Testy úžitkových vozidiel

Prvá jazda: Nový Multivan prekonal všetky očakávania

Od zverejnenia prvých informácií o novej generácii Volkswagenu Multivan siedmej generácie nám bolo jasné, že toto auto príde doslova nabité najmodernejšími technológiami a dá si záležať na najvyššom komforte. Po prvej jazde však musíme konštatovať, že nový Multivan prekonal aj tie najvyššie očakávania.

Nový Multivan prichádza s atraktívnym, futuristickým dizajnom. Spodná časť predného nárazníka nápadne pripomína novú generáciu VW Caddy, medzi prednými svetlami je svetelný element, ktorý zase pripomína elektrický ID.BUZZ, ktorý sa predstaví na budúci rok.

Nový Multivan ponúkne dve dĺžky: L1 meria 4,98 m; L2 5,18 m. Rázvor oboch verzií je rovnaký, L2 má vzadu o 200 mm dlhší previs. V závislosti od verzie je užitočné zaťaženie od 410 do 848 kg, maximálna ťažná kapacita dosahuje 2 000 kg. Objem batožinového priestoru s tretím radom sedadiel je v krátkej verzii 469 litrov, v dlhej 763 litrov.

Nová platforma otvára nové možnosti

Nový Multivan je postavený na modulárnej platforme MQB, rovnakej, akú používa napríklad VW Golf. Čo to ale znamená pre vodiča? Napríklad to, že vďaka nej dokáže novinka ponúknuť okrem benzínového a dieselového pohonu aj verziu plug-in hybrid, prevodovku shift-by-wire alebo celkovo až 25 jazdných asistentov. Spomedzi nich musíme špeciálne vyzdvihnúť systém „IQ.DRIVE Travel Assist“.

Nový Multivan prináša novú éru nielen v rámci značky, ale aj svojho segmentu (FOTO: autor)

Pri zapnutej navigácii dokáže tento systém robiť množstvo vecí za vodiča, napríklad rozpoznávať dopravné značky (čo robí mimoriadne presne a spoľahlivo) a prispôsobiť rýchlosť vozidla maximálnej povolenej rýchlosti na ceste. Navyše aktívne predvída, takže do obce alebo úseku so zníženou rýchlosťou pribrzdí postupne a plynule. Ak je to potrebné, vie dokonca úplne zastaviť (napríklad v zhustenej premávke alebo v kolóne) a následne sa opäť rozbehnúť, a to bez toho, aby musel vodič stlačiť plynový pedál.

Pohodlie a päť samostatných sedadiel

Nová platforma súvisí aj s ďalšou veľkou prednosťou nového Multivanu a tým je pohodlie. Podvozok famózne filtruje všetky nerovnosti a cestujúcim poskytuje maximálne pohodlie. Ak si odmyslíte, že je podstatne väčší, komfortom jeho jazdu možno prirovnať k jazde s Golfom ôsmej generácie. Vynikajúce jazdné vlastnosti dopĺňa kvalita spracovania naprieč celým interiérom. Nič nerezonuje, nevŕzga ani nepraská, všetky materiály majú precíznu povrchovú úpravu a pôsobia honosne.

Dizajn novej generácie priťahuje pohľady zo všetkých strán (FOTO: autor)

Každé z piatich samostatných sedadiel vzadu sa dá samostatne vybrať a teraz omnoho jednoduchšie ako kedykoľvek predtým. Ich hmotnosť je o 25 % nižšia, takže v závislosti od výbavy vážia od 23 do 29 kg. Jeden človek ich všetky dokáže jednoducho vybrať v priebehu pár minút. V nových koľajničkách si ich môžete usporiadať akokoľvek preferujete a navyše môžu byť aj vyhrievané, pretože do koľajničiek sa privádza elektrický prúd s nízkym napätím 12 V.

Vzadu sú už iba samostatné sedadlá, ktoré sú o 25 % ľahšie (FOTO: autor)

Benzín, diesel aj PHEV

Na prvej prezentácii ponúkol nový Multivan na skúšku dva z troch pohonov – úplnú novinku, ktorou je plug-in hybrid, a dva turbodúchadlom prepĺňané benzínové štvorvalce TSI s objemom 1,5 l; resp. 2,0 l. Ako prvý sme vyskúšali plug-in hybrid, ktorý má systémový výkon 218 k a krútiaci moment 350 Nm. Systém tvorí 1,4-litrový štvorvalec TSI (150 k) a elektromotor (116 k). Batéria akumulátora má kapacitu 10,4 kWh, čo by malo podľa metodiky WLTP vystačiť na 46 až 50 čisto elektrických kilometrov.

Takto si predstavujeme moderné prostredie vodiča (FOTO: autor)

Benzínová „jednaštvorka“ je aj po vybití batérie prekvapivo dynamická, na diaľnici sa dokázala svižne dostať na diaľničných 130 km/h a na nemeckých autostrádach jej problém nerobili ani vyššie rýchlosti. Vďaka elektrickému motoru sa veľmi dobre rozbieha v meste a pri jazde v zápche. Verzia PHEV má menšiu palivovú nádrž (45 l), no dojazd by mal s plne nabitou batériou podľa automobilky dosiahnuť približne 700 km. Veľa zohrá aj jazdný štýl. Prevodovka verzie eHybrid integruje elektromotor, preto je tu 6-stupňový automat DSG, špeciálne vyvinutý pre tento typ pohonu.

FOTO: autor

Druhou testovanou verziou bol v našom prípade motor 1,5 TSI s výkonom 136 k a krútiacim momentom 220 Nm. S prázdnym autom nemal pri jazde po diaľnici alebo pri pružnom zrýchľovaní zásadné problémy, otázkou zostáva, ako si bude počínať, keď bude v aute šesť cestujúcich a batožina. Faktom však je, že nový Multivan „schudol“ vďaka úpravám, napríklad použitiu hliníka namiesto ocele, a ďalším ľahkým komponentom viac ako 200 kg, čo je približne váha troch pasažierov, takže to napokon ani s plne naloženým autom nemusí byť také zlé. Verziu s 2,0-litrovým TSI preveríme na budúci rok v redakčnom teste. Dieselové TDI s výkonom 150 k príde na trh až v priebehu budúceho roka.

Na výber má zákazník so štandardnej a predĺženej verzie (FOTO: autor)

Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button