Obnovené Fiat Scudo
Obnovené Fiat Scudo. Stredná dodávka Fiat Scudo dlhú dobu zdieľala techniku s francúzskymi vozidlami Citroën a Peugeot. V roku 2017 však použila techniku Renaultu, až sa napokon po šiestich rokoch znova vrátila k svojmu menu aj koreňom.
Než sa pustíme do popisu novinky, nazrime trochu do histórie. Prvá generácia Fiatu Scudo sa vyrábala v rokoch 2007 až 2016, pričom technicky aj vzhľadovo bola spriaznená s modelmi Citroën Jumpy a Peugeot Expert. Jej nástupca dostal označenie Talento a technicky vychádzal z Renaultu Trafic. Keď sa však Fiat v roku 2021 stal súčasťou koncernu Stellantis, do ktorého patria ešte značky PSA a Opel, bolo jasné, že táto spolupráca bude ukončená.
Aj preto sa Fiat vrátil k staronovému menu Scudo a ako základ použil platformu stredných dodávok, na ktorých existujú už štyri modely – Citroën Jumpy, Opel Vivaro, Peugeot Expert a Toyota Proace (nepatrí do Stellantisu, ale využíva jeho techniku).
Dve dĺžky, tri varianty
Scudo sa ponúka v dvoch dĺžkach: L2 (4 959 mm) a L3 (5 309 mm); najkratšia L1 sa už ani nedováža; a v troch karosárskych verziách: Van, Polokombi a Polokombi Flexi. My sme mali k dispozícii klasickú dodávku v základnom dĺžkovom variante. Tá prepraví 5,3 m2 nákladu, ktorý môže vážiť 1 013, resp. 1 323 kg vo variante so zvýšenou hmotnosťou (+ 860 EUR). Ložná plocha je dlhá 2,5 m, so systémom Magic Cargo, čo je uzatvárateľný otvor v priehradke plus sklopné sedadlá vpredu, dovnútra nasúkate predmety dlhé až 3,6 m.
Scudo má v základe jedny posuvné dvere, ktoré sa dajú ľahko otvárať, za druhé si priplatíte 490 EUR. Komplet drevené obloženie vnútorného priestoru vyjde na 980 EUR, objednať však možno len podlahu. Nákladová hrana leží vo výške 544 mm, so zvýšenou hmotnosťou je o 5 mm vyššie, so zvýšeným podvozkom Worksite budete náklad zdvíhať minimálne do výšky 613 mm.
Obnovené Fiat Scudo
Je z čoho vyberať
Predné kolesá môže poháňať celkovo päť motorov, štyri vznetové a jeden elektrický, všetky logicky z dielne PSA. Pre menej náročných zákazníkov či výhradne mestskú prevádzku sú určené motory 1.5 MJT vo výkonových verziách 75 a 88 kW (102 a 120 k), resp. 270 a 300 Nm. Dvojliter MJT sa ponúka so špičkovými 130 kW (177 k)/400 Nm alebo v nami testovanom prevedení so 106 kW (144 k)/370 Nm. Všetky motory štandardne spolupracujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, my sme mali k dispozícii skvelý meničový osemstupňový automat.
Úprimne, mohutné pádla pod volantom nevyzerajú najlepšie. Ani raz sme ich nepoužili, pretože automat radí naozaj spoľahlivo a logicky. A hoci silný motor, najmä s prázdnym nákladovým priestorom, dokáže so Scudom poriadne zacvičiť, športové chúťky to v nás rozhodne nevyvolalo. Čo určite poteší každého majiteľa, je pohľad na ukazovateľ dojazdu. Pretože s plnou nádržou tam pokojne môže svietiť číslo okolo 900 km. Scudo má totiž 69-litrovú nádrž a motor dokáže byť mimoriadne úsporný. S polovičným využitím užitočného zaťaženia sa spotreba pohybuje okolo 7,5 až 8 l/100 km.
Ktorý kúpiť?
Kým predtým Scudo používalo aspoň vlastné motory, teraz je na Fiate „talianske“ iba logo. S cenou za našu verziu leží niekde medzi Peugeotom Expert (33 000 eur) a Citroënom Jumpy (36 000 eur), rozdiely sú spôsobené predovšetkým odlišnou základnou výbavou. Fiat teraz dáva k vozidlu zimné pneumatiky zadarmo a v základe má štvorročnú záruku.
Obnovené Fiat Scudo
Technické údaje
Názov: | Fiat Scudo L2 2.0 MJT AT |
Motor: | R4/vznetový preplňovaný |
Zdvihový objem: | 1 997 cm3 |
Max. výkon: | 106 kW (144 k)/3 750 min-1 |
Max. krútiaci moment: | 370 Nm/2 000 min-1 |
Maximálna rýchlosť: | výrobca neudáva |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | výrobca neudáva |
Prevodovka: | A8 |
Kombinovaná spotreba: | 7,1 – 8,2 l/100 km |
Spotreba v teste: | 7,8 l/100 km |
Pohotovostná hmotnosť: | 1 477 kg |
Celková hmotnosť: | 2 800 kg |
Objem náklad. priestoru: | 5,3 (5,8) m3 |
Rozmery náklad. priestoru (d × š × v): | 2 512 (3 674) × 1 628 (1 258) × 1 397 mm |
Rozmery (d × š × v): | 4 959 × 1 920 × 1 895 mm |
Rázvor: | 3 275 mm |
Základná cena test. vozidla: | 35 299 eur bez DPH |