Testy úžitkových vozidiel

Splašený Ford E-Transit

Splašený Ford E-Transit. Viac ako 180 koní v dodávke? Nie, nehovoríme o nejakom bláznivom americkom hot-rode, ale o elektrickej verzii najpredávanejšej dodávky E-Transit. A keby to niekomu nestačilo, môže siahnuť po verzii s 270 k. Okrem vysokého výkonu Ford sľubuje aj dojazd vyše 300 km. Lenže čo s ním urobí zima?

Ford, resp. jeho úžitková divízia Ford Pro, začal E-Transit vyrábať v apríli minulého roka v tureckej továrni v Kocaeli. Reportáž z nej sme priniesli v čísle 12/2022 – 01/2023. Na českom trhu sa E-Transit oficiálne objavil v polovici minulého roka. V tom čase už na slovenskom trhu boli v ponuke elektrické verzie dodávok VW Crafter, MAN TGE či Mercedes-Benz Sprinter. Takže bolo jasné, že Ford Pro musí prísť s niečím, čím by zákazníkov zaujal.

Široká ponuka variantov

Zatiaľ čo elektrická konkurencia pri vstupe na trh väčšinou ponúkala jedinú verziu, a to klasickú skriňu v jednej veľkosti, ako van je E-Transit k dispozícii v troch dĺžkach a dvoch výškach s nákladovým priestorom s objemom 9,5 až 15,1 m3 (podľa VDA ). Okrem toho ale existuje aj ako prevedenie s väčšou prepravnou kapacitou pre pasažierov DCiV (Double Cab in Van) alebo ako podvozok s jednokabínou. Tie sa však v Česku zatiaľ nepredávajú. Celkovo tak Ford ponúka 25 variantov.

My sme testovali dvojmiestnu skriňovú dodávku v základnej konfigurácii L2H2 s užitočným zaťažením 991 kg a prepravnou kapacitou 9,5 m3. Ide o rovnakú hodnotu ako v prípade klasickej naftovej verzie so zadným pohonom, pretože E-Transit má trakčné batérie ukryté pod podlahou nákladového priestoru. Vnútorná výška má identických 1 786 mm. Avšak samotná podlaha je o 35 mm vyššie, nákladová hrana totiž podľa technických údajov leží 706 mm nad cestou.

Nabíjací konektor je v maske

Splašený Ford E-Transit

Unikátna zadná náprava

E-Transit totiž kvôli inštalácii batérií dostal odlišnú zadnú nápravu. Pod hlavnými pozdĺžnikmi je namontovaný pomocný hliníkový rám s trakčným elektromotorom a obe zadné kolesá sú zavesené na tzv. polovlečených závesoch a odpružené tlmičmi a vinutými pružinami. Bežné Transity používajú tuhú zadnú nápravu a listové perá, ktoré by sa sem jednoducho nezmestili.

E-Transit má poháňanú zadnú nápravu

Nevídaný výkon

Za pozornosť stojí aj samotný elektromotor, ktorý existuje v dvoch variantoch. Už ten nami testovaný základný ponúka 135 kW, teda 184 k, čo prekonáva všetky dovtedy ponúkané jednotky v Transite. Pre väčšie verzie je k dispozícii výkonnejšie prevedenie so 198 kW, resp. 269 k, a krútiacim momentom 430 Nm, ktorý je spoločný pre oba motory.

Dynamika je vďaka tomu vysoko nadpriemerná, zo semaforov môžete vyraziť veľmi svižne a rovnako tak pružné zrýchlenie občas vyrazí dych. Keďže na zadné kolesá smeruje cez jednostupňovú prevodovku naozaj veľa sily, zadok musel pomerne často krotiť stabilizačný systém. Počas týždenného testovania sme si užili mokré aj zasnežené cesty.

Zima je zima

Výrobca do E-Transitu montuje batériu s kapacitou 68 kWh, ktorá by mala podľa metodiky WLTP v prípade nami testovanej verzie Trend 350 zaistiť dojazd až 259 km. Tieto hodnoty však platia pre teplé počasie, my sme E-Transit testovali v zimných podmienkach, keď sa vonkajšie teploty pohybovali od -5 do +5 stupňov. Takže dojazd nebol taký, aký by sme si priali.

Väčšinou sme dobíjali na 80 %. Jednak je to z hľadiska životnosti batérie odporúčaná hodnota a jednak sa na ňu na najčastejších 50 kW jednosmerných nabíjačkách dostanete pomerne rýchlo, obvykle do hodiny. Na zvyšných 20 % už musíte čakať neúmerne dlho. Palubná nabíjačka síce zvláda až 115 kW, takže z 15 na 80 % by ste sa mali dostať za 34 minút, ale aj na fast chargeroch sme v zime dosiahli maximálne 70 kW. Možno by pomohla funkcia predohrevu batérie pred nabíjaním, ktorá po pripojení dovolí využiť maximálny dobíjací výkon.

E-Transit má identický nákladový priestor ako klasická verzia

Musí sa plánovať

Problém je v tom, že s 80 % nabitím ukazoval palubný počítač dojazd medzi 160 a 170 km a to naozaj nie je veľa. Navyše, skutočnosť bola o niečo horšia, pretože v zimnej prevádzke s väčšou potrebou kúrenia, rozmrazovania čelného skla a vyhrievania sedadiel sa dojazd skracoval rýchlejšie, než reálne pribúdala prejdená vzdialenosť.

Spotreba sa totiž pohybovala medzi 30 a 40 kWh/100 km, dlhodobý priemer sa ustálil na 32 kWh/100 km. V zálohe je možnosť prepnutia na jazdný režim Eco, ktorý v záujme predĺženia dojazdu obmedzí výkon motora aj klimatizácie, resp. kúrenie. Lenže hodnota na displeji sa nemenila. Zdalo sa nám však, že hodnota klesala pomalšie. Skúsenosti nadobudnuté počas teplejšieho počasia ukazujú, že E-Transit dokáže jazdiť aj za 22 až 23 kWh. V takom prípade prejde okolo 200 km.

Palubná nabíjačka Power Onboard poslúži na napájanie elektrických spotrebičov

Splašený Ford E-Transit

Rozumné riešenia

Najmä pre remeselníkov je skvelým pomocníkom Pro Power Onboard, ide o palubné napájanie umožňujúce dobíjať alebo priamo napájať elektrické ručné náradie. Jeho výkon je 2,3 kWh, 230 V zásuvky sú umiestnené v kabíne a v nákladovom priestore na pravom boku pri zadných dverách. Aktivuje sa prostredníctvom dotykového displeja systému Sync 4, kde je možné sledovať spotrebu energie z batérie a v prípade potreby ju i regulovať. Dôležitým spoločníkom je vstavaný modem, ktorý v spolupráci s mobilnou aplikáciou FordPass Pro dokáže na diaľku ovládať niektoré palubné funkcie, sleduje stav vozidla a využiť ho možno aj na správu vozidla a plánovanie nabíjania.

Ovládanie palubného napájania má vlastné menu v infotainment systéme

Od 1,5 milióna

Ford E-Transit sa predáva v troch variantoch – Base 350, Trend 350 a Trend 450, v cene od 1,46 milióna korún. Najvyššou položkou je čiastka 1,74 milióna. V cene dostanete záruku predĺženú na 5 rokov/150 000 km, garancia na akumulátor je 8 rokov/160 000 km.

Splašený Ford E-Transit

VozidloFord E-Transit L2H2 Trend 350
Motor asynchrónny elektromotor
Max. výkon 135 kW (184 k)
Max. krútiaci moment 430 Nm
Kapacita batérie 68 kWh
Typ batérie Li-ion
Maximálna rýchlosť100 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h neuvedené
Prevodovka A1
Kombinovaná spotreba 30,2 kWh/100 km
Spotreba v teste 35,5 kWh/100 km
Dojazd 259 km
Pohotovostná hmotnosť2 509 kg
Celková hmotnosť 3 500 kg
Objem batožinového priestoru 9,5 m3
Rozmery (d × š × v) 5 531 × 2 059 × 2 559 mm
Rázvor3 300 mm
Základná cena test. vozidla 62 190 eur bez DPH

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button