Testy úžitkových vozidiel

Nečakaný útok na Multivan

Nečakaný útok na Multivan. Hyundai Staria bol prezentovaný tak, že sa na slovenský trh nedostane. Avšak opak sa stal pravdou a toto vozidlo pre mnohopočetné rodiny bude k dispozícii aj u nás na prelome rokov 2023 – 2024.

Hyundai Staria je veľké MPV, ktoré minimálne pri pohľade zvonku nenechá nikoho chladným. Vonkajší dizajn síce polarizuje, interiér, naopak, zrejme každého poteší. Navyše má niečo, čo novému Volkswagenu Multivan chýba.

Zatiaľ čo kategória stredných MPV typu Seat Alhambra či Ford Galaxy pomaly, ale isto vymiera, veľké osobné dodávky zachraňuje koncern Stellantis (napr. Peugeot Traveller), Mercedes-Benz s triedou V či Volkswagen s novým Multivanom. A teraz do tohto segmentu prichádza Hyundai s modelom Staria.

Jediný variant

Na rozdiel od vyššie menovaných modelov Staria prichádza v jedinom dĺžkovom variante, a to s 5,23 metra dlhou, 2 metre širokou a 1,99 metra vysokou karosériou. Ide o poriadny kus auta, čo však nie je na prvý pohľad až tak viditeľné. To si uvedomíte až vo chvíli, keď sa s ním chcete vtlačiť medzi dve iné autá pri parkovaní alebo vojsť do podzemných garáží v nákupných centrách, kde s veľkou pravdepodobnosťou „brnknete“ o výškovú meraciu bránu.

Navonok vás toto vozidlo ohromí svojím dizajnom, nie veľkosťou. Netradične poňatý predok s úzkym LED pásom a obrími, na výšku orientovanými obdĺžnikovými hlavnými svetlami, zostavenými z LED segmentov, sa nám mimoriadne páčil, rovnako ako zadné svetlá v štýle elektromobilu Ioniq 5. Avšak počas týždenného testovania sme sa, podobne ako kedysi pri Fiate Multipla, stretávali s negatívnymi reakciami.

VIP shuttle

Staria ponúka dve základné konfigurácie sedadiel. Prvé tri stupne výbavy majú v základe deväť sedadiel 3+3+3, nami testovaná špičková verzia Luxury používa konfiguráciu 2+2+3. Daná konfigurácia však nie je úplne vhodná pre veľkú rodinu, už len preto, že o elektricky ovládané, vyhrievané a ventilované sedadlá s podnožkou, ktoré možno premeniť takmer na lôžko, by zrejme deti zvádzali tuhý boj. Zadná trojlavica totiž neponúka toľko komfortu, hoci sa tu sedí veľmi pohodlne.

Sedadlá v druhom rade a lavica v treťom rade sa dajú posúvať, čím možno meniť vnútorný priestor, ktorý je v každej konfigurácii naozaj obrovský. Posun sedadiel oceníte najmä vo chvíli, keď potrebujete prevážať viac batožiny. Kufor má totiž v základe iba 117 l, posunutím lavice dopredu jeho objem vzrastie na 431 l. Operadlá lavice možno sklopiť či vyklopiť jej sedáky, ale ak by ste chceli druhý a tretí rad sedadiel z vozidla vybrať, je to zložitý úkon. Z hľadiska manipulácie Staria za svojimi konkurentmi zaostáva.

Luxusné kožené sedadlá v druhom rade sú široko polohovateľné

Štvorkolka

Čím ich, naopak, predbehne, je podvozok. Vďaka tomu, že využíva platformu z SUV Santa Fe, má vzadu viacprvkovú nápravu a najmä možnosť pohonu 4×4 s automatickou lamelovou spojkou, ktorú možno uzamknúť. Štvorkolku ponúka len Mercedes. Podvozok si naozaj zaslúži veľkú pochvalu, na tak veľké auto disponuje skvelými jazdnými vlastnosťami a vynikajúcim komfortom perovania, porovnateľným s veľkým SUV.

Jediný motor

Hyundai zákazníkom uľahčil výber motora, pretože k dispozícii je len jeden. A to staršia verzia vznetového štvorvalca 2.2 CRDI z modelu Santa Fe so 130 kW (177 k) a 430 Nm, čo je na 2,4 tony vážiace auto tak akurát, aby ste mohli bezpečne predbiehať a svižne uháňať aj v kopcoch. Pri tomto aute nás trochu zaskočilo správanie osemstupňovej meničovej automatickej prevodovky (v základe vo verzii 4×4), ktorá so zapnutým tempomatom aj do mierneho kopca podraďovala pokojne aj na šestku. Pritom pri ručnom zaradení osmičky vykazoval motor dosť elánu aj nižšiu okamžitú spotrebu. Tá sa pohybovala od 8 l na okreskách až po 11 l v meste. Dlhodobý priemer ukazoval 9,8 l/100 km, my sme jazdili za 8,3 l/100 km. S nádržou na 75 l sa tak dá prejsť vyše 800 kilometrov.

Prístrojová doska je plne digitálna

Priaznivá cena

Hovoriť o sume 61 200 eur (bez dane) ako o priaznivej cene sa môže zdať ako rúhanie, no iba základná výbava by sa nezmestila na jednu stranu článku a podobne vybavený Multivan či Mercedes-Benz triedy V by vyšli oveľa drahšie. Základná cena modelu Staria v Českej republike začína na necelých 899 000 Kč, čo je v prepočte cca 36 700 eur bez DPH.

Nečakaný útok na Multivan

VozidloHyundai Staria 2.2 CRDI 4×4 Luxury
MotorR4/vznetový preplňovaný
Zdvihový objem valcov 2 199 cm3
Max. výkon 130 kW (170 k)/3 800 min-1
Max. krútiaci moment 430 Nm/1 500 – 2 500 min-1
Max. rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 13,5 s
Prevodovka A8
Kombinovaná spotreba 8,5 – 8,9 l/100 km
Spotreba v teste 8,3 l/100 km
Emisie CO2 222 – 232 g/km
Objem batožinového priestoru117 – 431/1 303 l
Pohotovostná hmotnosť 2 368 kg
Celková hmotnosť 2 960 kg
Rozmery (d × š × v) 5 253 × 1 997 × 1 990 mm
Rázvor3 273 mm
Základná cena testovaného vozidla61 200 eur bez DPH

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button