohľadom na majiteľov elektrických vozidiel a prináša im inovatívnu prezentáciu informácií o vozidle, stav akumulátora, vzdialenosť od miesta dobíjania, príslušný rozpočet na dojazd a očakávanú rezervu na dojazd. Funkcia MyView umožňuje vodičom prístup k ďalším údajom vozidla, vrátane elektrických nárokov jeho zariadení ako je i klimatizácia, ktorej prevádzka môže mať vplyv na dojazd vozidla.

Tak ako prvá generácia technológie SmartGauge™ s funkciou EcoGuide a rastúcimi listami vínnej revy ukazuje palivovú účinnosť v modeli Ford Fusion Hybrid, displej v bloku ukazovateľov v modeli Focus Electric využíva modré motýle na zobrazenie dojazdového potenciálu za miestom dobitia – čím viac motýľov je na displeji, tým dlhší dojazd vozidlo má.

Dizajnéri spoločnosti Ford sa nechali inšpirovať fenoménom známym ako „motýlí efekt,“ pri ktorom aj malá zmena, napríklad výber elektrického vozidla ako dopravného prostriedku, môže mať obrovský dopad. Na konci každej jazdy sa na displeji zobrazí informácia o prejdenej vzdialenosti, míľach získaných prostredníctvom regeneratívneho brzdenia, spotrebovanej energii a porovnateľná úspora na palive dosiahnutá jazdou na elektrinu.

Do bloku prístrojov je integrovaný aj navigačný systém s technológiou MyFord Touch, ktorý využíva stredový displej s uhlopriečkou 8 palcov. Po zadaní cieľového mesta a nasledujúceho miesta dobíjania do navigačného systému vypracuje vozidlo plán ako dosiahnuť požadovaný dojazd – alebo v prípade potrebnej úpravy cestovného plánu. Palubný navigačný systém disponuje aj voľbou EcoRoute, ktorá pracuje s charakteristikami efektívneho jazdenia na elektrický pohon.

Vzdialené ovládanie
Majitelia modelu Focus Electric v Severnej Amerike budú môcť aj mimo kabíny udržiavať neustály kontakt so svojím vozidlom, a to vďaka aplikácii v mobilnom telefóne s názvom MyFord Mobile, ktorú vyvinula spoločnosť Ford.

MyFord Mobile je aplikácia, ktorá umožňuje cez webové rozhranie alebo inteligentný telefón prístup k možnostiam:
• Prijímať okamžité informácie o stave vozidla
• Vykonávať kľúčové funkcie vozidla na diaľku
• Monitorovať aktuálny stav akumulátora a dojazd
• Dostávať upozornenie pri potrebe dobíjania alebo o ukončení dobíjaní
• Vzdialene meniť nastavenia dobíjania a sťahovať údaje o vozidle na analýzu

Táto funkcia taktiež umožňuje majiteľovi vozidla naprogramovať ho tak, aby využívalo elektrickú energiu zo siete na chladenie alebo zohrievanie akumulátora a kabíny počas nabíjania – proces zvaný predbežná tepelná úprava prostredia. Napríklad, počas horúcich letných mesiacov môžu majitelia naprogramovať svoje vozidlá každý večer tak, aby boli nasledujúce ráno plne nabité – a dokonale vychladené na určitú teplotu. Majitelia môžu svoje vozidlá zamerať pomocou GPS systému, na diaľku ich naštartovať a uzamknúť alebo odomknúť dvere.

V spolupráci s programom MapQuest® dokáže systém MyFord Mobile lokalizovať dobíjacie stanice a iné zaujímavé miesta pre Focus Electric za pomoci systému SYNC Traffic, Directions and Information (TDI). Navigačný systém vozidla s mapami zabezpečuje detailnú navigáciu vodiča. Vodiči môžu získať aktuálne informácie o dobíjacích staniciach priamo do svojich vozidiel prostredníctvom funkcie SYNC TDI jednoduchým pripojením k službe SYNC Services.

Dobíjanie počas výhodných časových rozsahov
Nový model Focus Electric ponúka v spolupráci so spoločnosťou Microsoft možnosť zvýhodneného dobíjania, ktoré majiteľom v USA pomôže dobíjať ich vozidlá za najnižšie možné ceny, čím sa znižujú celkové náklady na vlastnenie vozidla

„Zvýhodnené dobíjanie umožňuje našim zákazníkom znížiť náklady na elektrinu využitím dobíjania mimo špičky alebo iných znížených poplatkov za odber elektrickej energie bez komplikovaného aktivačného procesu,“ povedal Ed Pleet, manažér, Ford Connected Services Organization. „Tento prístup pre zákazníkov, ktorý im pomôže znížiť náklady na energiu, môžeme pokojne nazvať aj ‘zariadiť a zabudnúť’.“

Nástroj je navrhnutý tak, aby pomohol zákazníkom predchádzať zbytočne vysokým nákladom a ponúkol im optimalizované nabíjanie. V budúcnosti tieto dobíjacie návyky pomôžu dodávateľom verejných služieb pochopiť a lepšie spracovať požiadavky kladené elektrifikovanými vozidlami na elektrickú sieť.

Nastal čas dobiť sa
Majitelia modelu Focus Electric budú s konektormi dobíjacieho kábla pravdepodobne zaobchádzať dva alebo viackrát denne. Preto sa spoločnosť Ford dohodla so spoločnosťou Yazaki na dodávke štandardnej päťkolíkovej zástrčky, ktorej dizajn je jedinečný, tvarovo stály a ergonomicky prispôsobený pre pohodlné zaobchádzanie.

Držiak zástrčky je potiahnutý čiernou matnou gumou, ktorá umožňuje pohodlné uchopenie bez šmýkania. Hlava zástrčky je odtienená ochranným lesklým bielym plastom.

Keď sa zástrčka dobíjacieho kábla zapojí do konektoru nabíjania vozidla, ktorý je praktický umiestnený medzi dverami vodiča a podbehom predného kolesa, aktivuje sa svetelný prstenec, ktorý sa na potvrdenie vytvoreného spojenia dvakrát dookola rozsvieti. Svetelný prstenec počas nabíjania postupne rozsvecuje svoje kvadranty. Blikajúce kvadranty predstavujú prebiehajúce nabíjanie a rozsvietené kvadranty predstavujú aktuálny stav nabitia akumulátora. V nepravdepodobnom prípade poruchy bude celý prstenec blikať. Keď celý prstenec svieti, vozidlo je plne nabité.

Akumulátory sú v cene
Model Focus Electric bude poháňaný pokročilým, lítium-iontovým akumulátorom vyvinutým spoločnosťou Ford v spolupráci s dodávateľskou spoločnosťou LG Chem. Akumulátorový systém využíva ohrievanú a chladenú tekutinu na maximalizáciu výdrže akumulátora a dĺžky dojazdu bez paliva.

Tepelné riadenie lítium-iontových akumulačných systémov je kľúčové pre úspech plne elektrických vozidiel. Model Focus Electric využíva pokročilý systém aktívneho kvapalinového chladenia a ohrievania na úpravu a reguláciu teploty vo svojom väčšom, komplexnejšom systéme lítium-iontového akumulátora.

Aktívny kvapalinový systém ohrieva alebo chladí chladivo pred jeho prechodom cez chladiaci systém akumulátora. Táto slučka reguluje teplotu v celom systéme na základe vonkajších podmienok. Počas horúcich dní vychladená tekutina absorbuje teplo z akumulátorov a pred jej napumpovaním cez chladič ho rozptýli v tepelnom telese. Počas chladných dní ohriata tekutina ohrieva akumulátory, čím postupne zvyšuje teplotu celého systému na takú úroveň, ktorá umožňuje efektívne dobíjanie a zároveň efektívne využívanie nahromadenej energie pre pohon vozidla.
 

Prečítajte si aj

Back to top button