Železničná doprava
Regionálne vlaky urýchľujú prepravu
Začiatkom apríla tohto roku sme sa zúčastnili na prezentácii švajčiarskej spoločnosti Stadler Rail Group, jedného z najväčších výrobcov regionálnych a prímestských vlakových súprav.
História spoločnosti Stadler Rail Group nabrala nový kurz v roku 1989. V tomto roku sa novým majoritným majiteľom stal Peter Spuhler, ktorý v súčasnosti zastáva aj pozíciu generálneho riaditeľa spoločnosti. Pred rokom 1989 spoločnosť zamestnávala len 18 zamestnancov a orientovala sa takmer na kusovú výrobu koľajových vozidiel. Obrat spoločnosti sa v tom čase pohyboval na úrovni 4 milióny švajčiarskych frankov „V súčasnosti zamestnávame viac ako 2200 zamestnancov a spoločnosť v minulom roku zaznamenala obrat 1,24 miliardy švajčiarskych frankov,“ uviedol Peter A. Jenelten, výkonný viceprezident pre marketing a predaj. Tieto čísla jasne dokumentujú obrat v rozvoji firmy. Podľa P. A. Jeneltena firma jednoznačne preukázala svoju životaschopnosť vo veľmi náročnom a konkurenčnom prostredí, ktoré bolo v nedávnej minulosti svedkom mnohých fúzií a akvizícií medzi výrobcami koľajových vozidiel. V čom teda spočíva úspech firmy Stadler Rail Group? Recept naň prezradil P. A. Jenelten: „Naša spoločnosť sa chce výlučne špecializovať na výrobu regionálnych a prímestských vlakových súprav, zubačiek, električiek a malých lokomotív. Chceme aj naďalej ostať nezávislým výrobcom a zachovať si vysoký podiel vlastnej výroby. Minimálne 35 percent komponentov musí byť vyrobených v našich výrobných závodoch.“ Podľa odhadov veľkosť svetového trhu koľajových vozidiel v súčasnosti dosahuje asi 97 miliárd eur, pričom ročný nárast predstavuje 2 až 3 percentá. Najväčší potenciál vidí P. A. Jenelten v krajinách západnej Európy. Za nimi nasledujú nové členské štáty EÚ a ázijské krajiny. Preto aby si spoločnosť Stadler Rail Group dokázala z „globálneho trhového koláča“ ukrojiť čo najviac nestačia len kvalitné produkty. O všetkom rozhoduje dopyt. A preto, keď ľudia nebudú mať záujem cestovať vlakmi, železniční dopravcovia budú nútení obmedziť nákup nových koľajových vozidiel. A preto dôležitú úlohu zohráva aj marketingová komunikácia. „Železnice potrebujú zmeniť svoj imidž. Je nutné ľudí presvedčiť, že vlak nie je dopravným prostriedkom len pre tých menej solventných. Preto musia vlaky poskytovať vysoký stupeň komfortu a jazdiť presne. Takisto aj železničné stanice musia poskytovať kvalitné služby a ľudia sa v nich musia cítiť bezpečne,“ vysvetľuje P. A. Jenelten.
Výroba koľajových vozidiel
Spoločnosť Stadler Rail Group v súčasnosti vyrába v piatich závodoch, ktoré sa nachádajú vo švajčiarskych mestách Bussnang, Altenrhein, Winterthur, v nemeckom meste Pankow a poľskom meste Siedlce. Týchto päť prevádzok ešte dopĺňa závod na vykonávanie údržby koľajových vozidiel v alžírskom hlavnom meste Alžír a maďarskom meste Pusztaszabolcs. „K nemu však čoskoro pribudne ďalšia prevádzka na výrobu hliníkových vozňových skríň v meste Szolnok,“ dodal Rudolf Kvetán, manažér predaja pre strednú a východnú Európu. Najväčší počet objednávok pripadá na štvoricu vlakových súprav – GTW, Flirt, Dosto a RS1. Prielom vo výrobe zaznamenala spoločnosť predstavením novodobého konceptu kĺbovej koľajovej jednotky GTW. „Vozňové skrine sú, okrem stredovej hnacej časti, vyrobené z hliníka. To je zárukou nižšej hmotnosti a teda aj nižšej spotreby nafty, resp. elektrickej energie,“ vysvetľuje R. Kvetán. Samotná konštrukcia je veľmi modulárna, čo umožňuje jeho výrobu presne na mieru podľa požiadaviek zákazníka. V súčasnosti premáva 432 súprav GTW v desiatych krajinách, vrátane Slovenska. Po našich koľajach jazdí 21 vlakových súprav tohto radu. Veľkej obľube sa teší aj súprava Flirt, ktorá sa vyrába len od roku 2002. A odvtedy bolo vyrobených až 402 súprav. Dobre si počína aj regionálna vlaková súprava RS1, ktorá sa presadila na nemeckom trhu. V súčasnosti v tejto krajine jazdí až 361 koľajových vozidiel tohto radu. Posledným produktom je dvojpodlažná elektrická jednotka Dosto s maximálnou kapacitou až 715 miest na sedenie. Okrem veľkej kapacity sa vyznačuje aj vysokým trakčným výkonom prevyšujúcim 5000 kW, čo je zárukou cestovnej rýchlosti až 200 km/h.
Integrovaná doprava v Zürichu
Na druhý deň sme navštívili spoločnosť Zürcher Verkehrsverbund (ZVV), ktorá je operátorom integrovanej dopravy v kantóne Zürich. Príčinu vzniku tejto spoločnosti je potrebné hľadať ešte v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. V tom čase obyvatelia mesta Zürich v referende odmietli výstavbu metra. Preto predstavitelia mesta a kantónu museli hľadať alternatívne riešenie ako sa vysporiadať s čoraz väčším počtom ľudí cestujúcich každý deň za prácou do tohto najväčšieho švajčiarskeho mesta. Jediným vhodným riešením bolo sprevádzkovanie integrovaného dopravného systému. Do neho sú zapojené nielen dopravné prostriedky mestskej hromadnej dopravy (autobusy a električky) ale aj regionálne vlaky a autobusy či dokonca lode plaviace sa na jazere Zürich. Všetky dopravné prostriedky premávajú presne, veľmi často a podľa časovo zosúladených cestovných poriadkov. Aj preto neprekvapuje, že až 25 percent z 2,1 milióna obyvateľov kantónu Zürich má predplatený časový lístok. Pričom tento počet sa neustále zvyšuje. Podľa prognóz spoločnosti ZVV celkové náklady na prevádzku systému integrovanej dopravy dosiahnu v dvojročnom období 2007 – 2008 až 1,596 miliardy švajčiarskych frankov. Pričom 921 miliónov švajčiarskych frankov pochádza z predaja jednorazových a časových lístkov. Zvyšných 675 miliónov švajčiarskych frankov je pokrytých z rozpočtu vlády kantónu Zürich a ďalších 171 obcí tohto kantónu. V súčasnosti plánuje spoločnosť ZVV služobne najstaršie vlakové súpravy nahradiť novými. Preto vypísala výberové konanie. Jedným z trojice uchádzačov v tomto tendri je aj spoločnosť Stadler Rail Group.