Parížske podujatie výrobcov vozidiel zatieňuje finančná kríza
Autosalon Paris 2008 zatieňuje globálna finančná kríza. Dnes a v piatok budú jeho výstavné priestory k dispozícii expertom automobilového priemyslu a novinárov. Autosalón bude sprístupnený verejnosti od 4. do nedele 19. októbra.
Výrobcovia z vyše 25 krajín predstavujú takmer 50 noviniek. Celkový počet modelov je vyše 550. Rovnaké podujatie navštívilo pred dvoma rokmi, keď sa konalo ostatný raz, takmer 1,5 milióna návštevníkov a písalo o ňom 10.600 novinárov.
Pre tohtoročný Autosalón je charakteristická snaha výrobcov osobných motorových vozidiel prísť na trh s menšími a z hľadiska spotreby paliva oveľa výkonnejšími modelmi. Súčasne sa prejavuje úsilie znižovať obsah škodlivého kysličníka uhličitého vo výfukových plynoch vozidiel. Jasná je aj tendencia výrobcov presadiť sa s vozidlami s hybridným pohonom alebo elektromobilmi.
Honda predstavuje svoj päťdverový model Insight, ktorý by mal byť lacnejší ako Prius konkurenta Toyoty, ale aj lacnejší ako ktorékoľvek iné vozidlo tohto profilu na trhu. Honda začne predávať Insight na jar budúceho roku v Japonsku, v Európe a v Spojených štátoch. Plánuje ho predávať 220.000 ročne.
Výkonný šéf PSA Peugeot-Citroën Christian Streiff zopakoval, že je presvedčený o reálnosti svojho cieľa zvýšiť do roku 2010 predaj vozidiel najväčšieho výrobcu automobilov vo Francúzsku na štyri milióny napriek tomu, že "sa plán tvoril v podstatne priaznivejších podmienkach, než sú tie, v ktorých žijeme teraz".
Americká banka Citigroup predpokladá, že tento rok po prvýkrát od roku 2001 dôjde k medziročnému poklesu predaja automobilov na svete. Tento trend sa udrží aj na budúci rok. Pokles bude podľa jej analytikov dvojciferný. V Spojených štátoch sa v septembri po prvýkrát po 15 rokoch predalo za mesiac menej ako milión osobných automobilov. Záujemcovia o ne nemôžu získať od bánk pôžičku na ne a mnohí ďalší si nákup nového auta odložili na lepšie časy. Vo Francúzsku sa osvedčili ako účinné opatrenia na zvýšenie predaja nových vozidiel daňové zľavy od 200 do 5000 eur (6025 až 150.630 Sk). Dostávajú ich zákazníci, ktorých nové vozidlo produkuje menej kysličníka uhličitého a najmä tí, ktorí kupujú elektromobily.
zdroj: TASR, foto: internet