Testy úžitkových vozidiel

MAN eTGE: Elektrina v kuriérskej praxi

Už aj vo svete úžitkových vozidiel sa stala elektromobilita témou dňa. V spolupráci so Slovak Parcel Service (SPS) a kuriérmi sme sa však chceli do tejto debaty zapojiť trochu inak. Elektrickú dodávku MAN eTGE sme nasadili do ulíc a kuriéri na nej takmer tri týždne doručovali zásielky ich adresátom.

To je totiž najlepší spôsob, ako si v praxi overiť využiteľnosť úžitkových elektromobilov. Dodávku MAN eTGE sme vám predstavili v júnovom vydaní nášho magazínu, tentokrát sme sa pozreli na to, ako sa osvedčí v dennodennom nasadení v uliciach, s reálnym nákladom a s profesionálnymi kuriérmi za volantom.

Je sa čoho obávať?

Elektromobilita, tak ako všetko nové, so sebou prináša okrem očakávaní aj určitú neistotu, napríklad, či bude reálny dojazd v praxi dostatočný, alebo ako sa bude v prípade potreby počas doručovania riešiť nabíjanie. Práca kuriéra je časovo náročná a dlhé alebo časté zastávky kvôli nabíjaniu by kuriérom zásadne komplikovali život. Auto však bolo navrhnuté na mieru mestskému prostrediu a práci kuriéra. Inžinieri pri vývoji elektrickej dodávky eTGE vychádzali zo štatistík, ktoré hovoria, že mestskí kuriéri najazdia denne v priemere medzi 70 až 100 km. Tomu zodpovedá aj dojazd eTGE, ktorý je podľa cyklu WLTP 115 km. Ideálnym scenárom je, keď auto deň začína aj končí v depe, takže v noci je čas dobiť batériu a ráno začať s plnou kapacitou batérie. Takto to fungovalo v prípade našich kuriérov.

Kľúčová otázka dojazdu

Jedna zo základných otázok pred testom bola, či bude reálny dojazd postačujúci potrebám kuriérov SPS. Obavy rozptýlili hneď prvé dni. „Pre viacerých z nás to bolo niečo nové, takže nejaké obavy z nového tu boli. Prvý deň bol taký, že sa človek snaží prispôsobiť tomu, aby vystačil dojazd, ale po prvom dni to už bolo OK, vedeli sme, že auto tých 130 km v pohode zvládne, takže sme si ho začali naplno užívať, jeho komfort a jazdné vlastnosti sú skvelé,“ hovorí kuriér Otto Tóth. Dodajme, že kuriéri jazdili s výnimkou jediného dňa so zapnutou klimatizáciou, dobíjali si mobilné telefóny a nijako sa z pohľadu využívania energie vo vozidle neobmedzovali. Ako sami potvrdzujú, s dojazdom nebol žiadny problém. „Priznám sa, že na začiatku som sa dojazdu trochu obával, ale v meste som jazdil s rezervou a jednu trasu som absolvoval až do Topoľčian, ani na takejto dlhej trase nebol problém, v meste aj mimo mesta palubný počítač ukazuje dojazd úmerne reálne prejdeným kilometrom, čo je pre vodiča pomoc, vie, koľko ešte dokáže prejsť,“ hovorí kuriér Róbert Kováč. „Na diaľnici mi prekážal obmedzovač na 95 km/h; predbiehanie je potom veľmi zložité, ale inak je auto skvelé, rozjazd má lepší ako hociktorý osobák,“ konštatuje nadšene Robo.

Deň začínal nakládkou v depe SPS v Ivanke pri Dunaji (FOTO:autor)

Jediný, kto zažil obmedzenie kvôli dojazdu, bol Miroslav Mikletič, ktorý má linku mimo Bratislavy. „Auto je úplná šupa, previezol som na ňom aj kamaráta, aj ten bol unesený. Takéto dobré jazdenie som ešte nezažil. Po meste je to úžasné vozenie, kuriérsky výborné auto. Jedinú starosť mi spôsobil dojazd, išiel som trasu do Vojky a naspäť do depa som sa vrátil veľmi natesno s dojazdom iba pár kilometrov.“ Na obranu eTGE ale treba povedať, že bolo navrhnuté primárne do mesta. To ako eTGE zaujalo aj tých, ktorí zažili jazdu s elektrickým vozidlom po prvýkrát, potvrdzuje, že ovládanie je vysoko intuitívne a človek si naň ľahko zvykne. „Páčilo sa mi kompletne všetko, ovládateľnosť, jazdné vlastnosti, plyn, brzdy, prevodovka, nákladový priestor. Je to moja prvá skúsenosť s elektromobilom a je vysoko pozitívna, dojazd úplne s prehľadom postačoval. U mňa má toto auto 10 z 10,“ zhodnotil ďalší z kuriérov, Dominik Bukovčák.

Čo všetko je pre kuriéra iné?

Ak sa pýtate, čo je v elektrickej dodávke pre kuriéra iné ako v klasickej dodávke so spaľovacím motorom, odpoveď závisí od toho, na ktorú stránku vlastností vozidla sa zameriame. Nákladový priestor je bez kompromisov a ponúka objem 10,7 m3 a užitočné zaťaženie 950 kg. Nakladacia hrana je dostatočne nízko, bočné dvere majú dvojitú aretáciu, nechýbajú kotviace oká, jednoducho všetko ako v klasickej dodávke.
Aj interiér je v podstate totožný s interiérom TGE poháňaného dieselovým motorom – vysokokvalitné plasty, výborná ergonómia, niektorým kuriérom chýbalo iba o niečo viac odkladacích priestorov. „Auto má výborný posed, jazdné vlastnosti sú úplne super, chcelo by to iba viac odkladacích priestorov. Inak sa ale na interiér zvyká veľmi rýchlo, všetko je poruke,“ hovorí Róbert Kováč.

Interiér spĺňa potreby profesionálov (FOTO:autor)

„Má výborné nastupovanie, jazdné vlastnosti, všetko tu je skutočne po ruke, perfektný rozhľad. Nič nevŕzga, prístup je cez veľké dvere. Elektrický pohon bol čerešničkou na torte, krásne reaguje na plynový pedál, automatická prevodovka je pre kuriéra fantastická vec, keď s tým jazdíte celý deň, ušetrí vám kopu námahy,“ dopĺňa Otto Tóth.
A tu sa dostávame k rozdielom, ktorým, samozrejme, dominuje úplne iný pohon. „Krásne ťahá hneď odspodu, odozva na plynový pedál je vynikajúca a dobre sa pracuje aj s rekuperáciou,“ opisuje Dominik Bukovčák. Kuriéri azda najvýraznejšie pocítili aj rozdiel v hlučnosti. Elektromobily sú extrémne tiché čo, v prípade kuriéra znamená ostražitosť navyše. „Je to nezvyk, že idete po ulici a ľudia vás nepočujú. Musíte predvídať a dávať pozor, ako zareagujú, aby sa nezľakli a nespanikárili. Pre vodiča je ticho v kabíne, samozrejme, skvelé,“ hovorí Róbert Szabo.

Má zmysel

Zhrnuté a podčiarknuté, test ukázal, že pri rozumnom navrhnutí trás a možnosti dobíjať elektromobil počas státia v depe, má elektrický pohon pre mestskú logistiku zmysel. Jediným problémom zostáva nateraz stále vysoká vstupná investícia. Cena testovaného modelu bez štátnej prémie je 43 900 eur bez DPH.

V spolupráci
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button